Jag är medveten om att detta varit uppe tidigare men skulle ändå vara tacksam om Ni kan hjälpa mig med vad det borde kosta att byta hela taket på huset.
Det nuvarande taket är ett rejält fuskbygge med dålig board istället för råspont och papp. Huset är byggt på 60-talet och inget är gjort sedan dess. Jag beräkar takets yta till ca 80 m2.

Jag skall byta allt från takstolarna och uppåt.
Dvs råspont, papp, läkt, tegel etc.  Jag kommer inte att byta, hängrännor, stuprör, vindskivor etc. då detta märkligt nog är gjort.

  • Ni som tagit in offerter, vilka priser har Ni fått?
  • Ni som låtit någon firma göra det, vad blev slutpriset?
  • Ni som gjort jobbet själva, vad kostade det Er i form av material och arbete och vilken tid tog det?

Intressant med pris per m2.

 
Jag skulle vara tacksam om Ni kan hjälpa mig med detta. Jag måste snart slå till och skulle behöva lite information från Er som gjort detta.
 
Tack Snickarpelle!
Tyvärr måste jag använda enkupigt tegel!

Dessutom är det inte svar på mina frågor om KOSTNADER?

Kan någon hjälpa mig med KOSTNADERNA för det kompletta takbytet?
 
Hej SnickarPelle!

har du några prisexempel på detta shingel?
Vore tacksam för svar då vi ska göra allt detta jobb själva!// Lotta o Johan

 
Shingel kostar ca. 100:-/m2
Nock ca. 100:-/lpm
Bör läggas på underlagspapp ca. 10:-/m2
 
Finns det inte någon som har låtit en byggare göra hela jobbet enlig inledningen på tråden?

Dvs
Rivning av gamla taket
Råspont
Papp
Läkt
Nya takpannor (i mitt fall måste det vara enkupigt lertegel)
Hela jobbet med bytet.

Jag skulle uppskatta en ungefärlig kostnad, gärna per kvadratmeter (i mitt fall 80 m2).
 
Japp jag har det..

Taket är på 160Kvm

Prist på Betongpannor låg på 130 tusen (har jag för mig) 12 tusen till med Tegel (har jag för mig)

men då ingick allt.. dvs allt plåt arbete, fortförsel av skräp (gammla pannor) nya takrännor o stuprör, ny plåt runt skorsten..

Det tog på en halv dag hade 3 man kastat ner allt i en kontejner (direkt från taket), dvs dom gammla pannorna, gammla läckten, samt den nästan ickke existerande pappen.

Om jag hade gjort det själv hade det säkert tagit 3 hela dagar.. Slitet med Pannorna fy fan.. det var bra jobbigt. hade träningsverk i hela kroppen.

sen han vi lägga ut ca 1 rulle tak papp sen kom regnet..

Pappningen tog ca 2 dagar (jag har ett komplicerat tak mycket o skära). Sen kom läktningen mycket matte här.. tog säkert 2-3 dagar.. Yttligare 3-4 dagar att lägga ut takpannorna då det var hemskt mycket att skära..

Dock så behövdes inga byggställningar. Då det inte är så långt ner till marken o taket inte är så brant.

Allt detta gjordes av 2 & ½ man (jag är den ½) dock så är dom 2 proffs o gör inget annat änn att lägga om tak. Vi böt även en del råspånt som var ruttna tror det var ca 5 brädor eller likande..
 
Hej
Jag fick ett pris på 450 kr kvm komplett med allt utom plåtarbetet .
Men byter du från board till råspånt så kolla så takstolarna är rätt för den större tyngden.
 
Jag kan bara säga att för materialet till ett hustak som är cirka 140 kvm så har vi betalat drygt 34 tusen inkl Zandas dyrare betongpannor, råspont läkt, papp, spik, frakt och taklyft av pannor. Allt inkl moms.
 
Tack så här längt, Per-Erik, Lazze och Generellt.

Jag blir dock något förvirrad av den stora spännvidden på priser.

Per-Eriks tak kostar 813:-/m2 med betong och 888:-/m2 med tegel.

Lasse har fått ett pris på 450:-/m2

Materialet till Generelts tak kostade 243:-/m2 med betong.

Jag skulle vara tacksam om någon kan reda ut begreppen. Min tanke är ju att lägga ut hela jobbet på en entreprenör som skall göra rubbet.

Alltså rivning av gamla taket.
Råspont
Papp
Ströläkt
Läkt
Nya enkupiga äkta tegelpannor.

Vad borde detta kosta för ett tak på 80 m2 ?
 
i mitt fall så ingick jue Jobbet. tror matrealet låg runt 40 tusen + arbetet..

Att just arbetskostnaden är så dyrt i mitt fall är att jag har ett kompliserat tak, vilket gör att det blev mycket matreal spill samt mycket skärande (upp o ner med takpannor hela tiden)...

hade jag haft ett enklare tak hade det nog gått dubbelt så fort dvs halva arbetskostnaden.

Min papp är av den starkare sorten också Y-papp 2200 (tror jag den heter). Den ska förhoppningsvis hålla längre änn den vanliga 2000.. Betongpannorna är av märket Benders. Mitt pris ingick också allt plåt jobb, ränndalar, runt skorstenen, hängrännor,stuprör. Bara hängrännorna tog 2 dagar att få dit.. mitt tak e inte så rakt mycket upp o ner :-/ så det var lite trix att få rätt lutning på hängrännorna..


Så Priset beror på hur ditt tak ser ut. Behövs det ställning eller liknade runt om? (högt tak) Samt valet av matrealet.

att jämföra priser mellan olika tak är som att gämföra bilar.. varför koster en ny bil 80 tusen.. o en annan ny bil 1,1 miljon kr.. ;)

kolla på gulasidorna o ring olika tak läggar firmor begär offertet.. att få offerter är gratis, testa sen att pruta.

Meila dom INTE. Hantverkare överlag verkar inte läsa/använda mail trots att dom har en hemsida med utlaggd mail.. verkar nästan som om dom använder ett filter "if subbject: jobb, then --> trash can"
 
Jag ska lägga om taket åt en kund. Hos dom ska jag byta underlagspappen o läkt, och sen läggs samma pannor tillbaks. Har lämnat ett pris på 280kr/m2 +moms. Då ingår papp,läkt,vindskivor och ställning. Lägg sedan till en timme+45kr/m2 för råsponten.Det borde bli ca585kr/m2 +moms. På det lägger du till priset för dom pannorna du väljer.
 
Vi har fått en prisuppgift för att lägga om vårt tak. Hutlöst eller? Vi har eternittak som är helt ok. Ska läkta ovanpå detta o lägga plåt som ser ut som betongkupor. Vi fick ett kostnadsförslag på 164.000 efter rotavdrag ( då har vi båda fullt rotavdrag (=100.000) när jag frågade så var arb.kostnaden c:a 200.000 brutto för 5 man i 3 dagar. Han kunde inte säga exakt förrän de hade börjat ( nä det tror jag det) Materialet skulle gå på c:a 64.0000 inkl. moms - det säger jag väl inte mycke om men 200.000 för 3 dagars jobb på 5 man...undrar om det blivit billigare om det visats sig att vi inte hade ngt. rotavdrag att utnyttja? Vad tycker ni är rimlig arb. kostnad? Behövs ej ta bort ngt. gammalt tak utan bygga på det gamla eternitetaket.
 
GunillaO skrev:
Vi har fått en prisuppgift för att lägga om vårt tak. Hutlöst eller? Vi har eternittak som är helt ok. Ska läkta ovanpå detta o lägga plåt som ser ut som betongkupor. Vi fick ett kostnadsförslag på 164.000 efter rotavdrag ( då har vi båda fullt rotavdrag (=100.000) när jag frågade så var arb.kostnaden c:a 200.000 brutto för 5 man i 3 dagar. Han kunde inte säga exakt förrän de hade börjat ( nä det tror jag det) Materialet skulle gå på c:a 64.0000 inkl. moms - det säger jag väl inte mycke om men 200.000 för 3 dagars jobb på 5 man...undrar om det blivit billigare om det visats sig att vi inte hade ngt. rotavdrag att utnyttja? Vad tycker ni är rimlig arb. kostnad? Behövs ej ta bort ngt. gammalt tak utan bygga på det gamla eternitetaket.
Räknar man på det som hantverkaren själv angivit i kostnadsförslaget, 3 dagar, 5 man och utgår från att de jobbar 8 timmar per dag så landar man ju på 120 timmar. Med ett pris på 200000 så ger det ett timpris på drygt 1650 kr/tim....
Räknar man på en lite mer rimlig timpeng på ca 450 kr/tim så landar man på 54000 kr innan ROT.
Även om han inte kunnat ange den exakta tidsåtgången så är det ju en ganska stor skillnad mellan en rimlig kostnad på 54000 och de 200000 ni fått i förslaget.
Med risk för att jag missuppfattat något....men en sådan offert hade jag skickat i papperskorgen med en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.