Flikar in lite om ljudisolationen här. Går inte in på stegljudsisolering då detta inte är aktuellt i detta fall,

För att förbättra luftljudsisolationen behöver du två skikt med massa och en luftspalt där emellan. Kutterspånet tar du bort då det inte absorberar ljud lika bra som mineralull.

För att få tillräcklig massa i underkant bjälklag kan du antingen skiva med gips i taket, i våningen under, eller gipsa ovanifrån inne i regelfacken. Viktigt att foga nogrannt oavsett tillvägagångssätt. Ju fler lag gips desto bättre ljudreduktion.
Regelfacken fyller du med stenull och den ska ej komprimeras.

Överkant bjälkar samma princip, så mycket massa du får plats med, ceminwood eller golvspån som bär och sedan golvgips.
 
Tack för alla kommentarer det hjälper.
Nu är påskfirandet över och man kan koncentrera sig på byggandet igen :)

Vårat bjälklag är 220x50 mm
Rummet är 3,5m långt (Skarven till nästa mellanbjälklag på rummet bredvid är en bit in i detta rum under garderoben). Ritning på rummet:
sovrum
http://forumbilder.se/H6HCN/sovrum

Sen kommer vi till mellanskiktet.
Under bjälklaget verkar det finnas en lumppapp och sedan 5mm masonit.
sovrum.png[/URL][/IMG]
http://forumbilder.se/H6HCN/image1-2

image3-2
http://forumbilder.se/H6HCN/image3-2

Mellanväggen står på kortlingar och har spån under sig så jag hittar verkligen inget hålrum ner till undervåningen.

Tillbaka till konstruktion:

Om vi lägger gips i botten av bjälklaget, hur fäster vi detta? (mjukfog, vilken??)
Det borde såklart hjälpa men svårt att få det tätt här eftersom kutterspånet försvinner in under angränsande rum så blir det inte riktigt tätt mot skiktet nedanför.

Om vi skruvar en läkt på sidan av bjälklaget för att försänka gips så det ligger flush mot bjälklag är det också en lösning?
(så slipper man skruva genom gipset för att fästa spånskivan i bjälklaget)

Vad ska man välja för mjukfog mellan spånskivor och vägg?

Det viktigaste är just att få hjälp med hur jag fäster in gips under spånskivan och vilken mjukfog som ska användas för att täta ordentligt för ljudisoleringen!
(Ja vi pratar BARA luftljud, vi har inga problem med stomljud)
 
När man tittar på spännvidden och bjälkarnas dimensioner, så är de helt OK när det gäller nedböjningen. Mellanväggen, som står på kortlingar, står så nära bjälkarnas upplag att jag inte bedömer att det utgör något problem heller. Däremot så behöver golvspånskivan skruvlimmas direkt på bjälkarna, för att sviktförhållandena skall bli perfekta.
Pappen under kutterspånen är nog en vanlig AC150 (asfaltpapp). Den fungerar som lufttätning och har en viss ångtröghet, men gör absolut ingen skada där, tvärtom. Som jag ser det måste det bästa sättet vara att lägga gipsskivan på läkt som är skruvade i golvbjälkarna. Hur du skall täta där får Björn Melander svara på eftersom det var hans idé.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jo, om det finns gles under lägger du gipsen nit den eller som Justus föreslog mot läkt. Det är lite pyssel men det har man igen sedan.

Fogning gör du med mjukfog, ju dyrare fog desto mindre krymper den. Budgetvarianten är latex men då bör du foga i flera omgångar där den får torka emellan. Detta för att den krymper rätt rejält. Vid stora spalter tar du gipsbruk.
 
Gipsen i botten:
Jag vet inte vad som finns mellan asfaltspappen och trätaket (superenkel glespanel) på undervåningen så det känns lite vanskligt att sätta gipsen skruvad i detta eftersom om vi gör något åt taket där nere kan man plötsligt stöta på skruvarna!
Gällande läkt blir det väldigt svårt att få till det med gipset i botten, hur tänkte ni där?

Gipsen på toppen:
Här var min tanke läkt för att försänka golvgipset, det ger mig även fördelen att förstärka spånskivorna vid vändningarna (men jag borde nog lägga kortlingar där ändå, oklart hur jag ska få till det vid väggen eftersom det är luft under mellanväggarna till övriga rum, ett problem i taget)

Känns som jag vill ha gipsen försänkt på läkt dikt an mot spånskivan i golvet, sen får vi jobba med undervåningens tak om arbetet på övervåningen inte skulle räcka.

Mjukfog: ni pratar verkligen med en nybörjare på hus, jag vet inte vad en dyr är.
Vart ligger t.ex. https://www.bauhaus.se/casco-golvfog-s40-ljust-tra.html i skalan, är det ett jättebilligt, lagom eller dyrt? (jag antar att detta är i den övre delen av billiga fogar).
Tar väldigt gärna hjälp med vilket märke jag ska titta på.
Känns som det är en fördel att köpa några 300ml för vanlig spruta för att underlätta arbetet.
 
Jag vet inte om denna bild ger dig någon hjälp?
3D-modell av en trappkonstruktion med detaljvisning av steg och sidoprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå den ger mig en bra bild, lägga gärna till kantlinjer på vyn så ser man än bättre.

Som jag uppfattar det:
Läkt med gips ovanpå (det blir då en luftspalt mot underlaget)
Isolering
Kortling
Isolering (?)
Spånskiva på bjälklag

Det bygger in några luftspalter som man instinktivt känner inte är bra men som jag nu förstått inte alls är en nackdel.

Det är en god planering men risken är att jag måste lägga kortlingar i nivå med bjälklaget då den urfrästa spånskivan behöver extra stöd vid vändskivorna för värmeslingorna.

Jag kommer troligen få köra kortlingar och gips överst för att göra ett stabilt underlag för spånskivan (som dessutom limskruvas i bjälklaget)

TIllägg: Stort tack för all hjälp, det är verkligen guld att ha möjligheten att diskutera detta på forumet!
 
T Truant skrev:
Jag kommer troligen få köra kortlingar och gips överst för att göra ett stabilt underlag för spånskivan (som dessutom limskruvas i bjälklaget)
Jag tycker inte du skall ha gips där. Det är inte lämpligt för en sådan användning. Jag har färglagt min bild. Kanske blev den lite tydligare.
Färglagd illustration av en väggkonstruktion rekommenderad för byggprojekt istället för gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
okej, tackar.

Jo då förstod jag rätt, men som sagt, måste ändå ha kortlingar som stöd för spånskivan.
Jag håller på att planera vändningarna i rummet för att se vilken position kortlingarna kommer behöva, räknar med att CAD'a upp det till helgen.
 
Kortlingar för spånskiva och stöd för mineralullsskiva går säkert att kombinera.
 
Lite följdfrågor:
Om vi skruvar dit läkt och gips, hålrummet som skapas under gipset ska det fyllas eller ska man låta det vara tomt?
(Varför det enda eller andra)

Du ger exempel på isolering + regel + isolering, hur stor skillnad gör det att lägga en tjock isoleringsplatta utan mellanrum?

(Nu är vi tillbaka på rena ljudfrågor)


Har sett över rummet och då rummet saknar stöd i kanterna blir det för mycket konstruktion att sätta spårat spångolv med infälld värme.
Vi kör på 22mm spånskiva, 16mm EPS golvvärme och 14 mm parkett, vi får precis till bygghöjden (vi har några mm kvar för mellanlägg).
Det gör att vi kommer kunna börja bygga golvet innan vi fixar med golvvärmen.
 
T Truant skrev:
ska man låta det vara tomt?
Ja, det tycker jag. Gipsskivan blir lite som ett membran.
T Truant skrev:
Du ger exempel på isolering + regel + isolering, hur stor skillnad gör det att lägga en tjock isoleringsplatta utan mellanrum?
Sämre akustiskt.
Tänk vad denna golvvärme ställer till det...
 
Tackar!

Än så länge känns projektet kul, är mest en vånda över bjälklaget eftersom när vi väl limskruvar spånskivorna är det lite "point of no return". Därav alla funderingar på möjliga lösningar.

Reglarna antar jag att det räcker med att skråskruva eftersom de endast ska bära vikten av isoleringen

Golvvärmen känns ändå bra, för vi blir av med rörgenomdragningarna i golvet + element samt att man kan se en påverkan av masoniten och spikarna i ytterväggen (då de lyckats lägga en skarv precis bakom elementrören som såklart värmer och kyler spikarna).
Sen är ju golvvärme otroligt behagligt att gå på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.