Hursvårtkandetva
Yes, det är jag med på. Fortfarande osäker på uttaget dock, hur jord, nolla, fas ska kopplas in. Någon med input?
 
Fairlane
Det här stället där du tänker dig ta strömmen nu, är det i vardagsrummet också, eller är det en öppen planlösning där detta sitter i köket?

Det jag funderar lite på är varför det gamla uttaget var ojordat. Är övriga uttag i vardagsrummet jordade eller ojordade?
 
Hursvårtkandetva
Det nya stället jag vill byta till är i vardagsrummet, men gränsar till köket i öppen planlösning.

Alla uttag är ojordade hos mig och lägenhetshuset är byggt 1983

Tack för hjälpen

*edit: vi satte in jordade uttag i köket nyligen vid renovering. Elektrikern satte även in jordfelsbrytare vid elskåpet. Men resten av uttagen i lägenheten saknar ”metallgrejerna” i uttagen så jag antar att de är ojordade
 
Det där är ett kronuttag. Du ska definitivt inte ansluta jord till det. Ska man följa reglerna så får du inte installera ett jordat uttag alls så länge det finns ojordade uttag i rummet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Aah, jag förstår. Det känns ju logiskt med tanke på hur det satt innan.

Då kopplar jag in nolla och fas som det var kopplat innan tänker jag? Går via wago och låter de gulgröna kablarna vara orörda i sina röda hattar?
 
Hursvårtkandetva Hursvårtkandetva skrev:
Tjena, här kommer bild även på andra sidan. Mvh!

[bild]
Kopplar du jord till det där så blir lampan strömförande...
Bokstaven "N" på andra sidan har inget med nollan att göra.
Kanske dags att ringa någon som vet lite mer?
 
Verifiera vad som är vad. Förutsätt inte att färgerna säger vad det är.
 
Hursvårtkandetva
useless useless skrev:
Kopplar du jord till det där så blir lampan strömförande...
Bokstaven "N" på andra sidan har inget med nollan att göra.
Kanske dags att ringa någon som vet lite mer?
Alright, tack för bekräftelse på det. Japp, får dubbelkolla med en kunnig vän här på plats också. Men jag kommer långt med bra hjälp här i forumet! Ska givetvis inte chansa.
 
useless useless skrev:
Kopplar du jord till det där så blir lampan strömförande...
Nej, det blir den inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.