L lat skrev:
Jag behöver bara 5-6kW vid -25c så det är inget problem.
Vad det gäller delta-t så antar jag 5-10c räcker.
5-6kw vid -25 med 50c ut :) Då är det en rejäl maskin...
Runt 5-10 är väl optimalt för de flesta pumpar tror jag. Iaf för tex ctc om man kollar i tabellen där.
 
G guggen skrev:
5-6kw vid -25 med 50c u
Nä, behovet är 5-6kW vid 35c och -25c, så det kan nog inte klassas som jättestort.
Men sen så sitter det då en vattenmantlad pellets kamin på 9kW i vardagsrummet för mysfaktor och toppning om vp inte orkar.
 
L lat skrev:
Nä, behovet är 5-6kW vid 35c och -25c, så det kan nog inte klassas som jättestort.
Men sen så sitter det då en vattenmantlad pellets kamin på 9kW i vardagsrummet för mysfaktor och toppning om vp inte orkar.
Samma upplägg för mig då. Skönt att du har så låg framtemp vid -25. Men då snackar vi kanske en 10-15kw pump. De flesta pumpar har ju stoppat vid -25 och resten ger väl max en trefjedel med riktigt lågt COP..
 
  • Gilla
Snelli
  • Laddar…
G guggen skrev:
Samma upplägg för mig då. Skönt att du har så låg framtemp vid -25. Men då snackar vi kanske en 10-15kw pump. De flesta pumpar har ju stoppat vid -25 och resten ger väl max en trefjedel med riktigt lågt COP..
Jag kan köpa att den inte täcker 100% vid -25C, så nånting i 10kW klassen bör funka. Finns ingen anledning att köpa nåt för extremperioden när jag har toppeffekt att tillgå. Annars får det väl bli lite svalare inne då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.