Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag pratar inte om olägenheten att behöva kliva ut till mätarskåpet sent på kvällen, utan om riskerna med denna överbelastning. Att bränna en säkring innebär 50-100% överlast. Det är strömmar som ledningar kanske inte är dimensionerade för, och det innebär kraftig värmeutveckling i säkringshållaren. Det är dock marginaler som de klarar, X antal gånger...
.
Hmm, hur menar du med ledningarna?
Om de är dimensionerade för 25A säkring så blir väl ledningarna inte mer belastade för att man har 50-100% belastning en kort stund på en 16A säkring?
Du har helt rätt i att en överlastad säkring blir varm och jag saknar lite i tråden att man givetvis bör känna efter så att säkringarna inte blir varma när man testar att säkra ner. (Blir de varma drar du så pass mycket att du inte ska säkra ned till den säkrings-storleken iallafall.)
 
Ja du har rätt i att det inte är en faktor när man säkrar ner. Jag yrade rent allmänt om att överbelasta med 50-100%. Man kan överbelasta en säkring med 44% kontinuerligt utan att den löser. Så säkringen kan inte användas som mätinstrument, man måste ta reda på strömmen på annat sätt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag köpte en
https://www.homewizard.com/p1-meter/
som man kopplar in i HAN porten på elmätaren.

I tillhörande app kan man få ut effekt per fas (mot avgift på 10kr/mån) eller via det öppen API på dongeln (gratis)

Max effekt på en 20A säkring är väl 20A*240V = 4800W har jag för mig (rätta gärna om det är fel), dvs en fas
på 25A blir det 6000W

Sen är det ju bara att testa att mata på och se vad som drar på vilken fas.
Fast det är ju klart att det är lite svårare att få en VP att mata på ... så där får man se var den drar i dag och vad spec:en säger att den kan dra och dra bort mellanskillnaden från max effekten man kan ta ut.
Kvar har man då "användbar" effekt som ska till VVB, spis , micro etc etc
Hyffsat smidigt sätt att göra det på.
 
  • Gilla
Steffo6804 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en fin lista på förbrukare du har men den är fullständigt värdelös då du inte uppger effekt och ström. Sedan behöver du kontrollera gruppförteckningen för att se hur de tre faserna är belastade.

All form av uppvärmning ska räknas in, men spisen kan man räkna lågt då den ofta inte går längre stunder påfyllning effekt.

Mellan tummen och pekfingret bör ni klara er med 16 A. Men du behöver se på papperet att det går först, eller mäta mha en energilogger. Säkringen är ett dåligt mätinstrument så det ska du inte använda, dvs "prova" inte genom att säkra med blint. Det kan bli surt ifall ni i smällkalla vintern börjar bränna säkringar och inser att ni legat på gränsen hela tiden.
Tack Bo för ditt svar även om jag ogillar överlägsenheten i att referera till min fakta som fullständigt värdelös.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt för att du tog illa vid dig. Men jag tar inte tillbaka vad jag skrev. För att öht kunna svara på din fråga måste vi veta hur mycket ström alla dina förbrukare drar, och på vilken fas.

Om du listar upp detta kan du nog själv göra en bedömning. Men om ni inte har en uppdaterad gruppförteckning så kan det vara svårt, men lägg då jobbet först på att ta fram en uppdaterad gruppförteckning, där det också tydligt framgår vilken fas de ligger på.

Sedan är det en bedömningsfråga som vi kan hjälpas åt med ang hur man ska summera alla apparater. Man behöver ju inte dimensionera för att alla går på max samtidigt, utan man behöver bara se till att det finns lite marginal. Grovt sett räknar man ihop allting som värmer upp huset o lite till, och ser till att det ligger under säkringens märkström. Då finns det marginal till spisen.
 
  • Gilla
Gimlegården
  • Laddar…
Ursäkten godtagen! Det framgick och det är nu en ny lärdom för mig. Som en bakgrund så är nya lärdomar anledningen till att jag är med i detta forum. Jag tycker det är viktigt att främja en dialog där vi okunniga inte blir nedtryckta för att vi borde ha vetat det ena eller det andra. Då drar vi oss från att fråga och istället återstår en klubb för inbördes beundran i detta forum.

Nu till sakfrågan - tack för bra strategier för hur jag kan gå tillväga! Sammanfattar här dina tips:
- Logga effekten
- Uppdatera gruppförteckning så att det är tydligt vilken fas resp. grupp ligger på
- Därefter bedömning av olika apparaters effektkrav
 
M MrDizzy skrev:
Jag köpte en
[länk]
som man kopplar in i HAN porten på elmätaren.

I tillhörande app kan man få ut effekt per fas (mot avgift på 10kr/mån) eller via det öppen API på dongeln (gratis)

Max effekt på en 20A säkring är väl 20A*240V = 4800W har jag för mig (rätta gärna om det är fel), dvs en fas
på 25A blir det 6000W

Sen är det ju bara att testa att mata på och se vad som drar på vilken fas.
Fast det är ju klart att det är lite svårare att få en VP att mata på ... så där får man se var den drar i dag och vad spec:en säger att den kan dra och dra bort mellanskillnaden från max effekten man kan ta ut.
Kvar har man då "användbar" effekt som ska till VVB, spis , micro etc etc
Hyffsat smidigt sätt att göra det på.
M MrDizzy skrev:
Jag köpte en
[länk]
som man kopplar in i HAN porten på elmätaren.

I tillhörande app kan man få ut effekt per fas (mot avgift på 10kr/mån) eller via det öppen API på dongeln (gratis)

Max effekt på en 20A säkring är väl 20A*240V = 4800W har jag för mig (rätta gärna om det är fel), dvs en fas
på 25A blir det 6000W

Sen är det ju bara att testa att mata på och se vad som drar på vilken fas.
Fast det är ju klart att det är lite svårare att få en VP att mata på ... så där får man se var den drar i dag och vad spec:en säger att den kan dra och dra bort mellanskillnaden från max effekten man kan ta ut.
Kvar har man då "användbar" effekt som ska till VVB, spis , micro etc etc
Hyffsat smidigt sätt att göra det på.
Tack MrDizzy!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag använder en :
[länk]

De är ganska billiga. Man kan ha e-logger så den loggar till en server så kan du kolla på din hemsida. Kan se ut ungefär som nedan. Då kan man efter några veckor se vilka faser som är belastade. Jag använder en som är modbus-kompatibel och som läser av min elmätare direkt. Man kan få ut en massa data då, tror man även kan få ut en max-nivå osv.

Men man ska ju vara lite intresserad, el-händig och vilja lägga tid på det. Går säkert snart att få via elnätleverantörerna snart, om inte redan nu :)

[bild]
Tack Tomtom79! Smidiga program det där för att få bättre koll på hur effektkrävande apparaterna är och hur faserna är belastade.
 
G Gimlegården skrev:
Det framgick och det är nu en ny lärdom för mig.
Du får ursäkta igen, för det där insåg jag inte. Jag trodde ärligt talat att du bara var lat och trodde att vi kunde gissa hur mycket ström din värmepump drar ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får ursäkta igen, för det där insåg jag inte. Jag trodde ärligt talat att du bara var lat och trodde att vi kunde gissa hur mycket ström din värmepump drar ;)
ironi i text är svårt :)
 
G Gimlegården skrev:
Tack Tomtom79! Då kan jag ju börja testa med 20 A. Verkar dock som man bara får anmäla byte en gång / år till elnätsleverantör, så för att inte hamna i ett läge där man i vinter (vid högre belastning) behöver byta säkringar allt för ofta, så vore ju en mätning bra.

Hur mäter/loggar jag effekten på bästa sätt?
poängen är att inte anmäla ett byte utan bara byta till 20A och se hur det funkar
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.