Hej!

Jordfelsbrytaren gick och sen dess har vår Siemensugn (7år gammal) haft svårt att komma upp i värme (varmluft funkar).

När jag tittar in i ugnen ser jag att ett av grillelementen i taket har spruckit och tappat form.

På Siemens (BSH) kostar ett nytt element 1350:- inkl. frakt. Känns väl som ett ok alternativ till att köpa en ny spis men fortfarande som en ganska dyr komponent.

När jag söker på artikelnumret kommer jag till en sida (reservdelarvitvaror.se) som säljer "samma" element för 441:- inkl. frakt dvs drygt 900:- billigare.

Jag antar att det är piratdelar. Någon som har erfarenheter av att köpa piratdelar (i synnerhet värmeelement)?
 
Det behöver nog inte vara piratdelar. Jag skulle inte vara orolig. Risken tror jag kan vara att man får ett element som inte passar alls, är till en annan ugn. Att de här alternativa handlarna kanske inte har full koll på variantbildningen. Men om du har samma artikelnummer, så borde det vara rätt.
 
Har du nån länk med art.nr?
 
Jag tror att det är helt ofarligt att köpa ”pirat” delen.
Med den skillnaden i pris, så hade jag inte tvekat på att köpa den billiga.
 
Passar inte piratdelen så kan du ju skicka tillbaka den. Skulle nog satsa på den billiga.
 
Troligen är den helt OK. Men om man tittar noga så är de inte exakt lika. Delen som "håller ihop" elementet skiljer en hel del i utseende. Så det är nog faktiskt inte en originaldel. Eller så har konstruktionen ändrats, så att endera bilden visar en annan version av delen.
 
A
Ofta är det samma tillverkare men om man ser redan på bilder att det inte är lika så är det piratdel.
Sen är ju frågan vad som kan hända,
Sämre passform?
Kortare livslängd?
Oljäm gräddning av bakverk?
Fel effekt så att den blir varmare eller kallare än original?
Leder till jord så att jfb löser?
Alvarligare elektriska tillbud?
Jag tror nog att du kan ta en pirat utan att du märker något.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag beställde den billigare delen. Visade sig komma från ett danskt företag (Bröndum Elektro) och den är redan skickad. Så det verkar vara seriöst företag.

Nu är det bara att hoppas det passar och inget annat på ugnen var trasigt.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag hade helt ogenerat dragit dit piratdelen.
Originalet har ju dessutom redan visat vad det går för genom att ta ner skylten redan efter 7 år, en ugn ska i min värld hålla ihop 15-20 år beroende på användning.
 
A
I den nya världen håller de ca 4 år
Då är de flesta elementen och plattorna gågna
 
Jag bytte grillelement på vår då 15 år gamla Siemensugn som hade precis samma fel som du beskriver. Givetvis hände det 1 vecka före jul. Jag beställde en originaldel och bytte ut elementet på max en timma. Sen dess tutar ugnen på som vanligt. Elementet kostade då 1083 kronor och 50 öre.
 
A
En timma?
då måste det varit mycket glögg innan...
 
electroluxaren skrev:
En timma?
då måste det varit mycket glögg innan...
Jajamän, men jag är ju amatör + inbyggnadsugnen har hällkontroller så det blev lite mer att riva. Jag bytte ugnslampa också Bara det tar ju 30 minuter på denna ugn (för mig) :)
 
Nu har jag inte kollat i detalj men jag skulle tro att man inte behöver riva något alls här.

Typ snäppa loss och vika ner elementet och dra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.