J Josth skrev:
Ert hus borde ha en total elförbrukning på någonstans 12000 - 14000 kWh/år. Att det står att kompressorn går i displayen har inget att göra med om kompressorn faktiskt går och fungerar som den ska. Vilka temperaturer går det att läsa av i displayen? T.ex. hetgastemperatur?
Såhär ser det ut just nu. Kurvlutning 4,3. Knäckt kurvan med +2 grader för 0, -5 och -10 grader eftersom vi upplever är det är kallt i huset (med dessa ändringar håller vi 20-21 grader inomhus). I övrigt har vi fabrikinställningar på värme.
 
  • Diagram över värmesystem med temperaturer och status för tillsatsvärme, rumstemperatur och hetgas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. GT6 hetgas visar ett normalt värde så kompressorn verkar vara på och fungerar. Något är konstigt med ert hus. Menar du att ni har golvvärme nere och el-radiatorer uppe?
 
J Josth skrev:
Ok. GT6 hetgas visar ett normalt värde så kompressorn verkar vara på och fungerar. Något är konstigt med ert hus. Menar du att ni har golvvärme nere och el-radiatorer uppe?
Något fel kan vara men jag hittar inte vad. Jag utgår från att isoleringen är enligt standard för byggår 2010. Tätlisterna för fönster och dörrar är helt ok. Vi har golvvärme nere (utan ställdon på, så fullöppna ventiler). Uppe i sovrum har vi en vattenradiator som blir aldrig varmt (kopplat med golvvärme från nedreplan, men utan shunt). Badrummet uppe har elgolvvärme som är stängd. Halva huset har öppet upp till nock. Så i princip övervåningen värms upp passivt.

Om jag googlar står att en snitt förbrukning för villa är ca 20000 kWh utan att få vidare specifikation för skillnader mellan norr och söder.
 
Om befintlig frånluftsvärmepump nu fungerar så betyder det att er bruttoförbrukning är 22 + 8 = 30 MWh. Man brukar anta att hushålls-el är 5 MWh. Det betyder att värme och varmvatten hos er är ca 25 MWh. Det är såpass högt att frånluftsvärmepump inte är optimalt. På lite sikt lönar sig bergvärme bäst. Gävle är inte särskilt kallt men man brukar säga att söder om Gävle är luftvattenvärmepump och bergvärme lika lönsamt om man tar hänsyn till investeringen. Norr om Gävle lönar sig bergvärme/jordvärme bäst. Bergvärme går bra att kombinera med en frånluftsmodul eller helt enkelt bara en kanalfläkt. Skulle undersöka om det går att få huset termograferat för en rimlig kostnad. Då avslöjas eventuellt värmeläckage.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om befintlig frånluftsvärmepump nu fungerar så betyder det att er bruttoförbrukning är 22 + 8 = 30 MWh. Man brukar anta att hushålls-el är 5 MWh. Det betyder att värme och varmvatten hos er är ca 25 MWh. Det är såpass högt att frånluftsvärmepump inte är optimalt. På lite sikt lönar sig bergvärme bäst. Gävle är inte särskilt kallt men man brukar säga att söder om Gävle är luftvattenvärmepump och bergvärme lika lönsamt om man tar hänsyn till investeringen. Norr om Gävle lönar sig bergvärme/jordvärme bäst. Bergvärme går bra att kombinera med en frånluftsmodul eller helt enkelt bara en kanalfläkt. Skulle undersöka om det går att få huset termograferat för en rimlig kostnad. Då avslöjas eventuellt värmeläckage.
Tack för dina svar. Jag fattar inte hur du räknade och värför det blir MWh men utgår från att det är rätt.

Vi bor i Hudiksvall alltså norr om Gävle, det brukar vara lite kallare här.

Att hyra en värmekamera och leta värmeläckage är något jag funderat på länge men aldrig kollat runt. Ska undersöka hur mycket det kan kosta.
 
Gillar inte att skriva massa nollor när man försöker skriva snabbt och då blir det enklare att räkna MWh än att räkna kWh. 1 MWh = 1000 kWh. En traditionell frånluftsvärmepump med en värmeeffekt på ca 2 kW sparar ca 8 MWh/år i ett vanligt normalstort hus om kompressorn fortfarande fungerar. Om ni hade haft en ren el-panna hade alltså el-förbrukningen i huset blivit ca 22 + 8 = 30 MWh/år. Man drar bort 5 MWh för hushålls-el. Det är detta, 25 MWh/år, man måste utgå ifrån när man tittar på olika slags värmepumpar. En bergvärmepump kan t.ex. spara ca 19 MWh/år hos er.

Även att anlita en expert med värmekamera kan vara värt kostnaden då denne har stor vana att tolka olika bilder som kanske inte är uppenbart för en lekman.
 
J Josth skrev:
Gillar inte att skriva massa nollor när man försöker skriva snabbt och då blir det enklare att räkna MWh än att räkna kWh. 1 MWh = 1000 kWh. En traditionell frånluftsvärmepump med en värmeeffekt på ca 2 kW sparar ca 8 MWh/år i ett vanligt normalstort hus om kompressorn fortfarande fungerar. Om ni hade haft en ren el-panna hade alltså el-förbrukningen i huset blivit ca 22 + 8 = 30 MWh/år. Man drar bort 5 MWh för hushålls-el. Det är detta, 25 MWh/år, man måste utgå ifrån när man tittar på olika slags värmepumpar. En bergvärmepump kan t.ex. spara ca 19 MWh/år hos er.

Även att anlita en expert med värmekamera kan vara värt kostnaden då denne har stor vana att tolka olika bilder som kanske inte är uppenbart för en lekman.
Tack. Nu förstår jag
 
Det blev att jag bytte ivt490 till en bergvärmepump Thermia Calibra 7. Har nu haft Calibran 1 år och är otroligt nöjd. Ångrar inte en sekund att jag gjorde bytet. Trots att vi hade låg förbrukning innan gjorde det verkligen skillnad när det var som kallast och elen som dyrast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.