M Förstagångsköparen skrev:
Bilen behöver byta kamrem och vattenpump, samt byte av olja och filter. Jag har en wolksvagen passat 2014 och jag fick ett pris på 15000 kr för detta på verkstaden.

En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändåm 7000 kr jag sparar.

Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.

Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
M Förstagångsköparen skrev:
Bilen behöver byta kamrem och vattenpump, samt byte av olja och filter. Jag har en wolksvagen passat 2014 och jag fick ett pris på 15000 kr för detta på verkstaden.

En bekant till mig har en bekant som tydligen håller på med sånt här på fritiden och han vill byta min kamrem för en mycket mindre peng. 8000 kr erbjuder han. Det är goa pengar att spara. Är ju ändå 7000 kr jag sparar.

Men! Mitt sunda förnuft och min okunnighet höjer ett varningens finger. Om den här mannen som ska byta min kamrem gör något fel så att motorn går sönder så är hela bilen ras och då är dessa 7000 kr skit samma.

Så mina frågor är:
1. Är det jättesvårt att byta kamrem på en passat?
2. Om kamremen placeras felaktigt.. När märker man det då? På en gång? Och går bilen sönder helt då eller finns det hopp att åtgärda det?
3. Är det någon idé att oroa sig?😅
Hej
Jag bytte kamremmen på en min Mitsubishi på så sätt att gamla remmen delade jag på längden o tog bort ena delen. Då kunde jag skjuta på den nya så att kuggarnas antal blev exakt lika mellan de olika hjulen som på gamla remmen. Kapade bort gamla halvan o sen drog vi iväg på bilsemester ner i Europa.....Romiken
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Attefallhus skrev:
Hej
Jag bytte kamremmen på en min Mitsubishi på så sätt att gamla remmen delade jag på längden o tog bort ena delen. Då kunde jag skjuta på den nya så att kuggarnas antal blev exakt lika mellan de olika hjulen som på gamla remmen. Kapade bort gamla halvan o sen drog vi iväg på bilsemester ner i Europa.....Romiken
Smart och går fort men det jag reagerar på är att vattenpumpen bör bytas i samma veva.
 
galento
Vi lämnade in Subarun till en märkesverkstad för kamremsbyte , hörde med en
mindre verkstad också men han kände sej lite osäker verkade det som .
Kostade drygt 12k och var klart på 4 timmar.
 
W
K Kane skrev:
Efter 94 svar vaknar du.....
Anmäl tråden till admin så kan den flyttas till en annan forumdel om det är viktigt för dig.
Läser inte forumet varje dag precis, så det är inget konstigt med det.
För mig är det självklart att varje fråga ska hamna i rätt forum.
 
W
ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför har du dolt din profil?
Hur så?
 
useless useless skrev:
När man vrider om nyckeln.
Allt e relativt. Min firmabil (företagets). Hade lämnat in den för kamremsbyte, tror ja körde i två dagar. Va givetvis en fredagen å man va påväg hem, hade precis kört på motorvägen så gick motorn åt skogen (11 mil hem)
 
Hade lika på min Vivaro, 75 mil och pang, tvårnit motorn stannade. Svenska bil hade bytt kamremmen. Tog den på ett lastflak till verkstaden och sa att det var tvärnit. Dom felsökte och sa att motorn vad helt körd. Remmen hade splittrat/separerat sig, så allt i den var krokigt. Svarade med att, inte mina problem, bara fixa till motorn. Det gick 2 veckor och ett besök, inget gjort med bilen. Blev lite lömsk och nöp i , jag skiter i hur ni gör med det här, emmen bytt och ca 75 mil körning, så kom inte med något om vem som ska betala. Det gick så långt efter om och men, 4 veckor senare så tog Tyskland på sig allt. Det enda som blev kvar var blocket och dieselpumpen. Sen skulle jag betala för alla packningar som måste bytas, då blev jag ytterkigare lömsk och frågade om det gick att reparera utan att byta delarna, svar nej sas det, bra då blir det ingen betalning för packningarna, dom ingår i arbetet.
 
B Bästerortarn skrev:
Och vad heter verkstaden vi bör passa oss för?
Det är en bilverkstad i Nacka. När jag fått utslaget från ARN och de har blivit fällda kommer jag att lägga ut namnet på bilverkstaden också. Innan dess kan jag inte göra det tyvärr, pga. risken att själv bli stämd av dem.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
C CatarinaM skrev:
Det är en bilverkstad i Nacka. När jag fått utslaget från ARN och de har blivit fällda kommer jag att lägga ut namnet på bilverkstaden också. Innan dess kan jag inte göra det tyvärr, pga. risken att själv bli stämd av dem.
Även om jag respekterar att du vill vänta med det bör det ändå påpekas att det ÄR helt riskfritt juridiskt att namnge företaget. Vad menar du att dom skulle kunna stämma dig för?
 
B Bästerortarn skrev:
Även om jag respekterar att du vill vänta med det bör det ändå påpekas att det ÄR helt riskfritt juridiskt att namnge företaget. Vad menar du att dom skulle kunna stämma dig för?
Det kan finnas viss risk om företaget heter exv Förnamn Efternamns Bil AB eller liknande, och där företagets namn kan användas för att identifiera privatpersonen Förnamn Efternamn. Tror det finns rättsfall på detta, där beskyllningar mot företaget resulterat i att folk blivit dömda för förtal mot privatperson.

Förmodligen inte fallet här dock, men man vet aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.