OK. Är det bra sug i fläkten/ventilen i badrummet då?
 
Jag som är känslig för formaldehyd har aldrig reagerat starkt på nylagda laminatgolv. Jag har främst känt av det när jag vistas i rum där man sågat i mdf, men också när vi slipade vårt trägolv (dock inte lika starkt och ihållande). Köpte ett nytillverkat nattduksbord som det tog några månader innan det blev luktfritt och jag kunde slappna av i närheten av det. När jag kollade upp det så var det byggt av mdf.

Är det formaldehyd TS har problem med så är min erfarenhet att det är viktigt att det inte finns något byggdamm kvar efter bearbetningen av materialet. Har man fått bort det så avklingar problemet med tiden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OK. Är det bra sug i fläkten/ventilen i badrummet då?
Nja, det är en ventil som suger ut luft hela tiden, känns hyfsat normal. Det bästa är väl då att inte stänga badrumsdörren för att utnyttja detta utsug även för övriga lägenheten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Staffans2000
Har eventuell referensöverliggare installerats. Om så, vad blev resultatet?
Om inte. Hur går det för sonen?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har eventuell referensöverliggare installerats. Om så, vad blev resultatet?
Om inte. Hur går det för sonen?

Staffan
Menar du luftrenare?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har eventuell referensöverliggare installerats. Om så, vad blev resultatet?
Om inte. Hur går det för sonen?

Staffan
Referensöverliggare?..nej tror vi struntar i den . Däremot så står där nu en luftrenare med kolfilter som går på högsta fart. Också väntar vi på en OVK kontroll som ska göras inom ngn vecka. Upptäckte också att luftintaget delvis var övermålat, har försökt rensa det men det är lite knepigt då det sitter bakom ett element. Vet inte om det går att öppna för rengöring men det tänkte vi ta med fastighetsskötaren, ev vid OVK kontrollen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har eventuell referensöverliggare installerats. Om så, vad blev resultatet?
Om inte. Hur går det för sonen?

Staffan
Vad är det?
Skärmdump av sökresultat för "Överliggare" med Wikipedia- och byggforumsidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffan har i ett tidigare inlägg föreslagit en alternativ försöksperson som referens, en överliggare, en som ligger över, kan vara flickvän eller i ett tidigt skede en "kusin".

Protte
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
prototypen prototypen skrev:
Staffan har i ett tidigare inlägg föreslagit en alternativ försöksperson som referens, en överliggare, en som ligger över, kan vara flickvän eller i ett tidigt skede en "kusin".

Protte

Precis så.

Om tio personer var för sig , vistas i lägenheten över natten, och alla får samma besvär som TS son, är det något som är rejält fel och därför är det sannolikt lättare att hitta felkällan.
Men om ingen i referensgruppen reagerar blir det nog svårare att spåra upp orsaken till svennens reaktion.

Staffan
 
Staffans2000
S Suno skrev:
Upptäckte också att luftintaget delvis var övermålat, har försökt rensa det men det är lite knepigt då det sitter bakom ett element. Vet inte om det går att öppna för rengöring men det tänkte vi ta med fastighetsskötaren, ev vid OVK kontrollen.
Som sagts, låt fönstet stå lite på glänt, så kompenserar det den övermälade ventilen.

Staffan
 
Hur har det gått?
 
Vi har inväntat en OVK kontroll som gjordes förra veckan, tyvärr gav den inte så mycket. Lite dåligt drag i badrummet som fixades.
Sonen känner fortfarande av doften, med huvudvärk som följd. Jag får nog ge mig nu och börja plocka bort parketten. Iallafall ta bort en del för att se vad som finns under. För mig är detta fortfarande oförståeligt.
 
Slutreplik i detta ärende.
Efter att en OVK kontroll gjordes så blev det bättre utsug i både kök och badrum. Vi gjorde en ny mätning av terpener mm i somras och den visade ett mycket bättre resultat. Sonen har nu flyttat in i lägenheten och känner inte av några problem längre. Vi bytte ingen parkett, men han har några fläktar för att cirkulera luften. Antagligen berodde allt på att det var nyrenoverat, nya golv, nytt kök, nymålade väggar och lite taskig luftcirkulation.
Slutet gott allting gott.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag hade liknande problem i en lägenhet. Irritationen i halsen osv berodde på formaldehyd. Terpenlukt är jobbigt, det är sensibiliserande också. Kanske orsakar histaminfrisättning, vilket kan förklara sömnproblemen man kan uppleva av det. Mattlackad parkett upplever jag som värst. Den oljade har jag aldrig reagerat mot, trots samma tillverkare osv. Den ena var mattlackad, den andra oljad. Det var Tarketts. Men den hade jag inte problem med formaldehyd ifrån, bara terpener från mattlackad. Hade en mattlackad, nyare, från Kährs A+, vädrade i 2mån, sen var det super. Inga sömnproblem och sexlusten var på topp. Annars upplever jag att terpener sänker sexlusten. Kanske interaktion mellan histamin och dopamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.