K
Hej

Håller på och renoverar vardagsrummet och passar samtidigt på att byta samtliga strömbrytare och eluttag. Men blir inte riktigt klok på kronströmbrytaren då jag det gamla inte är uppmärkt som det gamla
Någon som kan hjälpa mig? Värt att notera är att det även tas ström till en värmeförflyttar fläkt från dosan där strömbrytaren sitter, men det kanske inte har något med strömbrytaren att göra

Jag noterade även att det står en 6:a på den gamla och en 5:a på den nya, vet ej om det är rätt då.

Ena knappen tänder 2st fönsterpendlar och den andra taklampa över vardagsrumsbordet.

Det finns även en till kronströmbrytare i rummet som tänder/släcker fönsterpendlarna

Gammal strömbrytare
Hand som håller en öppen strömbrytare i väggen med synliga kablar och anslutningar, problem med installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny strömbrytare
En hand som håller en ny grön kronströmbrytare med märkning "5".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där får du inte ihop. Din gamla strömställare är en dubbeltrapp (6+6) medan din nya är en kronomkopplare (5). Du behöver en dubbeltrapp eftersom pendlarna är trappkopplade mot en annan strömställare, vilket också är en trappströmställare, inte en kron.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K
Så jag måste alltså införskaffa en dubbeltrapp samt en trapp för att få ihop det?
 
Ja, om den andra strömställaren som styr fönsterpendlarna har en (1) vippa så ska du ha en trapp med en vippa (6).
 
  • Gilla
GunnarF
  • Laddar…
K
Nej den har två vippor, styr fönsterpendlar samt ett utomhus uttag. Så då antar jag att det är 2st dubbeltrapp som gäller?
 
Japp, 2 x 6+6 så blir det bra :)
 
K
Nu har jag fixat dubbeltrapp, vad motsvarar vad på dom båda? Jävligt krångligt när de inte kan ha samma symboler.

Ny strömbrytare
Närbild av en ny strömbrytare från Schneider Electric med synliga anslutningar och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal strömbrytare
Hand håller en ny strömbrytare med synliga kabelanslutningar under montering i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är exakt samma symboler på bägge brytarna. Titta på pilarna så ser du hur du ska koppla. Bägge vita till utpilarna på ena halvan, grön till en utpil på andra halvan. Svart på inpil på ena halvan och bygla till inpilen på andra halvan. Din koppling nu är fullt fungerande men man har byglat svart till ena utpilen. Det spelar ingen praktisk roll men för klarhetens skull skulle jag gå på ovanstående. Vilken halva som är vilken ser du på siffrorna och kretsritningen på baksidan.

Troligen är det bra att klippa ledarna och skala om eftersom jag misstänker att din nya Scheiderbrytare har snabbkopplingar. Då är det lättare att stoppa i ledarna om de är nyskalade och raka.

Som alltid vid denna typ av byten är det bra att ta en bild på hur det ser ut innan man börjar så man alltid kan backa till utgångsläget men det har du ju redan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K
Du har helt rätt, herrejävlar vad dum jag känner mig. Skall följa pilarna och behåller den svarta byglade.
 
tommib
Nåja, jag tycker du hade varit mycket dummare om du inte hade frågat när du var osäker. Det mesta är lätt när man kan det och har gjort det förut...

Pilarnas riktning spelar egentligen inte någon roll men för att få samma koppling funktionellt så är det lättare att följa dem. Jag tycker att det är osnyggt att man kopplat din befintliga brytare bakvänt på ena halvan (grön/svart) även om det elektriskt är helt ekvivalent, speciellt när man ändå har byglat med en så lång bit FK.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K
tommib skrev:
Nåja, jag tycker du hade varit mycket dummare om du inte hade frågat när du var osäker. Det mesta är lätt när man kan det och har gjort det förut...

Pilarnas riktning spelar egentligen inte någon roll men för att få samma koppling funktionellt så är det lättare att följa dem. Jag tycker att det är osnyggt att man kopplat din befintliga brytare bakvänt på ena halvan (grön/svart) även om det elektriskt är helt ekvivalent, speciellt när man ändå har byglat med en så lång bit FK.
Imorgon om jag hinner lägger jag upp en bild på den andra brytaren som skall bytas. Den är sammankopplad med ena knappen med denna. Den är äldre och jag kan inte se några märkningar. Det blir något att bita i.

Vet inte om kopplingen har att göra med att en värmeflyttarfläkt högre upp ovanför brytaren kopplades in och strömmen togs från kablarna i brytaren. Gjordes av riktig behörig elektriker 10 år sedan.
 
  • Gilla
landol
  • Laddar…
tommib
Gör det. Troligen inget problem där heller, men klokt att fråga om råd. Du kommer troligen hitta två vita, en svart och två andra ledare, samt ledarna till värmeflyttarfläkten. Oddsen är rätt bra på att du hittar en blå ledare eller två i den dosan också, om värmeflyttaren nu är kopplad där.

Detta är ju också ett hempul man faktiskt får göra själv...
 
K
Värmeflyttaren är kopplad på denna som jag lagt upp.
 
tommib
Aha... därav torixen i dosan då. Men det är lite udda att man inte tagit hela matningen från dosan där man ändå var tvungen att ta nollan. Eller ligger det en till ledare i dosan som vi inte ser? Företrädesvis blå.
 
K
Nu är dosan stängd men om jag kommer ihåg rätt satt fanns det kablar med "skruvhatt" där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.