Skånepöjk
Hejsan

vet någon om man kan göra detta själv eller bör en elektriker göra det?

vårt hus är från 1947 och har automatiska säkringar. däremot är de dåligt uppmärkta och det är typ omöjligt att avgöra vilken säkring som går var.

Så ska man tex av någon anledning bryta strömmen tlll ett specifikt rum får man använda uteslutningsmetoden.

jag skulle vilja ha en ny ”kåpa”, den gamla är sliten och allmänt gjort sitt samt en korrekt uppmärkning så det är lätt att se, förslagsvis att man har en pärm med vilken säkring som går till vad.

får man göra detta själv?
Om inte, vad tror ni det skulle kosta att ta in en elektriker för att göra jobbet?

bor i Stockholm normalstor villa.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Ny märkningslremsa blank på centralen under eller över säkringarna, ett papper för anteckning av varr en propp går. Enda sättet att hitta , bryta en en säkring i taget utom för 3 fas som brukar vara för spis VVB eller värmekälla. Så får även en elektriker göra som kommer och det tar tid, så gör det själv så kostar det inget mer än tid. Det med ny kåpa , finns nog inga nya att köpa, utan att det blir en helt ny kapsling om den kan passa. och bara ta locket.
 
Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Ny märkningslremsa blank på centralen under eller över säkringarna, ett papper för anteckning av varr en propp går. Enda sättet att hitta , bryta en en säkring i taget utom för 3 fas som brukar vara för spis VVB eller värmekälla. Så får även en elektriker göra som kommer och det tar tid, så gör det själv så kostar det inget mer än tid. Det med ny kåpa , finns nog inga nya att köpa, utan att det blir en helt ny kapsling om den kan passa. och bara ta locket.
låter också som ett ganska tidskrävande jobb, ta säkring 2 om den hypotetiskt går till tvättstugan och en lampa i hallen samt en lampa på baksida, skriver man då allt detta i pärmen…?

jaha okej! Tack för tipset! Skulle vilja ha frånsidan på elcentralen nu så jag slipper alla tidigare märkningar och klisterrester osv.
Men antar jag får försöka snygga till den som sitter isfl =\
Alltid roligare att få något tipptopp än att behöva nöja sig men men :)
 
Vad menar du med frånsidan , det är en huvudbrytare längts upp till vänster, normalt om det är så, kan sitta på annan plats med.
 
Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Vad menar du med frånsidan , det är en huvudbrytare längts upp till vänster, normalt om det är så, kan sitta på annan plats med.
märklig formulering av mig efter några fredagsöl hehe
Skulle vilja ha ” från sidan” dvs en ny… som du redan svarat på, jag och min fulla hjärna ber om ursäkt
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
låter också som ett ganska tidskrävande jobb, ta säkring 2 om den hypotetiskt går till tvättstugan och en lampa i hallen samt en lampa på baksida, skriver man då allt detta i pärmen…?
Ja, det är tidskrävande och därmed dyrt om du skall låta en elektriker göra det. Det blir betydligt billigare om du och frugan gör det själva: leta fram varenda lampa du har med sladd och koppla in dem. Sen tänder du alla taklampor och börjar slå ifrån säkring för säkring och ser efter var det slocknar.

Gruppförteckningen (det du kallar pärm) är ett viktigt dokument i varje hus, det måste gå att se var man skall slå ifrån i händelse av brand eller annan skada. Enligt elinstallationsreglerna skall det finnas en till varje anläggning.
 
  • Haha
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Skånepöjk
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är tidskrävande och därmed dyrt om du skall låta en elektriker göra det. Det blir betydligt billigare om du och frugan gör det själva: leta fram varenda lampa du har med sladd och koppla in dem. Sen tänder du alla taklampor och börjar slå ifrån säkring för säkring och ser efter var det slocknar.

Gruppförteckningen (det du kallar pärm) är ett viktigt dokument i varje hus, det måste gå att se var man skall slå ifrån i händelse av brand eller annan skada. Enligt elinstallationsreglerna skall det finnas en till varje anläggning.
ja det får bli en helg med frugan, får försöka övertala henne med en god middag
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
M
Jag har använt dammsugaren för att kolla vilken säkring som går till vilket uttag, enkelt att höra när den startar eller stannar även om man inte är i närheten.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är tidskrävande och därmed dyrt om du skall låta en elektriker göra det. Det blir betydligt billigare om du och frugan gör det själva: leta fram varenda lampa du har med sladd och koppla in dem. Sen tänder du alla taklampor och börjar slå ifrån säkring för säkring och ser efter var det slocknar.

Gruppförteckningen (det du kallar pärm) är ett viktigt dokument i varje hus, det måste gå att se var man skall slå ifrån i händelse av brand eller annan skada. Enligt elinstallationsreglerna skall det finnas en till varje anläggning.
Hmm om m det börjar brinna så slår jag av huvudsäkringen. Det går fortare. För även om jag har allt uppmärkt så kommer jag inte ihåg vilken säkring som går var. Så jag är inte helt säker på ditt resonemang.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hmm om m det börjar brinna så slår jag av huvudsäkringen. Det går fortare. För även om jag har allt uppmärkt så kommer jag inte ihåg vilken säkring som går var. Så jag är inte helt säker på ditt resonemang.
Det är en bra början men sen då, tänker du låta hela huset vara svart i ett par veckor?

Egentligen spelar det ingen roll hur du gör, innehavaren av en elektrisk anläggning är skyldig att ha dokumentation.
 
  • Haha
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
tommib
zarkov zarkov skrev:
Det är en bra början men sen då, tänker du låta hela huset vara svart i ett par veckor?

Egentligen spelar det ingen roll hur du gör, innehavaren av en elektrisk anläggning är skyldig att ha dokumentation.
Jaså?
Enligt vilken författning då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Egentligen spelar det ingen roll hur du gör, innehavaren av en elektrisk anläggning är skyldig att ha dokumentation.
Nej.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jaså?
Enligt vilken författning då?
ELSÄK-FS 2008:1, 3 kap, 8 paragrafen:

8 § En starkströmsanläggning ska vara försedd med den märkning och
dokumentation som behövs för att anläggningens olika delar entydigt ska kunna
identifieras för drift och underhåll.

2008:1 hänvisar också till svensk standard som ett sätt att uppfylla lagkraven och där finns en skrivning om anläggningsdokumentation. Jag har tyvärr inte Elinstallationsreglerna hemma så jag kan inte peka på exakt kapitel. Enligt en äldre tråd här på forumet är det kap 514.5 men det kan ha ändrats i nyare utgåvor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
ELSÄK-FS 2008:1, 3 kap, 8 paragrafen:

8 § En starkströmsanläggning ska vara försedd med den märkning och
dokumentation som behövs för att anläggningens olika delar entydigt ska kunna
identifieras
för drift och underhåll.

2008:1 hänvisar också till svensk standard som ett sätt att uppfylla lagkraven och där finns en skrivning om anläggningsdokumentation. Jag har tyvärr inte Elinstallationsreglerna hemma så jag kan inte peka på exakt kapitel. Enligt en äldre tråd här på forumet är det kap 514.5 men det kan ha ändrats i nyare utgåvor.
Det är inte mycket för en villa.
 
zarkov zarkov skrev:
Det är en bra början men sen då, tänker du låta hela huset vara svart i ett par veckor?

Egentligen spelar det ingen roll hur du gör, innehavaren av en elektrisk anläggning är skyldig att ha dokumentation.
Tur att det gäller från 2008....
Jag kommer ändå slå av huvudsäkringen vid en brand. Det går mycket fortare... Du får läsa gruppförteckningen innan om man du vill!
Själv tycker
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.