Jag bytte på min golf -87:a. Själva arbetet är inte svårt, det är att justera in remmen som är problemet, jag hade av 3 remmar innan jag fick till remspänningen rätt. Har man en motor där kolv och ventil kan mötas blir det dyrt. Är det automatisk remspennare är det lugnt, då sköter den det själv, annars är en kamrat med erfarenher bra att ha. Jag kan rekomendera en haynes mekbok. De beskriver arbetet mycket väl och har bilder på t ex motorrs nolläge. Mycket bra att ha. Till min bil krävdes specialverktyg, så var beredd på att tillverka egna sådana, VAG tar hutlöst betalt för dem. Men det bör stå i haynes om de behövs.

Lycka till!
 
Något specialverktyg behövs i detta fall inte om man använder sig av en låsringstång för att vrida spännrullen. Angående spänning av kamremmen så har jag beskrivit detta i mitt tidigare inlägg och det är inte speciellt svårt att få till.
 
Skruva själv är ju kul, gäller bara att hålla sej till samma bilmärke över längre tid så har man snart alla verktyg som behövs också :cool: dom finns ju att köpa precis som borrhammare och kap/ger-sågar.
Men det blir svårare och svårare, hämtar själv ut en Passat nästa vecka som knappast är nån "gör det själv bil" direkt, behåller därför min gamla jeep som hobbybil så jag har nåt att göra när husrenoveringen går i stå :rolleyes: Då får man minst ett (3 i själva verket :wow:) till forum att hänga på så man slipper sova.

Japp "ByggareNick" alla trådar spårar ur förr eller senare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.