J justusandersson skrev:
Det finns inga principiella hinder för att takbjälkarna är klenare vid väggupplagen. Vad som är rimligt bör man kontrollera främst med hänsyn till aktuella tvärkrafter. Vad som är det bästa och mest praktiska tillvägagångssättet vid en sådan här ombyggnad är svårt att avgöra på distans. Många gånger tror jag det är enklare att lämna det befintliga därhän och sätta in nytt mittimellan.

Jag tycker det är lättare att acceptera en lite större nedböjning på takbjälkarna än på nockbalken. Den senare är ett primärbärverk som påverkar andra bärverk. Så länge man inte går på det är det mycket en estetisk fråga som också hänger ihop med det valda taktäckningsmaterialet.
Så då behöver vi få tag i en lokal konstruktör ändå. Hoppades nog vi skulle klara oss med det vi hade. Det är inte lätt att hitta någon.

Estetiskt tycker jag det är snyggt med en ganska bred balk i taket och jag vill den ska vara synlig, dvs sticker ned nedanför takbeklädningen och "bryter mönstret". Så det är inget problem att den blir rejäl. Det kommer bli paneltak, liggande. Vi har paneltak (ca 10 cm breda) i hela huset, här blir de bredare men åt samma håll (dvs längs med huset).

Här kommer två bilder från vinden/på takstolarna: bilderna är tagna där det är cc 100 cm mellan dem, ovanför köket (det är köksfläkten man ser)

Träkonstruktion på vind med takstolar, synlig köksfläkt och paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av takstolar på en vind med synlig köksfläktventilation och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra bilder. Vad är det för input du vill ha?
 
Ja det var framförallt bossespecial som frågade efter en måttsatt skiss. Jag blev lite osäker på vad som skulle vara måttsatt och delade med mig av det jag hade, dvs hur golvbjälklaget var uppbyggt och hur det låg på källarväggen samt hur lång "väggsnutten" som skulle bli bärande var/är. Sen var takstolarna i huset finns eftersom de är i nuläget de enda fästpunkter som kan stabilisera en vägg. Sen postade jag en bild på hur de ser ut (hoppades kanske man utifrån dessa bilder även kunde se om man skulle välja att bygga nya emellan eller bygga på befintliga) .
Jag hoppas väl helt ärligt på att få de pusselbitar som saknas för att kunna bygga enligt skissen :)
 
Jag är helt övertygad om att du får en mycket lättare resa om du sätter in nya limträreglar mellan de befintliga takstolarna. Dels blir det mycket enklare att ta bort alla stödben sedan limträet kommit på plats, dels blir utformningen (avsmalningen) av takfotsdelen bättre. Eftersom det var bossespecials idé om det inre upplaget för nockbalken tycker jag han ska svara på det.
 
jag håller med om att invänta bossespecial :) bara förklarade alla bilderna.

Vill bara dubbelkolla:
- nya limträ (225x42 enligt Beijer beräkning) mellan befintliga stolar.
-befintliga stolar blir kvar ska de salas på för isolering? De utgör ju takfötterna samt råsponten är spikad i dessa så de behöver vara kvar.
-ger cc ca 60.

blir bättre att spika panelen så också.
Vad menas du med avsmalning av takfoten, menar du den del som blir i nivå med gamla taket närmast innerväggarna?

taktäckning är 17 mm råspont, takduk och tegelpannor vittinge tvåkupig.
luftning är installerad.
 
hittade denna bild i en hög av samlat material: Är det den liggande brädan längst in mot ytterväggen du syftar på? rent generellt bygga som bilden (men de verkar ju kapat befintliga takstolar längst upp längs med balken) men det ser jag eg ingen mening med i vårt fall Inredningsrenovering med synliga takstolar och en stor balk längst upp, byggmaterial på golvet och en person på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
då vi vill den ska sticka ned. de verkar ha en mycket större balk än 31 cm.
 
Den bilden visar ganska bra fördelen med att göra som jag föreslog. Om limträ 42x225 räcker, vet jag inte då vi inte sett några uppgifter om taklaster, men de är ju i rätt härad. Med avsmalning vid takfoten syftar jag att de nya bjälkarna skall få plats mellan yttertaket och hammarbandet. Om du väljer en diffusionsöppen takduk så behöver du ingen luftspalt närmast råsponten, vilket är smart. Om du behöver sala på de gamla takbjälkarna beror ju på vilken utformning av isoleringen du väljer.
 
taklaster?
i Beijers program angav jag isolering och taktäckning tung, betong eller tegel. Samt bor i Göteborg. Taket är redan bytt till diffusionsöppen duk och vittinge tvåkupigt. planerat invändigt är paneltak och ca 20 cm isolering.
 
När jag räknar på taklasterna får jag det till att 42x225 duger gott, Nedböjningen blir mindre än L/300. När det gäller takisoleringen så går den att lösa utan påsalning på de gamla bjälkarna. Skall du ha ett spik/skruvavstånd för takpanelen på 1200 mm så kräver det lite tjockare brädor. Behöver du använda tunnare panel, runt 16 mm, måste du ner till c/c 600 mm.

Själv har jag bott 40 år i Göteborg och saknar stan mentalt, men blir lika chockad varje gång jag kommer dit över hur trafikmängden har ökat...
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
L Lane skrev:
När jag räknar på den nya spännvidden (dvs att pelaren sitter vid trappräcket) på Beijers app räcker det med en 90x90 pelare i yttervägg. Och en klenare nockbalk, men jag tycker det är snyggare med en bredare så iallfall 90 vill jag nog ha av estetiska skäl. Menar detta om jag matat in rätt att jag kan ha två 90x90 pelare och en 90x315 nockbalk? De har iofs större dimension på de tvärsgående (dvs våra befintliga takstolar) men påverkar det stolpens dimension? Sen förstår jag inte det som står vid de röda stjärnmarkeringarna
[bild] [bild]
Sitter med en fundering. När vi räknade här ovan på pelaren tv om trappan räckte en nockbalk på 90x315 mer än väl. Räknar jag istället på hela rummet som är 4.6 m dvs en meter till räcker inte ens 115x315 utan jag måste upp ännu mer. Vad händer på den metern som gör att dimensioner måste bli så mkt större på nockbalken, pelarna är oförändrade.
 
  • Skärmdump av digital ritning med mått för konstruktionsbalkar och pelare i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från en byggberäkningswebbsida med tabell över olika trädimensioner och deras deformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan rymmer många aspekter. Jämför man yttröghetsmomentet är skillnaden inte så stor mellan 90x315 och 115x315. Ett tillskott i balkbredd ger ganska dålig utdelning. När jag räknar baklänges får jag det till att du använt en taklast på ca 3,5 kN/kvm vilket jag tycker är onödigt mycket, inte minst med tanke på att snölasten på marken i Göteborg är 1,5 kN/kvm. Jag misstänker att du programmerar appen fel. Sänker man taklasten till 2,5 kN/kvm blir nedböjningen med 90x315 15 mm, vilket motsvarar L/300. Sedan är det inte så konstigt att större spännvidd resulterar i väsentligt grövre dimensioner, eftersom det nedböjande momentet ökar med kvadraten på spännvidden.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Har räknat och dubbelkollat i appen 100 ggr och jag väljer den som heter taktäckning tung, betong eller tegel med råspont, isolering och innertak. Den är då troligtvis för tung, men svårt att veta då den i ord motsvarar vårt hus :) snö är 1,5 som du säger.

jag förstår att balkens dimension beror på spännvidd. Men det var i appen som att det fanns en brytpunkt när det direkt blev väldigt mycket grövre dimension inom den metern jag la till. Men intressant sånt här, jag gillar att räkna men just krafter är inte det jag gör till vardags...
 
Det är nog så att det krävs lite hållfasthetskunskaper för att använda en app av det här slaget. Och de som har det använder inte appar... Men att takkonstruktionen skulle väga 2 kN/kvm, dvs 200 kg/kvm, är inte rimligt.

Ritar du kurvor över andragradsekvationer kan du också se tydliga brytpunkter.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
ja så är det. Jag försäkrar mig alltid som kemist om att jag håller mig inom det linjära området i dessa kurvor :) och när du säger det så inser jag att tyngden av takmaterialet är orimlig den med. Tack för förklaringen!
 
Ho ho! Hoppas nån är kvar :)
Arbetet rycker närmre och nu när innertaket är nere märker vi att vi inte kan ta den lätta vägen med nya limträ mellan befintliga takstolar utan att vi får ta den svåra vägen att sala på takstolarna. Hur gör vi?
Enligt den ritning vi har salas det på en 170x45 vilket känns rimligt. Men gör det något att den inte får något upplag (stöd) på hammarbandet utan hänger "i luften"?
Hur gör man annars?
Hur fäster man den? Spikplåt och lim?
Vilka är fallgroparna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.