Hur gick det med det här?
Vår luftvärmepump som värmer större delen av huset gick precis sönder efter bara 3år... Vi har också ett ACJ luftvärme aggregat och funderar om det är mer värt att byta ut den mot en ny med kombinerad luftvärmepump istället för att köpa en ny vanlig lvp. Tänker att det borde bli bättre spridning av värmen på luften om lvp är kopplad direkt till ventilationen. Att köra värme endast på ACJ undviker vi helst pga höga kostnader... Vi bor i ett hus ifrån 1991 på 180kvm i Norra Sverige - 20 till - 30 grader är inte alls ovanligt vintertid.
 
O Oskarg skrev:
Hur gick det med det här?
Vår luftvärmepump som värmer större delen av huset gick precis sönder efter bara 3år... Vi har också ett ACJ luftvärme aggregat och funderar om det är mer värt att byta ut den mot en ny med kombinerad luftvärmepump istället för att köpa en ny vanlig lvp. Tänker att det borde bli bättre spridning av värmen på luften om lvp är kopplad direkt till ventilationen. Att köra värme endast på ACJ undviker vi helst pga höga kostnader... Vi bor i ett hus ifrån 1991 på 180kvm i Norra Sverige - 20 till - 30 grader är inte alls ovanligt vintertid.
Det blev ett ACJB-aggregat utan värmepump. Kikade på Elektrokyls lösning med värmepump integrerad med ACJB men det blev tyvärr för dyrt. Om elräkningarna drar iväg får det bli en vanlig luftvärmepump på nedervåningen istället.

ACJB kan jag för övrigt rekommendera, det blev väldigt mycket tystare än mitt gamla RCDE och det värmer bra.
Manöverpanelen är dock i enklaste laget med blinkande dioder.
I vårt fall behövde vi även komplettera med en rumsgivare för att det skulle fungera bra.
Återstår att se om elräkningarna drar iväg nu när det är lite kallare, men det borde inte bli dyrare än med det gamla RCDE-agget i varje fall.
 
Jag skrev tidigare i den här tråden.

Jag har nu bytt ut gamla ACJ och ersatt det med ett Combiwin kopplat till en luft/vattenvärmepump. Bara haft ett par månader knappt så lite svårt att säga exakt hur stor vinst vi gjort på förbrukningen.

Även haft lite strul med inställningarna så det är väl inte förrän någon vecka sedan som det varit helt riktigt inställt tycker jag.

Noterbart dock är att när fläkten för tilluft på Combiwinen kör på max så hörs det ganska väl i huset tycker jag. Går väl också att ställa ner om man vill det men inte testat det ännu.
 
L linuseinar skrev:
Jag skrev tidigare i den här tråden.

Jag har nu bytt ut gamla ACJ och ersatt det med ett Combiwin kopplat till en luft/vattenvärmepump. Bara haft ett par månader knappt så lite svårt att säga exakt hur stor vinst vi gjort på förbrukningen.

Även haft lite strul med inställningarna så det är väl inte förrän någon vecka sedan som det varit helt riktigt inställt tycker jag.

Noterbart dock är att när fläkten för tilluft på Combiwinen kör på max så hörs det ganska väl i huset tycker jag. Går väl också att ställa ner om man vill det men inte testat det ännu.
Nu har det gått en tid sedan du skaffade CombiWin. Är du nöjd såhär långt? Har du någon statistik på skillnad i elförbrukning? Jag funderar på att göra samma manöver.
 
Har i mitt parhus luftvärme med FTX av fabrikat CTC som liknar Bahco ACJ, huset är byggt 1986. Planerar för byte och ombyggnad av hela värmesystemet från elvärme till värmepump luft / vatten kopplad till varmvattenberedaren och vidare till LV-aggregatet med vattenbatteri. Kommer då att kunna producera varmvatten under hela året.
Är det någon annan som går med samma tankar, tacksam för synpunkter
 
L linuseinar skrev:
Jag skrev tidigare i den här tråden.

Jag har nu bytt ut gamla ACJ och ersatt det med ett Combiwin kopplat till en luft/vattenvärmepump. Bara haft ett par månader knappt så lite svårt att säga exakt hur stor vinst vi gjort på förbrukningen.

Även haft lite strul med inställningarna så det är väl inte förrän någon vecka sedan som det varit helt riktigt inställt tycker jag.

Noterbart dock är att när fläkten för tilluft på Combiwinen kör på max så hörs det ganska väl i huset tycker jag. Går väl också att ställa ner om man vill det men inte testat det ännu.
Hur har det fungerat för er, så här ett år efter installation.

Är Ecodan tanken bara kopplad mot Combiwin eller har du radiatorer också?
 
F Frepps1 skrev:
Hur har det fungerat för er, så här ett år efter installation.

Är Ecodan tanken bara kopplad mot Combiwin eller har du radiatorer också?
Det var drygt två år sedan vi gjorde installationen och det funkar fint fortfarande.

Vi valde att installera två radiatorer i två rum i en annan del av huset som inte var ansluten till luftvärmen sedan tidigare. Inga problem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.