Ska höra med styrelsen om man får byta lås.
dock är det så att vi bara fick 3nycklar när vi köpte lägenheten så jag gissar på att någon är på drift iaf. Så då borde det vara smart att byta det övre iaf, den går väl ganska smärtfritt och bara byta den? Det undre får sitta kvar!
Dessa nycklarna går dessutom enbart till det låset i hela föreningen, alltså inte till entré dörrar o liknande så blir inte massa extra nycklar!
 
lordi skrev:
Det funkar ju på samma sätt som i hyreslägenheter. Där har ju alltid hyresvärden nycklar till lägenheterna.
Nä så är det inte.... Det är nog ovanligt att hyresvärden har huvudnyckel till dörrar idag, däremot finns det ibland en låst lucka i dörren där hyresgästen kan hänga en nyckel om man går med på att hyresvärden själv kan gå in för en reparation tex. Den luckan har hyresvärden då en huvudnyckel till men det innebär också att hyresgästen själv bestämmer om hyresvärden själv skall få gå in.

Orsaken är enkel eftersom försäkringen tveksamt gäller om någon gjort inbrott genom att gå in med nyckel i lägenheten.
 
nikasp
Hade jag äldre lås med oklart antal extranycklar skulle jag byta som köpare. Sambon hade gammalt ASSA med flera nycklar hos mamma och något syskon som brukade låna lgh. Den sista dök upp 1,5 år efter hon/vi sålt.
 
Föreningen tillät låsbyte, dem trodde även att jag inte hade originallås (det övre, runda) då är det bara att skruva ut från baksidan o ersätta med en oval låscylinder? Varför tror ni inte att biltema duger? Visst det skriker väl inte kvalité men låsen är ju godkända och testade, så bör väl vara som vilket lås som helst?
 
Åsa Lund
Har du lås på balkongdörren så byt där med
 
Åsa Lund skrev:
Har du lås på balkongdörren så byt där med
Inget lås där! Men är 3e våningen så är nog ganska lungt :)
 
oceanis skrev:
Nä så är det inte.... Det är nog ovanligt att hyresvärden har huvudnyckel till dörrar idag, däremot finns det ibland en låst lucka i dörren där hyresgästen kan hänga en nyckel om man går med på att hyresvärden själv kan gå in för en reparation tex. Den luckan har hyresvärden då en huvudnyckel till men det innebär också att hyresgästen själv bestämmer om hyresvärden själv skall få gå in.

Orsaken är enkel eftersom försäkringen tveksamt gäller om någon gjort inbrott genom att gå in med nyckel i lägenheten.
Ovanligt, nä. Jag jobbar ofta åt ett par större fastighetsbolag, samt förvaltare samt några BRF. De har nycklar till alla lägenheter i deras bestånd. Har faktiskt inte råkat ut för någon som inte har extranycklar.
Självklart frågar man ju lägenhetsinnehavaren innan, om det är ok att gå in om de inte är hemma.
Lösningen med nyckeltub i dörren är ju bra, men jag vet bara ett par relativt nybyggda hus som har det.
 
lordi skrev:
Ovanligt, nä. Jag jobbar ofta åt ett par större fastighetsbolag, samt förvaltare samt några BRF. De har nycklar till alla lägenheter i deras bestånd. Har faktiskt inte råkat ut för någon som inte har extranycklar.
Självklart frågar man ju lägenhetsinnehavaren innan, om det är ok att gå in om de inte är hemma.
Lösningen med nyckeltub i dörren är ju bra, men jag vet bara ett par relativt nybyggda hus som har det.
Det finns säkert kvar fastighetsbolag och BRF som har kvar systemet med huvudnycklar men det är absolut inte som du skrev "ALLTID" så.
Fastighetsägarna som är branschorganisationen för fastighetsägare i Sverige rekommenderar inte att man har kvar systemet utan i såfall monterar tub i dörren. Att ha ett system med huvudnyckel direkt till dörrarna är ju ganska tandlöst eftersom alla har rätt att själv montera eget lås på sin dörr utan att värden kan hindra den boende. Om värden kräver att det skall vara möjligt att gå in med huvudnyckel eller reservnyckel är det bara att anmäla det till hyresnämnden så utfärdar dom ett beslut till hyrestagarens favör och värden får snällt acceptera att hyresgästen har rätt att ha ett lås som förhindrar åtkoms via reservnyckel. Så ideen med huvudnyckel blir nog mer och mer ute....

Ett bolag som lärde sig läxan att skrota systemet var LKF i Lund där någon bröt sig in i deras kontor och säkerhetsskåp för nycklar vilket renderade att dom fick byta lås i alla lägenheter (8600 st) vilket blev en dyr läxa.

Till det mest obehagliga med huvudnyckel är att försäkringsbolagen kan neka ersättning om någon åverkan inte finns på dörren eller om man frivilligt lämnat ut nyckel, t.o.m i tub på dörren. Vilket gör att fler och fler bolag och BRF absolut inte vill ha systemet.

Men jag inser också att det finns kvar på vissa platser men jag är också ganska övertygad om att på massor av dörrar i de husen du besöker då finns ett extra tillhållarelås som inte har någon huvudnyckel.
 
  • Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
O
I den förening jag bodde i så hade vi ett låssystem, där det var styrelsen som var tvungen att beställa nyckeln. Den nyckeln passade även i port. Vi hade ingen huvudnyckel och skulle inte vilja haft. Det borde förbjudas! Vi hade systemet med nyckeltub. Det är idealt system!

De som ville byta cylinder fick göra det. Inget vi brydde oss om. Det är dom som får en extra nyckel å släpa på.
 
Ok, skulle kanske skrivit NÄSTAN alltid. Det vanliga är ju inte att de har huvudnycklar, även om det kanske förekommer. Det vanligaste är att man har kopior på lägenhetsnycklarna inlåsta i kassaskåp. Dessa är märkta på så sätt att de inte går att härleda till vilken lgh de passar utan att ha tillgång till nyckelregistret.
Jag tror faktiskt att det kommunala fastighetsbolaget här kräver att de ska ha extranycklar och jag har som sagt inte råkat ut för någon lgh där någon vägrat detta. Dock får man inte gå in utan att lghinnehavaren godkänt detta. Möjligen kanske vid akut vattenläcka eller liknande.
 
Lite off topic nu va? En till fråga jag tänkte ställa, har ett förråd brevid lägenheten, med rund låscylinder (dörren till lägenheten är oval) går det att byta den till förrådet till en oval istället för rund? Så hade man kunnat köpa ett kit med 2st cylindrar och monterat så har man samma nycklar istället!
Dörrhandtag och kodlås på en dörr, säkerhet, metallyta, inomhus, nötning är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrens låskista med handtag och synliga skruvar, skadat trädörrkarm, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädörr med silverfärgat handtag och lås. Synlig del av dörrkarm och golv. Inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hela låskistan är ju en dålig lösning och osäker och tveksamt godkänd försäkringsmässigt. I stället för att lägga pengar på lika dåliga cylindrar rekommenderar jag dig att köpa ett hakregellås och en rund säkerhetscylinder. Det är förvisso en kostnad men eftersom du har en bostadsrätt så är det värt att se till att ha rätt utrustning. Det syns ju tydligt att dörren varit uppbruten tidigare och ett hakregellås samt ett riktigt brytskydd säkrar ju dörren vilket inte ett ny oval cylinder skulle göra om den går att få på.
 
I den BRF vi bodde i tidigare, där var det nyckelsystem med huvudnyckel, men för att huvudnyckeln skulle fungera så var man tvungen att sätta låscylindern i "kl 10"-läge, låskistan var ASSA2000 med "hemma-/borta-"läge.
Lgh-nyckeln passade även till den egna trappuppgången, körgrinden till området, miljöhusen & tvättstugan.
 
B
Fredrik Christensen skrev:
Tjo, köpte en lägenhet BRF för cirka 2mån sen, tanken slog mig att det kan vara bra att byta lås.
Har två lås i dörren, vill huvudsakligen byta det övre, men går det att byta det undre också hade det varit toppen då nycklen till den är jätte lång xD
Tror ni att biltemas låscylinder hade passat? Samt hur pass svårt är det att byta låset?
Låshuset du har är ett Boda 451. Det är helt enkelt en kombination av ett låshus för en låscylinder och ett extra tillhållarlås. Att byta låscylindern är enkelt, skruva loss vredet och lossa sen cylinderns två skruvar. Att byta ('lägga om') tillhållarlåset är mer komplicerat, vilket kräver lite meckande och eventuellt nya delar (eller en låssmed).

Beroende på hur lång din nuvarande nyckel är så kan det kanske fungera med en kortare. Tillhållarnycklar kan göras i ett par olika längder (beroende på dörrtjocklek), och du har kanske en onödigt lång nyckel?

Biltemas ovala låscylinder passar. Vill du ha något 'bättre' är ASSAs D12/D13-serie populär.


seniorkonsult skrev:
Ursäkta. En befogad fråga, Varför får man för sig att byta ut ett säkerhetslås till ett annat som bara blir till besvär med en massa extra nycklar.
För att man inte kan garantera att det inte gjorts några nyckelkopior?


Fredrik Christensen skrev:
Lite off topic nu va? En till fråga jag tänkte ställa, har ett förråd brevid lägenheten, med rund låscylinder (dörren till lägenheten är oval) går det att byta den till förrådet till en oval istället för rund? Så hade man kunnat köpa ett kit med 2st cylindrar och monterat så har man samma nycklar istället!
Lite ovanligt med Abloylås som dörrlås i Sverige... ;)
Beroende på hur låshuset ser ut så borde det gå att byta ut den runda abloycylindern till en likadan cylinder som du sätter i lägenhetsdörren. Dvs samma låsning.


oceanis skrev:
Hela låskistan är ju en dålig lösning och osäker och tveksamt godkänd försäkringsmässigt. I stället för att lägga pengar på lika dåliga cylindrar rekommenderar jag dig att köpa ett hakregellås och en rund säkerhetscylinder. Det är förvisso en kostnad men eftersom du har en bostadsrätt så är det värt att se till att ha rätt utrustning. Det syns ju tydligt att dörren varit uppbruten tidigare och ett hakregellås samt ett riktigt brytskydd säkrar ju dörren vilket inte ett ny oval cylinder skulle göra om den går att få på.
Tänker du på lgh-dörren eller förrådsdörren?
Givetvis hade det varit bäst med hakregel och rund cylinder på båda dörrarna. Men det är säkerligen en kostnadsfråga, och på lgh-dörren så blir det också krångligt iom hålen som är borrade för just 451. Att uppfylla kraven för godkänd låsning innebär också mer än bara låshus och cylinder. Jag vill minnas att försäkringsbolagen inte kräver godkänd låsning för hemförsäkringar i normalfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.