Hej, misstänker att påfyllningskranen till pannan, Eryl DP 1980, släpper igenom vatten eftersom panntrycket ökar och medför att någon form av säkerhetsventil på tryckkärlet släpper ut vatten.
Kranen sitter på ett galvat 22mm rör, vad byter jag lämpligast till för ny "kran"och vilken dimension ska det vara på den nya?
Eller måste jag ha någon form av övergång?

Tacksam för alla eventuella svar!
 
En påfyllningskran skall ju inte behövas användas särskilt ofta, i så fall är något fel i anläggningen.

Därför behöver det inte vara särskilt stor ventil.

Men lämpligaste är väl ändå att montera en ny ventil av samma storlek som sitter där nu. Då slipper du förminskning mm. :x
 
Jo, kruxet är att jag inte vet vad den storleken och sorten som sitter där nu heter. Är det något material man ska undvika att använda på galvat? Jag kollade på Ahlsell men de hade ingen som var kunnig på VVS där, dessutom fanns det ingen kulventil som hette något med 22, men så kanske man inte ska tänka, kan som sagt inget om dimensioner inom VVS.
 
Har du varmvatten från pannan är det mycket troligare att det läcker internt från beredaren än att en påfyllningsventil gör det. Försök stänga av så det blir trycklöst och se om det slutar strömma över.
 
GK100 skrev:
Har du varmvatten från pannan är det mycket troligare att det läcker internt från beredaren än att en påfyllningsventil gör det. Försök stänga av så det blir trycklöst och se om det slutar strömma över.
Ja, håller med, men du är lite otydlig.

Stänga av vad?? Ja, om man stänger inkommande kv så stänger man ju också av för påfyllningsventilen och då kan man inte avgöra vad som läckt.
Du måste stänga av inkommande vatten till varmvattenberedaren.....
 
Krilleman
För att råda lite klarhet i detta så är det på två ställen det kan läcka i en kombipanna.

Dels som du redan skriver, att påfyllningsventilen läcker. Ser ofta ut som denna på äldre installationer:

namnlös3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt att själva varmvattenberedaren i pannan läcker ut varmvatten i värmesystemet. Det brukar sitta ett inkommande ventilrör på kallvattnet (med tillhörande säkerhetsventil) på äldre anläggningar. Det är alltså denna ventil som matar beredaren med kallt vatten som värms och blir varmvatten.

Kan se ut som denna:

namnlös4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta lite bilder på dina prylar och lägg ut så får du mer hjälp!
 
DSC_0726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälp hittills!
Tänkte inte alls på att det kunde vara ett internt läckage, låter ju mycket värre än en otät ventil- går det att laga inom rimlig summa?
Ser ut som att det sitter en avstängning på inkommande vatten till vvb, dock sitter den så hårt att det verkar riskabelt att försöka använda den, eller? Sitter även en säkerhetsventil märkt "9 bar", dock på utloppssidan från vvb.
 
En kägelventil går att överhala.

Gör systemet trycklöst och lossa bröstet från ventilhuset.

Sedan kan du lossa glandret och motionera ventilspindeln så den lossnar. Eventuellt lite smörja.

Passa på att kolla skicket på käglan och tätningsytan i ventilhuset. Eventuellt slipa in käglan mot huset eller om det är en packning; rengör alt. byt packning.

När du återmonterar så ska du ha ventilspindeln fullt upp/utskruvad så du inte drar i och skadar sätet med käglan vid återmontage
 
Tack för rådet, dock mycket termer som jag inte greppar alls, t.ex. överhala, bröstet, glandret...
Är det ventilen till pannan eller till vvb som du beskriver?
 
TreeSwede skrev:
Tack för rådet, dock mycket termer som jag inte greppar alls, t.ex. överhala, bröstet, glandret...
Är det ventilen till pannan eller till vvb som du beskriver?
Jag beskriver kägelventiler i allmänhet. Som det ser ut på bilden har du samma typ av ventiler överallt.

Mitt råd är att ta dit en rörläggare för att titta på anläggningen.
Om du helt saknar kunskap så är risken stor att du helt plötsligt står med isär plockade ventiler och inte får ihop det igen.

Då kanske det tar några dagar innan en röris har tid att komma, och du står utan vatten under tiden. :rolleyes:
 
Jag tänkte att om jag bara vet vilken ventil som behövs för att ersätta någon av de som förser värme- respektive tappvarmvattensystemet med vatten kunde jag ju börja där? Känns lättare att byta till en ny om det går än att renovera den gamla.

Om vvb i pannan läcker, vad kan man göra då?
 
TreeSwede skrev:
Jag tänkte att om jag bara vet vilken ventil som behövs för att ersätta någon av de som förser värme- respektive tappvarmvattensystemet med vatten kunde jag ju börja där? Känns lättare att byta till en ny om det går än att renovera den gamla.

Om vvb i pannan läcker, vad kan man göra då?
Nej, håller inte med dig.
Om man vet vad man sysslar med så är det betydligt snabbare och enklare att ta isär den befintliga ventilen än att demontera och sätta i en ny.
En ventil är ofta inbyggd och en skarvmuff/nippel kan sitta en bit bort, inte alltid precis vid ventilen.
Detta kan innebära att man får plocka ner mer än själva ventilen.

Sen är det en annan sak om en röris väljer att sätta dit en ny ventil framför att överhala/reparera den gamla. Men han har ju ofta sitt lager med i bilen och kan lätt få ihop anläggningen snabbt igen.

Om du står där själv med en rörtång/skiftnyckel utan ett mindre lager av rördelar som back-up samt dessutom inte har 100%-ig koll på vad som ska göras så är risken stor, som jag skrev i tidigare inlägg, att du blir utan vatten en tid, innan du fixat fram nödvändiga men oförutsedda rördelar.

Om vvb läcker är det nog tyvärr en större reparation som behövs, om det överhuvudtaget går att reparera. Lämpligen kan du konsultera panntillverkaren.
Även om det till äventyrs skulle gå att reparera så kan den bästa affären ändå vara att köpa ny panna.

En reparerad panna är fortfarande en gammal panna och kan kanske inom kort börja läcka på annat ställe i vvb.
 
Nu har jag väl tyvärr konstaterat att det troligtvis är vvb som läcker, lyckades stänga ventilen som man ser på bild nr.2, tyvärr med följden att den började läcka. Dock stiger inte panntrycket längre, har t.o.m. sjunkit ngt, beror det på ventilen som började läcka nu?


Fått ett pris på 7500 kr för att installera ny varmvattenslinga, rimlig peng att kosta på en gammal panna?
 
TreeSwede skrev:
Fått ett pris på 7500 kr för att installera ny varmvattenslinga, rimlig peng att kosta på en gammal panna?
Tja, vilken typ av panna har du? Gjutjärnspanna eller svetsad plåtpanna?
Du får ställa kostnaden 7.500:- mot vad en ny panna kostar.

Beträffande ventilen; var läcker det.?

Om det läcker i glandret (vid muttern som sitter på spindeln) så kan det räcka med att du drar åt den lite försiktigt.
Du drar då glanderpackningen som sitter innanför.
Har du otur så hjälper inte detta, då får man byta packning - eller ny ventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.