Är verkligen kalendertid en signifikant faktor för oljans egenskaper?
 
M MagHam skrev:
Byter man ens olja på en klippare? Det är ju (tyvärr) inte som en bil med förväntad livslängd på 20 år och 30000 mil.
Var 25e diftstimme ska de ha ny olja. Iaf luftkylda B&S utan oljefilter.
Alla slitagemetaller, skit och smuts blir kvar i oljan.
Allt går ner sig invändig på sikt annars. De håller länge om man tar hand om de.
 
Samma sak gäller bilmotorer, tid eller mil avgör bytet.
Man kan också bli lurad när man tittar på stickan, ofta ser oljan renare ut där än när du häller upp det i en burk.
 
Det är bara för att det är aspekter som är lätta att mäta. Inte att de är det mest relevanta.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är bara för att det är aspekter som är lätta att mäta. Inte att de är det mest relevanta.
????? du är nog i fel tråd.
 
M MagHam skrev:
Det är ju (tyvärr) inte som en bil med förväntad livslängd på 20 år och 30000 mil.
Va då bara 20 år?
Min förra klippare Stiga med B&S köpte jag 1976 och fick skrota den 2018 efter 42 år! Kåpan rostade upp så motorn trillade av.
Dom första 20 åren fyllde jag på olja på våren, senare så hällde jag ut det lilla som var kvar på hösten.
På dessa 42 år var det original tändstift satt i.
”Det var bättre förr”:)
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Ja motorerna håller längre än klippdäcken. De värsta gräsklipparna har ett klippdäck i stål, dessa rostar bort innan motorn kastar in handduken. Då är klippdäck i plast eller aluminium ett bättre val (tex Honda, Klippo, Husqvarna).
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Så står man där med en BS-motor i perfekt skick - fast wires kärvar, kåpan rostar, plasthjulen faller sönder och kniven ser ut som den blivit överkörd av en stridsvagn ;)
Jo, det är klart att det är bra att byta olja. Men för min del tillhör just gräsklippare inte jag lagt mer så mycket pengar på, och jag går rätt illa åt dom, så några 42 år blir det inte.
.
Fast nu har jag förstört trådskaparens ursprungliga fråga. Som flera redan sagt. Finns det ingen plugg så skaffa en sug t ex denna (det finns många andra som säljer liknande):
https://www.reservdelaronline.se/ol...phrgXKYtL0br4hP67hU-7i5Wauz3GUXEaAvUBEALw_wcB
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Så står man där med en BS-motor i perfekt skick - fast wires kärvar, kåpan rostar, plasthjulen faller sönder och kniven ser ut som den blivit överkörd av en stridsvagn ;)
Jo, det är klart att det är bra att byta olja. Men för min del tillhör just gräsklippare inte jag lagt mer så mycket pengar på, och jag går rätt illa åt dom, så några 42 år blir det inte.
.
Fast nu har jag förstört trådskaparens ursprungliga fråga. Som flera redan sagt. Finns det ingen plugg så skaffa en sug t ex denna (det finns många andra som säljer liknande):
[länk]
Ja missköter man det man äger blir det så oavsett om det är en gräsklippare eller en bil..
 
R Rolle85 skrev:
Ja motorerna håller längre än klippdäcken. De värsta gräsklipparna har ett klippdäck i stål, dessa rostar bort innan motorn kastar in handduken. Då är klippdäck i plast eller aluminium ett bättre val (tex Honda, Klippo, Husqvarna).
Jag håller med. Mina ~30 år gamla Norlett 148'or med chassi helt i plast ser ut exakt som om dom lämnade fabriken i går....
Den äldre av dom har fått ny motor till och med.


Två äldre Norlett gräsklippare med plastchassi i trädgård, en med ny motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man får dock vara lite försiktig då plasten är ganska skör.
 
  • Gilla
Rolle85 och 1 till
  • Laddar…
Hehe där ser man :)
 
R Rolle85 skrev:
Ja motorerna håller längre än klippdäcken. De värsta gräsklipparna har ett klippdäck i stål, dessa rostar bort innan motorn kastar in handduken. Då är klippdäck i plast eller aluminium ett bättre val (tex Honda, Klippo, Husqvarna).
Jag späckte farsans klippokåpa
 
M Manhunter skrev:
Jag späckte farsans klippokåpa
Ja att snubbla över saker kan ha jobbiga konsekvenser..
 
useless useless skrev:
Jag håller med. Mina ~30 år gamla Norlett 148'or med chassi helt i plast ser ut exakt som om dom lämnade fabriken i går....
Den äldre av dom har fått ny motor till och med.


[bild]

Man får dock vara lite försiktig då plasten är ganska skör.
Precis köpt en Norlett 148. Hur gör du för att byta olja i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.