Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte mycket för en villa.
Det har jag inte påstått heller?

En gruppförteckning är ett sätt att uppfylla dokumentationskravet. Det kan säkert finnas andra men varför krångla till det?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tur att det gäller från 2008....
Jag kommer ändå slå av huvudsäkringen vid en brand. Det går mycket fortare... Du får läsa gruppförteckningen innan om man du vill!
Själv tycker
Vad du gör spelar ingen roll. Enligt ovanstående lagrum är du skyldig att ha dokumentation över din elanläggning oavsett vad du gör för att bryta spänningen vid en brand. Det aktuella kapitlet gäller både nya och gamla anläggningar.
 
zarkov zarkov skrev:
Vad du gör spelar ingen roll. Enligt ovanstående lagrum är du skyldig att ha dokumentation över din elanläggning oavsett vad du gör för att bryta spänningen vid en brand. Det aktuella kapitlet gäller både nya och gamla anläggningar.
Så fungerar det inte. En ny föreskrift eller standard gäller inte bakåt i tiden. Då får man se vad det stod i gällande föreskrift när anläggningen uppfördes.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ok, om du säger det så. Formuleringen är den samma i ELSÄK-FS 2004:1 och samma innebörd finns i 1999:5. Jag hittar tyvärr inte äldre versioner just nu.

Kan någon nu förklara för mig varför folk är så jä*la negativa till gruppförteckningar?
 
zarkov zarkov skrev:
Ok, om du säger det så. Formuleringen är den samma i ELSÄK-FS 2004:1 och samma innebörd finns i 1999:5. Jag hittar tyvärr inte äldre versioner just nu.

Kan någon nu förklara för mig varför folk är så jä*la negativa till gruppförteckningar?
Tja för att du härjar med att det är olagligt. Du hade inte behövt säga något alls om det.
Sen blev droppen när du yrade om bränder.
Tror inte att ett hus brinner upp pga brist på gruppförteckning. Det är nog väldigt ovanligt det finns inte med i Elsäkerhetsverkets sammanställning... De flesta bryter nog huvudsäkringen.



Sen kan jag hålla med om att det är bra med en gruppförteckning.... Oavsett vad olika regler och förordningar säger.
 
Kravet i föreskrifterna är tydligt, och det gäller även bostäder, så det kan sägas vara ett lagkrav, lika starkt som kravet på t.ex JFB. Jag tycker @Bananskalare tar i väl mycket här.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Har två A4, ett med säkring i första kolumn och vad som matas i kolumn två. Och den andra A4 är det omvänt vilket ger lite flera rader.
Och hur enkelt som helst att kontrollera.
Tänd alla lampor, etc, slå av säkring 1 och kolla vad som slockar och kolla uttag utan något anslutet. Glöm inte mikro, diskmaskin, fläkt, tvättmaskin, tv, mm. Bara att köra på är ju inte alls jobbigt.
Är gjort på en halvtimma och sedan lite renskrivning så max en 1-2 timmar så är det gjort för frantiden.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Har någon ett dokument eller liknande att visa hur ni har gjort?

tex tänker jag att varje säkring har ett nummer tex
1-20

hur kan det se ut vid nummer 2?

2: uttag stora sovrummet, uttag hall (osv), men skriver ni vilket uttag det är? Tänker om man har flera uttag i sovrummet men skärningen kanske inte tar alla uttag i det sovrummet? Ni kanske fattar vad jag menar?

vore trevligt att få se någon märkning hur ni har gjort så slipper jag göra fel :)
 
Oftast görs inte gruppscheman så tydligt. Men tänker man att alla apparater har ett nummer . En modul är 17,5mm. En dvärgbrytare är då en modul, en fyrpolig JFB är 4 moduler osv.
1. Huvudbrytare 40A 6mm2
2. Huvudbrytare 40A 6mm2
3. Jordfelsbrytare 1 gr.7-26 N 6mm2
4. Jordfelsbrytare 1 gr.7-26 25A 6mm2
5. Jordfelsbrytare 1 gr.7-26 25A 6mm2
6. Jordfelsbrytare 1 gr.7-26 25A 6mm2
7. Uttag till spishäll 16A 2,5mm2
8. Uttag till spishäll 16A 2,5mm2
9. Uttag till spishäll (används ej, L3) 16A 2,5mm2
10. Belysning och uttag vardagsrum 10A 1,5mm2
11. Osv…

En rad per modul.
En rad för gruppnummer vilket är samma som modulnumret.
En kolumn för vad som matas, en för märkström och en för area.

På t.ex en spis så är det enkelt, gruppen matar bara spisen. Vissa grupper matar uttag och belysning i flera rum. Där är det svårt att få med allt så att det tydligt framgår exakt vilket uttag som matar vad.
 
  • Älska
Skånepöjk
  • Laddar…
Så här ser min förteckning ut. Tvåradig normcentral med huvudbrytare och JFB på undre raden. Det är ett levande dokument som kommer att förtydligas allt eftersom.
 
  • Förteckning över grupper i en normcentral med specifikationer som gruppnummer, vad gruppen omfattar, modulnummer, märkström och ledararea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet i föreskrifterna är tydligt, och det gäller även bostäder, så det kan sägas vara ett lagkrav, lika starkt som kravet på t.ex JFB. Jag tycker @Bananskalare tar i väl mycket här.
Eftersom du är gud gör när det gäller föreskrifter och regler och även tidigare skrivet så backar jag i min tidigare inlägg.
Jag var för hård. Och ber om ursäkt för det
Men jag står fast vid att oavsett regler eller lagar så ska man ha en tydlig gruppförteckning
Dock kom jag på att jag inte lever som jag lär. Men gruppförteckning stämmer inte helt av någon anledning. Dessutom har jag inte angagerat mig...:D
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en rolig grupp. Hus från 30 talet. Elcentral i källaren. En grupp går upp genom köket, till ett rum på andra våningen. Där försörjer den lampor och uttag. Från ett uttag går den ned till köket igen. Driver ett uttag. Går vidare ned till källaren, där driver den taklampan bredvid elcentralen. Tidigare gick den sedan tillbaka upp till köket och drev en taklampa. Den sista delen tog vi bort när köket renoverades.
 
H hempularen skrev:
Jag har en rolig grupp. Hus från 30 talet. Elcentral i källaren. En grupp går upp genom köket, till ett rum på andra våningen. Där försörjer den lampor och uttag. Från ett uttag går den ned till köket igen. Driver ett uttag. Går vidare ned till källaren, där driver den taklampan bredvid elcentralen. Tidigare gick den sedan tillbaka upp till köket och drev en taklampa. Den sista delen tog vi bort när köket renoverades.
Det var så låg effekt på allt då. I gamla hus är det ofta en slinga för hela våningsplanet. I mindre hus kanske en slinga för hela huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.