Jag håller på och renoverar badrum, duschrum och tvättstuga. Vi ska ha golvmatta och väggmatta, inget kakel eller klinker. Huset är från 1980 och vi måste byta golvbrunnar. Det är träbjälklag med spånplatta 22 mm. Jag har tagit bort den gamla golvbrunnen, sågat sönder den, men inte skadat röret. Golvbrunnen stod på botten och är 13 cm hög och diameter 20 cm, den nya brunnen är 11,5 cm hög och diameter 22 cm. Hålet i golvet är 20 cm och nerfasat. Det går att lägga den nya brunnen på spånplattan och skruva fast den eller måste jag skaffa Purus plattan multi och såga upp i spånplattan för att fästa golvbrunnen.
Mycket tacksam för ett snabbt svar!!!
 
  • DSC01029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett av problemen tidigare var att golvbrunnarna så att säga gav sig iväg då de inte var helt stabilt infästa. Genom att trampa på golvbrunnen kunde man få det otätt efter några tusen tunga steg.

Om jag har förstått innebörden av reglerna rätt, innebär det att du måste förstärka golvbjälklaget med någon typ av kortlingar som du kan fästa purusplattan i.
 
Jag får inte fram om man måste använda purusplattan eller det räcker med att fästa brunnen i spånplattan. Jag kan höja upp under brunnen så den står stadigt och fästa med skruv runt i spånplattan. Den första brunnen blir under ett badkar. Nästa blir under skåp i tvättstuga och den tredje blir i dusch.
 
purusplattan kostar några hundra köp sånna kortla ordentligt,då vet du att det är riktigt
 
Jag tackar och fixar sådana plattor.
 
är det så den funkar? har dålig koll på jafo...
trodde man använde både monteringsplatta och en lyftupp 12...
då har man lärt sig något nytt idag med :)
 
hjälper en kompis för tillfället i en gamml gammal lägenhet där det inte finns så många golvbjälkar och det går inte heller att fälla in några fler och då fick vi tipset om denna modellen vilket verkar fungera bra...
Jag har flytspacklat allting och det sviktar inte en mm och brunnen sitter där den skall.
 
ok va bra ska kolla på den
 
Om jag förstått reglerna rätt bör (får) man aldrig fästa brunnen i spånskivan enbart, utan den ska vara fäst i kortlingar eller i Purusplattan som i sin tur är fäst i kortlingar.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det jag skriver om handlar inte om att enbart fästa brunnen i golvspånet utan man fäster monteringsplattan i golvspånet och sen brunnen i plattan och är det någon som inte tror att detta är ok är det ju bara att läsa innantill.

[länk]

Ibland känns det tyvärr så meningslöst att komma med tips här.
Tråkigt när man försöker hjälpa till av all välmening. :(
Håller med. Det ska alltid ifrågasättas hit och dit så att den som ställer frågan inte blir klokare och sen spårar det ut. Är man inte helt säker så tycker jag inte man ska svara över huvud taget för det skapar bara förvirring och missförstånd.
 
Jag håller med er båda Paul och Kakelmannen, förstår eran frustration.
Men samtidigt så får man förstå att folk är ifrågasättande, just därför att det är ett öppet forum, och det ju förekommer en otrolig massa åsikter och ideér om allting.
Dessutom har det kanske inträffat att till och med proffsen har haft fel nån enstaka gång.....;)
Skit samma, det jag skulle komma till är, det är tur att såna som ni finns. Det är inte så självklart att alla proffs bjuder på alla sina kunskaper så som ni gör, det ska ni ha en eloge för! Lite då och då hetsas det mot hantverkarna lite här och var på forumet, men man ska komma ihåg att utan alla dessa hantverkar-råd skulle forumet vara lite fattigare, och inte alls lika värdefullt som det är idag.
Det är i alla fall min åsikt...........
 
Efter allt hat mot yrkesgruppen hantverkare och alla varianter av utfrysningsförsök här på forumet så värmde ditt inlägg mycket Jan-L...

Bugar och bockar ! Tack! :)
 
...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.