Hej!

Bor i hus från 1962, enplanshus på vad som med största sannolikhet är en oisolerad platta. Golvet behöver bytas och jag har länge oroat mig för hur det ser ut under golvet eftersom man lagt isolering mot plattan.

Idag började jag riva och tack och lov allt ser fint ut. Plattan känns inte blöt eller fuktig. Reglerna ser friska ut och ingen mögel.

Jag behöver råd. Hur ska jag gå tillväga nu? Känns inte rätt att lägga ny mineralull mot plattan. Kan jag "lyfta" isoleringen istället? Nu ligger den under reglarna och jag tänkte att man skulle kunna ha den mellan reglarna istället för att få ett luftutrymme under isoleringen så att det kan andas. Vad säger ni?
 
  • Delvis upprivet golv i enplanshus med synliga reglar av trä ovanpå en betongplatta och gammal isolering utspridd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet golv i ett enplanshus visar träreglar och befintlig isolering mot betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fastnat. Jag vet inte hur jag ska göra. Första tanken var att som sagt lägga isoleringen mellan bjälkarna för att få en luftventil under men jag vet inte hur jag ska få isoleringen att fästa mellan reglerna. Har någon en smart tanke kring hur man kan lösa det?

Började nästan fundera på om man skulle lägga en platon på plattan och sedan isoleringen på det. Det innebär dock också en stort merjobb med att ta bort alla klossar som reglerna står på och sedan sätta nya.
 
O
D Danii KD skrev:
Jag har fastnat. Jag vet inte hur jag ska göra. Första tanken var att som sagt lägga isoleringen mellan bjälkarna för att få en luftventil under men jag vet inte hur jag ska få isoleringen att fästa mellan reglerna. Har någon en smart tanke kring hur man kan lösa det?

Började nästan fundera på om man skulle lägga en platon på plattan och sedan isoleringen på det. Det innebär dock också en stort merjobb med att ta bort alla klossar som reglerna står på och sedan sätta nya.
Sånt här här ju jättesvårt att svara på för det är rätt stora risker hur man än väljer att göra. Har du luftspalt är det ju bra för det kommer in luft, men luften för också med sig fukt vilket är en risk. Att lägga isoleringen rätt mot plattan gör ju att det måste vara torrt, men du får inte heller någon luftgenomströmning som för med sig fukt.

Lättast för att få ner isolering mellan bjälkarna är väl att skruva reglar tvärgående som isoleringen får vila på sen. Kanske eventuellt spänna upp ett hönsnät eller liknande också för att det inte ska sjunka ner.
 
surris
Varför skulle du inte kunna köra på samma konstruktion som tidigare? den har ju uppenbarligen fungerat sedan 1962.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Mina tankar har också gått åt det hållet, men har tänkt att man gör ändringar/renoveringar i huset över tid som skulle kunna påverka förhållandena? Tänkte att man skulle minska riskerna där man kan. Men du skulle alltså säga att man kör som tidigare?

Den tidigare isoleringen ska ha varit 14 cm (nu ihopsjunken). Från plattan till regelns topp är det ca 21 cm. Skulle man i så fall fylla ända upp, eller är det en sådan förändring som skulle kunna förvärra? Kan lägga till att jag tror att man valt att inte fylla isolering ända upp eftersom det fanns ett udda gammalt system där varmluft blåstes ut under golvet (gammeldags golvvärme) från en varmluftsfläkt på vinden via en central kanal i huset.
 
Redigerat:
J_P_K J_P_K skrev:
Jag bytte golv i våran gillestuga med isolering och ventilerad lösning. Kanske kan vara till hjälp?

[länk]
Tack, intressant att se! Jag tänkte ju lite likadant med typ band under reglarna men sedan tvivlade jag på om det skulle hålla upp isoleringen utan att man behövde fästa oändligt många.
 
D Danii KD skrev:
Tack, intressant att se! Jag tänkte ju lite likadant med typ band under reglarna men sedan tvivlade jag på om det skulle hålla upp isoleringen utan att man behövde fästa oändligt många.
Ska golvet bytas i hela huset eller bara ett rum?

Jag satte hålband från biltema med skruv, kanske lite overkill men så blev det. Bör ju annars funka bra med emballeringsband och häfta fast för att hålla uppe isoleringen mellan reglarna.
 
Jag gjorde enligt tips och körde hålband för att hålla upp isoleringen. Tog sjukt lång tid men tror det var värt det.
 
  • Renoveringsprojekt med hålband för isoleringsstöd i oisolerat golv, verktyg och isoleringsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering fastsatt med hålband på träbjälkar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett orenoverat rum med exponerad isolering på golvet och hålband, verktyg samt byggmaterial utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J_P_K och 1 till
  • Laddar…
En fråga, precis börjat lägga parketten. Lyckas inte få alla plankor helt sammanfogade i ändarna, är det normalt? Se på bilden, övre halvan.
 
  • Parkettgolv med synlig skarv mellan plankorna i övre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danii KD skrev:
En fråga, precis börjat lägga parketten. Lyckas inte få alla plankor helt sammanfogade i ändarna, är det normalt? Se på bilden, övre halvan.
Har du kollat så ingen flisa eller annat hamnat i spåret?
 
Ja, jag kollade runt efter liknade trådar och verkar vara oundvikligt att samtliga fogar är 100% raka.
 
Tack för alla tips och råd! Lite socklar och foder kvar men annars är det värsta över 👍😉
 
  • Nyinstallerat laminatgolv med verktyg och socklar, soligt vardagsrum med öppen dörr till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen! Snyggt! Sätter du golvsocklar nu så det ventilerar undertill?
 
J_P_K J_P_K skrev:
Toppen! Snyggt! Sätter du golvsocklar nu så det ventilerar undertill?
Tack, hur tänkte du med ventileringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.