K
Får inte till det, ena lampan tänds inte, tyckte att jag följt pilarna, någon som ser vad som är fel?

Ny strömbrytare
Hand som håller i en grön strömbrytare med synliga ledningar i en öppen vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal strömbrytare
Hand som håller en öppen strömbrytare i väggen med synliga kablar och anslutningar, problem med installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nope. Du har kopplat fel.

De två vita ska ligga på varsin utpil på halvan som heter 2. Notera att din nya brytare har pilarna (=terminalerna) i ett annat arrangemang än den gamla. Varje terminal har två anslutningar just för att du ska kunna överkoppla i dem (t.ex. bygeln som du har).

Börja med att bryta strömmen och verifiera att det är brutet

Du har på bildens vänstra sida svart ledare in (på inpil 2) och där också en bygel mellan inpil 2 och ena utpil 2. Denna bygel ska flyttas till t.ex. utpil 1, eller sett på brytaren på bild två (eller tre) hål ner från där den sitter nu. Därefter ska ena vita flyttas upp till utpil 2 där den svarta satt.

Det blir då samma koppling som på gamla brytaren. Snyggare är att flytta svart till inpil 1 och grön till ena utpil 1 men det spelar ingen roll elektriskt, bara för min lite asteniska hjärna.
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
K
Har jag tolkat det rätt?

En hand håller en öppen elektrisk strömbrytare med synliga kretskort och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det funkar men byter du plats på svart och grön nertill blir tommib (och jag också) ännu nöjdare.
 
  • Gilla
UppGiven och 1 till
  • Laddar…
K
Ok då är det alltså enl denna bilden

Öppen elektrisk vägguttag med synlig grön kretskort och ledningar enligt diskussionsinlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt!
 
K
Perfekt, men nu ska ni få något att bita i. Det gäller den andra dubbeltrappen som ena knappen reglerar samma fönsterpendlar som ena knappen på den ni hjälpt mig med. Här är jag helt vilse.

Hand håller en demonterad väggströmbrytare med exponerade elektriska kablar och kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen strömbrytare med två knappar och exponerad kabelanslutning på en vägg, i behov av elektrisk reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en demonterad elektrisk dubbeltrappströmställare med synliga kablar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får sätta de två svarta på pil in du kan välja 1 eller 2 den bruna som sitter nu mittemot och med en svart punkt kopplar du då till en av pil ut med samma siffra. Bruna utan märkning kopplar du till den andra pil in och de två vita till varsin pil ut som hör till samma halva.
 
K
Nu ska det bli spännande om jag uppfattat det rätt

Närbild av öppen vägguttag med synlig grön anslutningsmodul och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag måste tyvärr invända, men nära var det :(
Flytta den övre vita från vänster till höger sida så att den hamnar på pil-ut för krets nr 1.
Den övre bruna ska också vara den som ser ut att ha en svart prick på sig.
Om man till sist ska vara riktigt noga med att lampan tänds när övre delen av vippan är intryckt så tror jag att övre bruna (med prick) ska flyttas till den andra ut-pilen för krets nr 1, där den vita just satt. Om du monterar brytaren med texten rättvänd i nord/sydlig riktning så ska det stämma.
 
K
Nu då? Så om det blir fel med vippan så antar jag att jag flyttar tillbaka den bruna med svart prick

Elektrisk installationsväggbox med synlig grön kretskortsmodul och ledningsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Helt riktigt nu och det bör vara som Bo skrev med vippan annars flytta den.
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
K
Perfekt! Jag fick ju en kronströmbrytare över, när jag råkade köpa fel och öppnade den. Kan jag använda den till nedanstående? Och hur koppla?

Öppen kronströmbrytare med synliga kopplingar och kablar hålls i hand under installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elinstallation med en hand som håller en omonterad dubbel ljusströmbrytare, omgiven av sliten tapet och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en kronströmbrytare med tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De svarta på L och vit, brun till varsin pil. Du bör väl kunna detta dvs förstå logiken bakom snart. :)
 
K
Ja denna borde jag klarat av. Men har stor respekt för el så jag vill inte chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.