Tack för hjälpen. Jag återkommer nog med fler frågor när det det hela börjar, och med bild när det är klart.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om det mest är för hundens skull så finns ju stängsel som blir betydligt enklare att få upp.
Jo det är sant men det känns ändå roligare med ett riktigt staket.
 
Nu har jag kontrollerat befintligt staket lite bättre, vilket jag borde gjort från början, och kommit fram till att borra hål i alla stolparna är helt uteslutet. Provborrade i en stolpe och det var solida järnstolpar så det får stå kvar som de är.
Har mätt avstånden mellan dom också och det var mycket varierande, mellan 210-280cm men de flesta mellan 230-250.

Den enklaste borde då vara att fästa reglar på samma sätt som det som sitter där nu MEN nu tyckte frugan att det kanske skulle vara finare med liggande staket, vilket så klart känns som om det skulle vara ännu enklare att sätta upp.

Jag har försökt leta reda på lämpliga dimension men lyckas inte hitta så mycket, De flesta verkar bygga med 45x45 reglar men jag tänkte bara ha 3 liggande, är det då 45x120 som gäller om man vill ha ett staket som är ca 70cm högt?

Blir det fult med liggande staket utan riktigta trästolpar?
Ska man köra vitt staket eller funkar det med tryckimpregnerat? Hittade inga grundmålade i 45mm tjocklek, bara 28...

Det är tur det är ett tag kvar till semestern så jag hinner få klart för mig hur det ska se ut.....
 
Liggande 45x45 kanske inte är helt fel ändå kom jag på nu efter lite googlande, tänkte att det blir för långt mellan stolparna men ser att andra löst det med en vertikal stödbräda så det kanske skulle funka i så fall. Är det snyggare? och då känns det inte viktigt att det är vitt.
Men det är ju "problemet" med att fästa dom i stolparna. Kan man använda befintliga "rörklämmor" och fästa en bräda i som jag sedan skruvar fast de liggande reglarna i? eller är det bara en konstig lösning som inte blir bra?
 
Skruva fast en vertikal regel utanför stolpen i de befintliga stolparna så har du trä att skruva dina horisontella pinnar. Bredden på den vertikala regeln anpassar du efter den befintliga infästningen.
 
Har nu gjort lite noggrannare undersökning av befintliga fästen och tagit beslut på hur staketet ska se ut.

Det kommer bli ett spjälstaket, 75cm högt med 22x95 tryckimpregnerat trä som ska fästas i två liggande reglar 45x70. Reglarna ska fästas på utsidan av nuvarande stolpar så som det ser ut idag. En ”sektion” mellan två stolpar kommer då väga ca 40 Kg.

De enda jag inte är säker på är hur jag ska fästa reglarna i stolparna.

Antingen använda befintliga fästen som absolut har funkat i många år och inte borde vara några problem med för ändamålet men de är fula och klumpiga, ser trots allt inte ut som de fästen som jag tipsades om tidigare.

Jag gjorde ett nytt försök att borra hål i en stolpe och det gick mycket bättre denna gång, de är några millimeter tjock stål och sedan helt tomt inuti. Alltså skulle det inte alls vara så stort jobb att borra hål som jag trodde förut. Men i och med varningen för rost så kanske jag inte ska göra det ändå…
Det lär ju rinna in vatten i stolpen som stannar där, hur stort är det problemet? Hur vet man vilket material stolparna är gjorda av? Om de skulle vara varmförzinkade, skulle det vara ett problem då?

Jag, som inte alls har någon erfarenhet, tycker reglarna borde sitta bättre om jag skruvade fast dom i stolpen istället för att ”klämma” fast dom.

Nuvarande reglar är fästa med vanliga bultar som dragits in i träet, borde det inte vara bättre med vagnsbult? Varmförzinkade eller rostfria?
 
Blir nog snyggt :)
Att skruva och att bulta har helt olika styrka men du kan ju bulta genom stolpen också, vilket är att föredra.
Med befintliga fästen får du två infästningar som är starkare än ett. Dessutom kan du skarva reglarna på ett fäste, vet inte hur du tänkt lösa det om du kör på ’bara’ stolpe?
Om bulten är ok så återanvänd den, du kan med fördel springa över bulten med lite 5-56 som kan verka tills du ska skruva isär.
 
Jag tänkte att jag om jag sätter skarvarna mellan stolparna så får jag två infästningar per regel men sätter jag som du menar så blir det ju 4 fästen i 3 stolpar vilket så klart verkar bättre...
Jag ska nu utgå från att fästa dom så....
Stolparna var bara 42mm i diameter och jag har nu hittat några fästen som åtminstone på namnet verkar passa i så fall,
GAH ALBERTS Rörklammer 42 mm förzinkad, Ska åka till Hornbach i veckan och köpa något exemplar att prova med.

Hur menar du att jag ska fästa reglarna i fästena? Är inte vagnsbult bäst? Eller är vanliga bultar lika bra? Ska man i så fall slå in dom i träet för att de inte ska synas lika mycket? så som det verkar vara gjort nu...
M10X60 borde väl bli bra?
 
Vagnsbult är ju i praktiken en ’vanlig’ bult med skalle som gör att den sjunker ned i trät. Om du köper nytt så kör på vagnsbult. M6-8 bör räcka, ta det som passar fästet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.