Vet inte om det gör så stor skillnad men Har du vattenburen värme? I så fall låt cirkulationspumpen hela tiden gå så transporterat du ner lite av värmen från övre planet. / Herr Hatt
 
Jo det skulle kunna vara ett alternativ om nu radiatorerna klarade att vara värmeväxlare. Jag har hört någon stans att det bör vara minst en tempskillnad på 20 grader mellan vattnet och luften för att de ska fungera men vet inte. Min schunt i pannan är otät så jag får ganska mycket värmeförluster i beredaren om jag cirkulerar på sommaren samtidigt som kretsen har temp på ca 50 grader. Kanske skulle jag kunna byta schunten men vet inte om det skulle fungera ändå. Någon som vet?
 
Du har inte fått några bra svar på din fråga. Gissningar och tyckande gör saken värre.
Ventiler ska du ha stängda under sommaren i källaren eftersom den varma luften ute innehåller mycket mer vatten än sval källarluft. Öppna ventiler gör bara källaren fuktigare. Likadant om du blåser ned varm fuktig inneluft från övervåningen.
Feltänkta hus i "soldränkt söderläge" får man fixa med markiser eller AC.

Billigaste sättet att minska fukten i källaren på sommaren är med en luftsolfångare. Går att bygga en sådan själv. Du ska naturligtvis CIRKULERA källarluften genom luftsolfångaren och inte blåsa in uppvärmd fuktig sommarluft. En avfuktare av sorbtionstyp kostar omkring 10000 men är effektiv.
De billiga avfuktarna man köper på varuhusen fungerar bra i varm luft men ger dåligt utbyte i en kall källare.

Gillapoängen gör som jag sagt tidigare stor skada på det här forumet. Det gäller för poängjägarna att vara med och jaga poäng med populära tyckanden och då blir det ofta rena faktafel.
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Jag har en CTC värmepump och den har ju nån sommarvärmefuktion som jag satte igång. Satte minimal utledningstemp till 30 grader och stängde alla ventiler på övre planet, det blev en grym skillnad i källaren!
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Tack för alla svar :)! Vi har köpt markiser. Men jag har inte satt upp de än så vi får se hur resultatet blir, det kanske räcker. Annars om det inte blir så stor skillnad vad tror ni om att byta schunt på pannan för att kunna köra cirkulationspumpen som en tidigare föreslog, det blir ju lite som att köra sommarvärmefunktion på värmepumpen som föreslogs tidigare. Jag har varmt på kallvinden och expantionskärlet där men vet inte om det spelar så stor roll. Vad tror ni? Att leda in mer värme i form av en luftsolpanel ger ju en högre totalvärme i huset så det blir väl i nödfall. Nu när jag har stängt ventilerna i källaren sedan några dagar är det stor skillnad i källaren. I ett självdraghus som detta hjälper det att sätta någon typ av kanalfläkt i ventilationspipan för att dra ut luft under sommaren? Kanske skulle fungera med luftsolpanel då?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.