Fairlane
Det går utmärkt att använda en äldre spis som inte kräver nolla i ett uttag som har nolla. Tvärtom är däremot inte bra.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det var en elektriker som hörde av sig idag. Han säger att deras firma har 30 års erfarenhet som elektriker. Han menar på att man inte behöver dra fram nollan om det är en induktionsspis. Jag frågade: kan man använda flera plattor samtidigt då? Han menade på att det inte var något problem. Jag känner mig tveksam till hans utlåtande, med tanke på den information jag fått här i forumet.

Däremot, säger elektrikern, om man har en separat ugn och spishäll så behöver man dra fram nollan.
 
Han menar kanske att det säljs många spisar idag som bara har en maximal effekt på ca 7,4 kW istället för riktiga full-effekt spisar på runt 10 kW. Med 7,4 kW kan det förmodligen räcka med två faser och en nolla, alltså att man gör om en av de tidigare faserna till nolla i el-centralen.
 
Det funkar som sagt var om du väljer en dålig spis från Bosch/Siemens som bara använder en fas till hällen och därmed maximal effekt på 3600 Watt. Sen är det väl lite gränsfall att göra om en tråd till nolla då dagens regler säger att nolledaren ska vara blå i hela sin längd?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Principiellt har också elektrikern fel. Det behövs en nolla. Vad han sannolikt menar är att han kopplar om en av de befintliga ledarna till nolla och därmed har du bara två faser. Då kan du inte heller ha ett perilexuttag där eftersom sådana bör (läs ska) vara fullkopplade. Det innebär att du formellt måste kontakta elektriker när du ska byta spis.

Det är en väldigt dålig lösning i jämförelse med att bara dra om ledarna och dra i en nolla. Endast om det är omöjligt skulle jag överväga det. Se till att få ett fullkopplat perilexuttag helt enkelt, det är enklast och mest rätt.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Som det ordagranna utalandet från elektrikern "att ingen nolla behövs", är grovt fel, och och kan innebära omdelbar förstörelse av spisen. OM han nu verkligen menar det så, så skulle jag inte låta honom göra annat elarbete än möjligen byta batteriet i köksklockan.

Men troligen menade han som flera varit inne på, att man kan koppla om i centralen och uttaget och få en nolla utan att behöva dra nya trådar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det funkar som sagt var om du väljer en dålig spis från Bosch/Siemens som bara använder en fas till hällen och därmed maximal effekt på 3600 Watt. Sen är det väl lite gränsfall att göra om en tråd till nolla då dagens regler säger att nolledaren ska vara blå i hela sin längd?
Ja precis den ska vara blå hela sin längd.
Men det kanske är en äldre elinstallation med svart eller vit neutral-ledare som var vanligt förr i tiden.

Och tommib har helt rätt. Uttag ska vara fullkopplade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.