Hej. Har fått hem dom nya strömbrytarna och hade tänkt ge mig på att installera dom. Dock har jag glömt hur kablarna satt innan i den gamla kontakten modell trend. Den utanpåliggande sladden är matningen och dom andra går till taklampan. Den vita ”tandtråd?” hur kopplar jag den? Bifogar med bilder.
 
  • Öppen eldosa med kablar och anslutna snabbkopplingar, blommigt tapetbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen strömbrytare redo för elinstallation med synliga anslutningar och schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den vita på den vänstra övre och brun/svart in på L
 
Nolla och jord ska inte anslutas i brytaren. Stoppa in kablarna och toppklämmorna i dosan bara.
 
Koppar du som du har ritat blir jorden strömförande när brytaren står i ena läget.

Med lite tur händer inget. Med lite otur dör någon.
 
Skrämmande
 
useless useless skrev:
Koppar du som du har ritat blir jorden strömförande när brytaren står i ena läget.

Med lite tur händer inget. Med lite otur dör någon.
Tacksam att du berättar det. Därför jag vill kolla upp saker innan jag gör något.
 
Eftersom du saknar den kunskap som behövs så är det faktiskt olagligt för dig att koppla in brytaren.
 
useless useless skrev:
Eftersom du saknar den kunskap som behövs så är det faktiskt olagligt för dig att koppla in brytaren.
Då ska jag låta nån behörig hjälpa mig med det istället. Lite otålig bara och tänker att man kan göra det själv. Tacksam för svaren iallafall.
 
Mikael_L
Egentligen vill vi ju att lär dig hur du ska göra, ty då vet du när du gör rätt för att du förstår. Och det blir rätt nästan gång, och sen nästa gång. :)

Sen bör man även ha koll på vad som är vad, bara för att isoleringen har olika färger så betyder inte det att det är helt säkert vad ledaren är kopplad till. Har du något mätinstrument?
 
Jag uppskattar att ni är ärliga och informerar om riskerna och så såklart. Då tänker man till lite extra och tänker att då får någon annan som kan det visa hur man gör istället. Jag har en Mastech multimeter se bifogad.
 
  • Mastech digital multimeter med grön och svart design och digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det mesta av lampor (särskilt inomhus) bryter man som regel enpoligt, dvs endast fasen, nollan får vara kopplad till lampan hela tiden.
Handritad schematisk illustration av enpolig och tvåpolig brytning för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta innebär att man aldrig kopplar vare sig nolla eller jord till strömbrytaren. Nollan kopplas ifall det ska vara tvåpolig, men så är inte fallet här.
De plintar på din strömbrytare som är märkta med X är blindplintar, de går inte till någon funktion i strömbrytaren, utan kan användas för att bara koppla ihop 2 ledare. Så det händer att man hittar strömbrytare med jord och nolla inkopplad, men då på X-plintarna, så det blir samma funktion som du har med wago på dina ledningar.

Så i ditt fall skulle jag själv känna mig rätt säker på att brun/svart är fasen, blå nolla och gulgrön jord, så jag skulle nog nöja mig med att kolla att fasen är den bruna, dvs mäta mellan brun och blå, sen mellan brun och gulgrön, båda ska mäta ca 230V.
Sen "sumra" blå och gulgrön, dvs kolla att de har kontakt med varandra, går att göra med ohmmätning eller någon pipfunktion på mätinstrumentet.

Stämmer detta så är det nästan garanterat rätt, jag skulle nöja mig så i 99% av fallen, bara om huset i överlag verkar ha extremt hemska kopplingar så finns det anledning att kontrollera djupare.


När detta är utrett så ser man att strömbrytaren ska kopplas in mellan brun/svart och den vita, för att få lampan att tändas/släckas med brytaren.
 
Skaffa en stump brun EK eller FK och sätt ena änden i ett ledigt hål i toppklämman med brun och svart kabel och den andra änden där det står L på brytaren.
klipp bort toppklämman på den vita, skala 11 mm och sätt den på en av anslutningarna med pil ut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.