BirgitS
Köpa samma modell igen?
Den verkar ju fortfarande säljas.

Har du kollat med styrelsen än vad som gäller?
Som sagt det ät inte ovanligt att fel fläktar används fram tills dess att det blir en OVK och det är ju lite tråkigt att köpa en ny fläkt nu och sen behöva köpa ännu en om ett år när du får underkänt på OVK.
 
2 201999 skrev:
Osäker, vad är det enklaste sättet att avgöra det?

Bilden jag postade tidigare kanske är till hjälp?
det i mitten tillhör motorn
jag antar att du vet att man kan ta loss det runda plastanordningen och fläktbladen som sitter innanför och diska i maskin
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
Griffeltavlan
Du ska inte ha en alliancefläkt. Det är en helt annan fläkt. Du ska ha en spisfläkt som jsg tidigare skrivit.
Ta specen på gamla då o visa butiken.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Du ska inte ha en alliancefläkt. Det är en helt annan fläkt. Du ska ha en spisfläkt som jsg tidigare skrivit.
Ta specen på gamla då o visa butiken.
Ok, det finns inget sätt jag kan ta reda på vilka specifikationer som fungerar? Butikerna riskerar ju nämligen att vara en aning partiska :D
 
Franke har blivit lite röriga med sin "Alliance" beteckning, från början var det bara för villa med egen takfläkt.

Jag antar att den fläkt du har inte ställer till bekymmer för grannarna och då skall du ha en med samma funktion som en "Franke 240-10" om du inte vill köpa en likadan fläkt igen?
Kallas "Alliance Lägenhet" hos Franke, men vissa andra tillverkare kan definiera det lite annorlunda.

Du har fläktmotor och ett spjäll som går på timer.
När timern slår av stängs ett spjäll i kåpan och motorn stannar.
I spjället finns en inställningar öppning som ger ett grund-luftflöde i kåpan även när den är stängd (detta luftflöde sugs av den centrala ventilationsanläggningen)

Om ovanstående stämmer med din befintliga köksfläkt kan du inte köpa en "vanlig köksfläkt" då denna saknar spjället som stänger när du inte använder köksfläkten.
 
Kolla även innan du köper en ny fläkt så att spjället som styrs av timern verkligen öppnar som det ska när du vrider på timern. Detaljerna runt timern är främst plast, som blir lite skör med tiden så något kan ha gått sönder så inte vridstången mellan timer och fläkt rör sig. Kontrollera även stångens infästning i spjället. Du kan nog lättast se om spjället rör sig genom att släppa på anslutningsslangen över fläkten. Om spjället inte öppnar sig ordentligt så har luften bara ett grundflöde som normalt absolut inte räcker för att suga ut cigarettrök eller stekos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.