Hej,
Jag skulle vilja byta plats på det badrum som finns i huset idag.
Jag tänkte ta bort källartrappan och sätta det nya badrummet i entrén. Tänkte också ta en bit av köket så det blir lite större.
jag undrar om ni tror detta är möjligt? Jag undrar också vad ett sånt bygge skulle gå på??
Tack på förhand
 
  • Ritning av husplan med markerade områden för kök, bad och källartrappa där badrummet ska flyttas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan där användare föreslår att flytta badrum till entréområdet och utöka det mot köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan eget jobb 2-300tkr.
 
  • Gilla
Kristina Andersson5
  • Laddar…
BirgitS
Var har du tänkt att ha källartrappan i stället?

Du får nog ta in en byggkonstruktör som kollar upp bärande och stabiliserade väggar först så att en byggfirma får tillräckligt underlag för att kunna bedöma vad det kostar.

Att ta in en firma för att totalrenovera ett befintligt badrum kostar nog minst 150 000 plus kostnaden för kakel, klinker och inredning (med våtrumsmatta/tapet blir det billigare). Att göra ett badrum på ett ställe dit vatten och avlopp måste dras blir dyrare. Till det kommer då att bygga ett nytt golv, göra avväxlingar och liknande om det behövs.
 
Hej,
Jag tänkte skippa trappa till källaren:)
finns ju ingång på utsidan. Så otroligt konstig planlösning som det är nu men ett väldigt litet badrum och konstigt placerat! denna lösningen är den bästa jag kan komma på!
men ja man får ju ta dit nån linning såklart:) men bara kul och höra vad ni i forumet tycker:)
 
Jag har källare med bara utetrappa och det är väldigt besvärligt tycker jag, speciellt på vintern. Har faktiskt funderat bygga innertrappa.
Att göra köket mindre är kanske inte så lyckat. Du missar plats för matbord.
Konstigt nog finns det två trappor inritad. Dom bukar ligga ovanför varandra. Går det att få till en ny källartrappa under den till öv?
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan inte vara kul att gå ut och ner för att man tror att tvättmaskinen är klar och så visar det sig att det är 10 minuter kvar eller hämta in ren och torr tvätt när det ösregnar t.ex.

Har du funderat på att göra en liten gästtoalett t.ex. under trappan upp, i ett hörn i hallen eller i hörnet i köket samt ett rejält badrum i källaren?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan inte vara kul att gå ut och ner för att man tror att tvättmaskinen är klar och så visar det sig att det är 10 minuter kvar eller hämta in ren och torr tvätt när det ösregnar t.ex.

Har du funderat på att göra en liten gästtoalett t.ex. under trappan upp, i ett hörn i hallen eller i hörnet i köket samt ett rejält badrum i källaren?
För att inte tala om att hämta verktyg, vin eller frysta varor från extrafrysen.
 
Tror inte det räcker med 200-300 tusen, iaf inte om du bor i en större stad.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nä jag förstår ju hur ni menar men finns inte nån riktigt bra lösning. Badrum i källaren känns inte så bra utan vill nog ha ett på första våningen.
köket är ganska stort så bord får plats ändå:)
Bygger man ett bra badrum så behöver man inte tvätta i källaren tänker jag utan då gör man det inne i huset.
 
Jag tänker också våtrumsmatta mm så det inte drar iväg för mycket i pris! Men ja det kostar nog en del
 
BirgitS
Kristina Andersson5 Kristina Andersson5 skrev:
köket är ganska stort så bord får plats ändå:)
Bygger man ett bra badrum så behöver man inte tvätta i källaren tänker jag utan då gör man det inne i huset.
Vad blir avståndet från väggen bakom köksskåpen till den nya väggen mot badrummet?

Hur många kvm är det badrum som du föreslår och hur många är dagens badrum?
 
Ja du det vet jag inte riktigt men det badrummet som är idag är väldigt litet och som sagt konstigt placerat.
Tänker mig att man bygger ett badrum som är lite större i alla fall. Tänker att man gör köket ca 1 m mindre mot köksbänken och sen tar ma resten av ytan från hallen. Man har ju också uterummet som man kan integrera i köket om man vill!
Jag har inte köpt husen än så kan inte mäta :)
Skrev mest här så ni som läser kanske har smarta lösningar som ni vill dela med er av :)
 
BirgitS
Utan mått så är det ju svårt att veta om badrummet blir så mycket större att en tvättpelare ryms och om ett matbord fortfarande får plats i köket. Du behöver ju också veta att det är 1 m vägg till vänster om köksfönstret för annars blir det ju mer komplicerat med ingrepp som kräver bygglov.

Är uterummet så välisolerat att det går att använda vintertid?
Många uterum är det inte.

Finns det ett ordentligt badrum på det övre planet?

Nåja, du får väl flytta in och se hur det känns efter några månader.
 
Ja precis allt måste ju klaffa såklart men lurigt att köpa ett hus som ”kanske” går att bygga om. Jag ska ta dit en snickare nästa vecka kanske jag får mer klarhet då:)
Alternativet är ju att göra en ny trappa ner till källaren ”en mycket enkel sådan”

uterummet är inte isolerat men det känns som en mer rimlig kostnad om man jämför med all extra yta man får.

och nej det finns tyvärr inget badrum på våning 2
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.