Hej
Första huset vi äger och nu är det dax att byta tak, har lite amatörkunskaper angående bygg då jag byggde en bod förra året själv med vad jag hoppas dom flesta rätt. Men nu till huset, det är byggt innan 1909 och taket är gammalt plåttak och är tänkt att vi ska ha takpanneplåt. Lägger in bilder på vinden som inte är inredd, gamla brädor med björknäver och takstolar som sitter med mer än 1200mm, så hur gör man? Råspont på allt blir ju än mer vikt och kanske inte alls rätt? Eller byta takstolar, ja frågorna är många.
Är som sagt grön på området och vill ha massa bra tips som jag fått av alla er här inne innan :)
Väl mött /Patrik S

Gammalt tak med träbjälkar och björknäver synligt på en vind, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vind med äldre träkonstruktion och takstolar, björknäver och gamla brädor synliga, i hus byggt innan 1909.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig vind med gamla träbjälkar, björknäver och ett rundbågat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut från utsidan då?
 
Rödmålat trähus med vita fönsterkarmar, plåttak och en murad skorsten syns under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menade under plåten, om ni har kollat ännu?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menade under plåten, om ni har kollat ännu?
Ja ursäkta, nej inte lyft ännu och kollat
 
Om det är fräscha plankor/brädor och jämna kan ni kanske lägga takpapp , läckt och sedan nytt plåttak. Råspont behovs då inte.
 
  • Gilla
Byggarputte och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är fräscha plankor/brädor och jämna kan ni kanske lägga takpapp , läckt och sedan nytt plåttak. Råspont behovs då inte.
Håller helt med. Vet ni vad huset har haft för tak innan plåten?
 
  • Gilla
Byggarputte
  • Laddar…
Det kan ha varit ett sticketak (takspån) från början. Byt bara ruttna takbrädor. Du behöver ha duk eller papp under den nya plåten. Bäst resultat får du nog om du riktar upp taket med strö- och bärläkt innan du lägger den nya plåten.
 
  • Gilla
Byggarputte
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är fräscha plankor/brädor och jämna kan ni kanske lägga takpapp , läckt och sedan nytt plåttak. Råspont behovs då inte.

Okej det låter ju väldigt lovande, där sjönk oron litegrann iaf, tack :)
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Håller helt med. Vet ni vad huset har haft för tak innan plåten?
Tegelstenar framför ett gammalt trähus med en veranda där två personer sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fick dessa av en i "byn" och det är ju tegel sen gammalt, det borde ju vara plus på bärighet iaf :)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det kan ha varit ett sticketak (takspån) från början. Byt bara ruttna takbrädor. Du behöver ha duk eller papp under den nya plåten. Bäst resultat får du nog om du riktar upp taket med strö- och bärläkt innan du lägger den nya plåten.
Det var tegel, postade en gammal bild på huset nu :) Ja exakt, för det verkar hänga mot skorstenen på båda sidor nu men kanske har något med att göra att dom bytt skorstenen också att de blivit sättning eller något..
 
B Byggarputte skrev:
[bild] fick dessa av en i "byn" och det är ju tegel sen gammalt, det borde ju vara plus på bärighet iaf :)
Då gissar jag att det redan ligger någon form av gammal papp eller liknande på trätaket och att plåten sedan är spikad i den gamla tegelläkten. Det bästa är nog då att ta bort den gamla läkten och eventuell papp, byta dåliga bräder och därefter lägga ny papp, läkt och plåt. Du ser ju ut att ha ordentliga dimensioner i trätaket, så jag har svårt att se poängen med mer råspont.
 
  • Gilla
Byggarputte
  • Laddar…
Teglet är inte originaltäckning. Jag tror inte att tvåkupigt tegel förekom vid förra sekelskiftet. Men det är väl mer av akademiskt intresse.
 
  • Gilla
Byggarputte och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Teglet är inte originaltäckning. Jag tror inte att tvåkupigt tegel förekom vid förra sekelskiftet. Men det är väl mer av akademiskt intresse.
Jag tror också att spån är originaltäckningen och att teglet är ditlagt senare. Jag kan också tänka mig att det kan vara förklaringen till att taket eventuellt lutar in mot skorstenen som TS skriver.
 
  • Gilla
Byggarputte
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Då gissar jag att det redan ligger någon form av gammal papp eller liknande på trätaket och att plåten sedan är spikad i den gamla tegelläkten. Det bästa är nog då att ta bort den gamla läkten och eventuell papp, byta dåliga bräder och därefter lägga ny papp, läkt och plåt. Du ser ju ut att ha ordentliga dimensioner i trätaket, så jag har svårt att se poängen med mer råspont.
Okej de låter lovande, för fukt har vi bara haft på ett ställe resten verkar tort så det är bra! Tusen tack för input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.