lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har ju här på forumet redan för flera år sedan påpekat att radioaccessen aldrig skulle komma att bli konkurrenskraftig gentemot trådbaserade nät, och vi fick ju rätt så långt.
Man får ju inte glömma att "på den tiden" så var ju 100 Mbit/s drömhastighet för de flesta (eftersom majoriteten satt med ADSL). Och det är klart att idag så har mobilt bredband kört om ADSL rätt bra. Men poängen är ju att ADSL är ju inte state of the art för trådat bredband idag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Har också coax in i huset (Gothnet via fjärrvärmen) som jag dock inte har någon tjänst ansluten mot. Nu drar Telia in öppen fiber i området och jag valde att nappa på det. Var väldigt tveksam till Coax-lösningen från början när de drog in den, bl.a. så delar väl "alla" i området på samma coax, så den verkliga hastigheten lär väl variera om jag fattat det rätt.
 
DIY_freak skrev:
Har också coax in i huset (Gothnet via fjärrvärmen) som jag dock inte har någon tjänst ansluten mot. Nu drar Telia in öppen fiber i området och jag valde att nappa på det. Var väldigt tveksam till Coax-lösningen från början när de drog in den, bl.a. så delar väl "alla" i området på samma coax, så den verkliga hastigheten lär väl variera om jag fattat det rätt.
Ja, framförallt i upplänk. I nedlänk är det mera komplicerat. Precis hur man skickar data till och från ett modem i ett kabel-TV nät är ganska invecklat (man har både kanal och tidsmultiplexing) så att i förväg förutse exakt hur det kommer att fungera är lite knepigt.
 
D
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, framförallt i upplänk. I nedlänk är det mera komplicerat. Precis hur man skickar data till och från ett modem i ett kabel-TV nät är ganska invecklat (man har både kanal och tidsmultiplexing) så att i förväg förutse exakt hur det kommer att fungera är lite knepigt.
I alla fall verkar inte alla i Gothnets koax-nät vara odelat positiva. Flera som klagar över långsamma nät, speciellt på tider då man misstänker att belastningen är hög.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1039585-gothnet-koax-nat-eller-bahnhof-problem
 
DIY_freak skrev:
I alla fall verkar inte alla i Gothnets koax-nät vara odelat positiva. Flera som klagar över långsamma nät, speciellt på tider då man misstänker att belastningen är hög.

[länk]
Visst. Jag kunde varit tydligare med det. I valet mellan fiberaccess och kabel-access så väljer man fiber, utan tvekan och i alla fall. De går som teknik inte att jämföra.

Står man dock i valet mellan ADSL och kabel, så vinner kabel för det mesta. Ja, dvs för alla oss som bor längre än sådär 500m ifrån växeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.