Rörelsefogen mellan vägg och golvspån/golv ska inte sättas tätt igen, för att inte stänga in fukt. Eller snarare för att betongen under ska kunna andas. Finns ventilerade golvlister eller så kan ett litet mellanrum mellan golvsockel och vägg lämnas.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Jag har tittat på att lösa likanande problem i mitt 80-talshus och ventilerade socklar är en nödvändighet enligt de undersökningar jag har gjort. Snyggt med hålbanden!
 
Jag har ju lagt isolering rätt tätt mot väggen, är det dåligt? Alltså även med ventilerande sockel är det tätt mot vägg men glasull kanske inte gör det så lufttätt?
 
Hur låg isoleringen innan? Också mot vägg eller var det lämnat avstånd? Eftersom din konstruktion som du själv skrivit och som man ser på bilderna, alltså ser bra ut, så har det ju funkat bra över åren. Satt golvsocklarna så plattan ventilerades på något sätt innan?
 
Det är ju inte svårare än att man skjuter ned en kabelkanal mot väggen till dess det tar stopp, sedan lyfter upp den en centimeter och kapar jäms med golvet. Detta gör man sedan på ett flertal ställen och sedan ser man till att ha sockel ventilationen just där.

Jag har inga problem i mitt hus heller, förutom då att det på våren brukar bli en och annan gråsugga som kommer krypande. Sedan får man då även en och annan spindel som äter gråsuggor...

Det stora problemet är då att alla i familjen har svårt för spindlar så det är jag som får jaga spindlar (och gråsuggor). De klarar inte ens av att ta dem med dammsugaren...

Så min huvudorsak till att ordna denna "riskkonstruktion" (som besiktningsmannen kallade det för 21 år sedan) är att få det ännu lite torrare. I mitt fall är det inte mjuk isolering på plattan utan först sand, sedan cellplast. En biorsak till att åtgärda problemet är att plattan inte är plan vilket gör att mitt golv inte heller är plant. Nästan så att man kan ana att det saknades 50-100 liter betong för att gjuta färdigt och att man därför lät plattan luta ut mot väggen. Det finns inte mycket betong alls bakom kaminen som står i ett hörn. Där är nog inte plattan så många centimeter tjock (men eftersom plattan där är framme/"synlig" så är den kruttorr där i alla fall). De har definitivt inte haft betong över när de gjutit i alla fall...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte svårare än att man skjuter ned en kabelkanal mot väggen till dess det tar stopp, sedan lyfter upp den en centimeter och kapar jäms med golvet. Detta gör man sedan på ett flertal ställen och sedan ser man till att ha sockel ventilationen just där.

Jag har inga problem i mitt hus heller, förutom då att det på våren brukar bli en och annan gråsugga som kommer krypande. Sedan får man då även en och annan spindel som äter gråsuggor...

Det stora problemet är då att alla i familjen har svårt för spindlar så det är jag som får jaga spindlar (och gråsuggor). De klarar inte ens av att ta dem med dammsugaren...

Så min huvudorsak till att ordna denna "riskkonstruktion" (som besiktningsmannen kallade det för 21 år sedan) är att få det ännu lite torrare. I mitt fall är det inte mjuk isolering på plattan utan först sand, sedan cellplast. En biorsak till att åtgärda problemet är att plattan inte är plan vilket gör att mitt golv inte heller är plant. Nästan så att man kan ana att det saknades 50-100 liter betong för att gjuta färdigt och att man därför lät plattan luta ut mot väggen. Det finns inte mycket betong alls bakom kaminen som står i ett hörn. Där är nog inte plattan så många centimeter tjock (men eftersom plattan där är framme/"synlig" så är den kruttorr där i alla fall). De har definitivt inte haft betong över när de gjutit i alla fall...
Ja det var inte en dum idé!

Att golvet kan vara ojämnt och tunt under kanske också kan förklaras med att man inte bemödade sig att göra det plant eller gediget eftersom det ändå skulle byggas över. Jag har själv nivåskillnader på 4-5 cm på min platta under gillestugan.
 
J_P_K J_P_K skrev:
Ja det var inte en dum idé!

Att golvet kan vara ojämnt och tunt under kanske också kan förklaras med att man inte bemödade sig att göra det plant eller gediget eftersom det ändå skulle byggas över. Jag har själv nivåskillnader på 4-5 cm på min platta under gillestugan.
Mitt golv skulle vara plant och är plant i alla rum utom i gillestugan (som uppenbarligen gjöts sist eftersom man inte ens gjutit inne i ett hörn. Jag tror att man beräknat för lite betong och helt enkelt försökte dölja det. Det är gott om "fusk" i mitt hus. Inga allvarligare saker, men gott om småsaker. Det mesta har jag dock åtgärdat genom åren, detta är en av de saker jag har kvar.

En sak jag inte åtgärdat är att betongmuren till carporten (numera kallgarage) inte är ordentligt dränerad. De hade bara målat asfalt på betongen och sedan lagt på 3cm cellplast och därmed skulle det vara bra. Jag kan iofs förstå att man inte förutsåg att det skulle bli garage, men den ombyggnaden har faktiskt minskat fuktproblemen då det inte hela tiden kommer ny fuktig luft mot muren...
 
Bra tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.