Hej igen!
Nu har jag bytt brunn, det blev en purus med monteringsplatta. Jag är mycket nöjd.
 
  • DSC01030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Glenn12
  • Laddar…
Ser bra ut men hur har du tänkt lösa fallbyggnaden...
Ska du spackla upp den för hand ?
 
bep skrev:
Hej igen!
Nu har jag bytt brunn, det blev en purus med monteringsplatta. Jag är mycket nöjd.
Mitt förslag är att du skaffar en förhöjningsring till Purusbrunnen, sedan är det inget problem att flytspackla ett fall. Men nu är det säkert någon som hoppar på mig och påstr att jag har fel :(.
 
Jag har precis monterat ett par purusplattor hos mig, jag skulle enligt plattsättaren använda uppbyggnadsklossarna(de som var 13mm) som följde med plattan för att få upp brunnen en bit över spånet. Detta för att flytspacklet ska gå i nivå med plattan/brunnen.
 
Varken du Tigersågen eller Chinaski har fel egentligen men eftersom han skulle ha plastmatta så behöver inte bjälklaget förstärkas med flytspackel utan man kan bara handspackla upp fallet innan plastmattan lägges.

Skulle han haft golvvärme så skulle man i första hand använt de distansklossar som medföljer och som Chinaski skriver om och i andra hand en förhöjningsring.
 
eftersom det ska vara matta i badrummet så kan man lägga en 10mm spån över hela golvet utom vid duschgropen som skruvas och limmas och sen fallspackla ner mot plattan eller flytspackla fall över hela ytan.
kan ju redan vara bra inbyggt fall i spånet också
 
Hepps, korrekt, där ser man faran med att inte läsa igenom tråden ordentligt.
Paul har givetvis rätt, inga av klossarna är nödvändiga i detta fall.

Jag är dock också nyfiken på hur fallet är tänkt att lösas?!
 
Nu ska inte jag spackla och lägga mattan utan en golvfirma. Där finns ett svagt fall i hela rummet. Just runt brunnen är det lite mer fall. Jag vet inte hur många mm/m det behöver vara. Rummet är knappt 6 m2. Knappt 2 m till ena väggen, 40 cm bakåt och drygt 2 m till dörren. Dörrtröskeln är upphöjd 15 mm.
 
Hur har man löst fallet som redan finns? Har man kilat under spånet?
 
Jag vet inte. Jag har inte tagit upp golvet. Närmast brunnen (20 cm) lutar spånplattan ung. 10 mm. Sen är det inte många mm ut till hörnen. Det verkar som golvfirman bredspacklar upp golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.