I vår källare / nedanvåning har vi en I-balk som extra stöd för det gjutna mellanbjälklaget. Denna vilar dels på murade mellanväggar, dels på stolpar av trä som vi vill ersätta eftersom vi vill ha bort allt organiskt material. Min tanke är att ersätta trästolparna med 120*190*590 lecablock ställda på höjden på varandra. Kommer detta att hålla?
Det är 4 stolpar som ska ersättas. De sitter med ca 2 meter mellanrum.

Trästolpe som stöder en I-balk i en källare med röd tegelvägg, med byggavfall på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en lite märklig konstruktion. Först bör man skaffa sig en uppfattning om vilka laster som balken tar upp samt vilken typ av balk det är (profil och dimension), i varje fall om man vill ha ett mer analytiskt angreppssätt. Ritningar är det bästa underlaget.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en lite märklig konstruktion. Först bör man skaffa sig en uppfattning om vilka laster som balken tar upp samt vilken typ av balk det är (profil och dimension), i varje fall om man vill ha ett mer analytiskt angreppssätt. Ritningar är det bästa underlaget.
Mm. Tyvärr finns inga ritningar. Eller jo de finns men de stämmer inte. Enligt uppgift var det meningen att mellanbjälklaget skulle vara av trä, men det blev ändrat. så det blir lite svårt... Jag skulle kunna börja med att mäta tjockleken på bjälklaget och måtten mellan de bärande väggarna för att kunna räkna ut lasten... ?
 
A andost skrev:
Jag skulle kunna börja med att mäta tjockleken på bjälklaget och måtten mellan de bärande väggarna för att kunna räkna ut lasten... ?
En utmärkt idé. Plus kolla balkens profil i mm.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Bjälklaget är 160mm
I-balken är 120 bred och 125 hög.
Balken sitter vid väggen markerat med rött i bilden nedan. Väggen är reglad (enkeltegel)

Spännvidd mellan yttervägg och balk är 300cm på ena sidan och 400 på andra sidan.

Ritning av bottenvåning med en rödmarkering som visar positionen för en I-balk vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Balkmåtten stämmer inte med någon av mig känd profil. Har du verkligen mätt rätt? Jag tycker den verkar proportionsvis vara högre än bred.
 
J justusandersson skrev:
Balkmåtten stämmer inte med någon av mig känd profil. Har du verkligen mätt rätt? Jag tycker den verkar proportionsvis vara högre än bred.
Kan det vara en HEB 120? Den är 120*120...

https://brommastal.se/stal-2/heb-balk/
 
Då ska den nedre flänsens tjocklek vara 11 mm.
 
Vore det inte enklare att byta reglarna mot stående fyrkantsprofiler i stål med samma bredd som balken? Stående på järnplattor med papp eller gummiduk mot betongen
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då ska den nedre flänsens tjocklek vara 11 mm.
Ska ta med skjutmått nästa gång :thinking:
 
Stål är säkert ett intressant alternativ som stöd, men först måste man veta vilka laster det rör sig om.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då ska den nedre flänsens tjocklek vara 11 mm.
Stämmer

Mätning av avstånd med en linjal mot en rostig metalloppervlakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En HEB 120 är en ganska kraftig balk. Vid 4 meters spännvidd klarar den en utbredd last om 6 kN per meter. Kan du ange exakt var balken sitter och hur lång den är?
 
J justusandersson skrev:
En HEB 120 är en ganska kraftig balk. Vid 4 meters spännvidd klarar den en utbredd last om 6 kN per meter. Kan du ange exakt var balken sitter och hur lång den är?
Japp. Se nedan.
Sedan har vi ju en tegelvägg precis bredvid balken, så balken tar inte upp hela lasten.

Bottenvåningen ser ut såhär:
Handritad planlösning av botten- och ovanvåning med måttangivelser och markerad balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåningen:

Ritning av bottenvåning med måttangivelser, inkluderar allrum, kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad planritning med markerade balkar nära tegelvägg i en byggnads bottenvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De stående stolparna som ska ersättas (I-balken ska alltså inte ersättas) är 120x120 så egentligen kanske frågan är vad tryckhållfastheten är på en sådan. I-balken har stöd med ca 2 meters mellanrum - antingen stolpe eller murad vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.