Bor I ett hus från 89 byggt på torpargrund. Sedan flytten har min fru tjatat om att byta golv i hela huset vilket jag nu börjat titta på. Till min förvåning ser jag att ”parketten” är limmad direkt på spånskivan (22-24mm tillsammans) så att bara ta bort den gamla parketten och lägga nytt finns inte på kartan. Jag måste alltså riva bort hela paketet dvs det limmade golvet och spånskivan. Det värsta är att golvet ligger under väggarna i några utav rummen så att göra något där blir nog inte det enklaste. Jag är inne på att lägga ett Kährs golv 15mm och undrar då vilket tjocklek jag bör ha på spånskivorna som ligger under parketten då nuvarande måste ut. Jag vill gärna inte öka allt för mycket på höjden för att undvika nivåskillnad mellan rummen i huset. Under nuvarande spånskivor sitter reglar och isolering med cc 60 alt enligt den standard som fanns 89. Jag är rätt händig av mig och har en hel del semester att ta ut så lägga nytt golv har jag tid med men är väldigt osäker hur man ska tänka med underlag under parketten och eventuellt om man ger sig på hela huset hur man gör i dem rum/ytor där golvet går under väggarna. Min fru ser helst att vi byter ut i hela huset. Bifogar bilder på hur det nuvarande golv ser ut och där man ser ”parketten på spånskivan som sedan ligger på reglarna.


Tacksam för tips och råd!!!


Tack på förhand.
 
  • Måttband visar tjockleken på ett limmat parkettgolv ovanpå spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbruten parkett limmad på spånskiva som visar underliggande reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste vara enklast att lyfta bort golvsocklarna och lägga nytt golv på bef golv och sedan tillbaka med socklarna. Annars sätta smyglister mot socklarna om ni inte tar bort dom.
 
  • Gilla
CissiT och 1 till
  • Laddar…
A AMör2 skrev:
Bor I ett hus från 89 byggt på torpargrund. Sedan flytten har min fru tjatat om att byta golv i hela huset vilket jag nu börjat titta på. Till min förvåning ser jag att ”parketten” är limmad direkt på spånskivan (22-24mm tillsammans) så att bara ta bort den gamla parketten och lägga nytt finns inte på kartan. Jag måste alltså riva bort hela paketet dvs det limmade golvet och spånskivan. Det värsta är att golvet ligger under väggarna i några utav rummen så att göra något där blir nog inte det enklaste. Jag är inne på att lägga ett Kährs golv 15mm och undrar då vilket tjocklek jag bör ha på spånskivorna som ligger under parketten då nuvarande måste ut. Jag vill gärna inte öka allt för mycket på höjden för att undvika nivåskillnad mellan rummen i huset. Under nuvarande spånskivor sitter reglar och isolering med cc 60 alt enligt den standard som fanns 89. Jag är rätt händig av mig och har en hel del semester att ta ut så lägga nytt golv har jag tid med men är väldigt osäker hur man ska tänka med underlag under parketten och eventuellt om man ger sig på hela huset hur man gör i dem rum/ytor där golvet går under väggarna. Min fru ser helst att vi byter ut i hela huset. Bifogar bilder på hur det nuvarande golv ser ut och där man ser ”parketten på spånskivan som sedan ligger på reglarna.


Tacksam för tips och råd!!!


Tack på förhand.
Man han också slipa golvet och färga det i den nyans man vill ha.
 
Det är något jag hade hoppats på men får då en nivåskillnad med nya golvet på 15mm + 3-5mm för underliggande matta.
 
T Tompafix skrev:
Man han också slipa golvet och färga det i den nyans man vill ha.
Har tittat på det alternativet också men kvm priset vs nytt golv skilde bara ngr kr så ett nytt slipp bart föredras. Dessutom så är det en hel del glipor (yes går att fixa) men även utmed väggarna där det är som lite mindre håll mellan vägg och golv. Golver har sina 30år och har vart med om en hel del nu så nytt mönster och färg önskas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste vara enklast att lyfta bort golvsocklarna och lägga nytt golv på bef golv och sedan tillbaka med socklarna. Annars sätta smyglister mot socklarna om ni inte tar bort dom.
Det är något jag hade hoppats på men får då en nivåskillnad med nya golvet på 15mm + 3-5mm för underliggande matta.
 
Om ni ska byta i hela huset är ju en höjning ett mindre problem än att riva upp och lägga nytt golvspån!
 
Det kan vara ett 22mm självbärande golv du har. Så det ligger direkt på reglarna. Ser ut som en enda enhet på bilden ivf. Skarven i spånet sammanfaller med skarven i parkettgolvet.
Då behövs inget golvspån under.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni ska byta i hela huset är ju en höjning ett mindre problem än att riva upp och lägga nytt golvspån!
Det är alltså inget alternativ till att höja. Nivån ska vara densamma +-1cm. Det är därför jag kollar här på forumet för att få ett tips, självklart kan jag lägga i hela huset på befintligt golv, enkelt, billigt och klart på ngr dagar men frågan är ställd annorlunda.
 
T Tompafix skrev:
Det kan vara ett 22mm självbärande golv du har. Så det ligger direkt på reglarna. Ser ut som en enda enhet på bilden ivf. Skarven i spånet sammanfaller med skarven i parkettgolvet.
Då behövs inget golvspån under.
Det är alltså inget alternativ till att höja. Nivån ska vara densamma +-1cm. Det är därför jag kollar här på forumet för att få ett tips, självklart kan jag lägga i hela huset på befintligt golv, enkelt, billigt och klart på ngr dagar men frågan är ställd annorlunda.
 
A AMör2 skrev:
Det är alltså inget alternativ till att höja. Nivån ska vara densamma +-1cm. Det är därför jag kollar här på forumet för att få ett tips, självklart kan jag lägga i hela huset på befintligt golv, enkelt, billigt och klart på ngr dagar men frågan är ställd annorlunda.
Idag verkar du ju ha nivåskillnad mellan rummen. Om du vill lägga en 15mm parkett ovan golvspån, så bör golvspånet vara 22mm. Så det nya golvet kommer att hamna 15mm+foam/ lumpapp högre än vad det är nu.
Ett annat alternativ är att du köper 22mm parkett och lägger direkt på reglarna som det är lagt nu.
För att kapa befintliga golv vid vägg: Om det inte ligger en regel precis där funkar tigersåg då deras blad är flexibla. Om det ligger en regel där så är det nog tyvärr så att du får köra med en multimaster. Det är ju bara hoppas att väggen vilar på någon regel (bör undersökas). Annars måste du sätta regel under så att väggen bärs av den istället.
 
Dvs om du ska lägga 15mm parkett, så kan du lika gärna låta det befintliga ligga kvar istället för att riva ut det gamla. Höjdskillnaden blir exakt lika stor
 
Om du/frugan trugas så är det ju bara riva allt och in med nytt golvspån 22mm, limma och skruva på reglarna, foam och sen nytt golv. Snacka om onödigt jobb :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du/frugan trugas så är det ju bara riva allt och in med nytt golvspån 22mm, limma och skruva på reglarna, foam och sen nytt golv. Snacka om onödigt jobb :(
Finns ingen anledning att riva befintligt golv om han ska lägga in 15mm parkett. Det nya golvet hamnar ju på samma nivå oavsett om han lägger på befintliga eller river ut och lägger 22mm spån
 
T Tompafix skrev:
Finns ingen anledning att riva befintligt golv om han ska lägga in 15mm parkett. Det nya golvet hamnar ju på samma nivå oavsett om han lägger på befintliga eller river ut och lägger 22mm spån
Det är det jag undrar över om man måste ha 22mm spånskivor under. Kan man inte använda något tunnare tex 10mm eller något annat material för att få ett bra resultat? Jag tänker ju 10mm spån och 15mm parkett blir ju som dagens golv fast 25mm dvs + 3mm. Men frågan är om man kan göra så eller är det helt emot fackmanna regler? Jag har i övrigt inga nivåskillnader i huset därav vill jag hålla mig i liknande nivå när jag byter ut paketen. Jag är också medveten om att det är ”onödigt” jobb och mer kostnad men här handlar allt om nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.