E
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju svårt att få ut trefas då.

Om det nunär TN-C ut till centralen är det ju bara att gå överv till TN-S i den centralen. Man måste ju inte ha TB-S till centralen för att kunna ha jordfelsbrytare som vissa tycks tro.
Ja, då blir det bara tvåfas.
Detta görs som sagt endast om man är begränsad av föregående TN-S.
 
Enklaste sättet att testa fasföljden på är annars att aktivera faserna en och en. Med Diazed så är ju detta lätt. Med 3-poliga automatsäkringar får man koppla ur faserna i centralen.
 
Hej, TN-S eller TN-C: jag har inte reflekterat över vad som är inkommande i huvudbyggnaden sedan inkommande servis byttes från luftledning till markförlagt för några år sedan. Som sagt, det ska flyttas ut till externt mätarskåp i närtid och i den vevan ska JFB installeras vid centralen, elektrikern fixar säkert detta.

Vad gäller mätinstrument så verkar den där Elma 2000x som Bo Siltberg tipsade om ovan vara ett vettigt och prisvärt val, har bara en gammal Benning CombiPol och en strömtång Uni-T UT210D - saknar fasföljdsmätning på dessa. Dumt att köra en sprillans ny vedklyv baklänges det första man gör även om det kanske inte är hela världen vid ett kort test. En annan gång kan det ju vara mera kritiska prylar som ansluts och då är det ju tråkigt om det är felkopplat i uttaget och man bara vänt poler i klyven för att fixa.

Ska mäta mer noga ute i ladugården nästa gång jag är där typ nästa helg, kolla upp så alla faser finns och jordanslutning är ok, resistansmätning är på agendan också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enklaste sättet att testa fasföljden på är annars att aktivera faserna en och en. Med Diazed så är ju detta lätt. Med 3-poliga automatsäkringar får man koppla ur faserna i centralen.
Med tanke på hur elbolaget lämnade denna installation från luft till mark som amatörmässigt provisorium för några år sedan har jag noll förtroende för att det blev rätt fasföljd på inkommande i centralen, därav ser jag en vits att skaffa en lämplig fasföljdsprovare.
 
E
H Harald Blåtumme skrev:
Med tanke på hur elbolaget lämnade denna installation från luft till mark som amatörmässigt provisorium för några år sedan har jag noll förtroende för att det blev rätt fasföljd på inkommande i centralen, därav ser jag en vits att skaffa en lämplig fasföljdsprovare.
Helt rätt av dig, Pac Man har ofta rätt men i detta fall bör du hellre lyssna på Bo.

Detta instrument kommer du ha nytta av livet ut.
 
E El-Löken66 skrev:
Helt rätt av dig, Pac Man har ofta rätt men i detta fall bör du hellre lyssna på Bo.

Detta instrument kommer du ha nytta av livet ut.
Jag bjuder på den. Jag räknade naturligtvis med att man redan har rätt i centralen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
@Bo.silberg: stort tack för din rekommendation av Elma 2000x! Den kom idag, blixtsnabb leverans.

Testat bla på en gammal sunkig trefashandske som var aktuell i tråden ovan i annan fastighet, dock här nere i källaren på huset vi bor i mest. Oerhört lätt att begripa sig på och kunde snabbt konstatera att den iaf hade rätt fasföljd och allmänt frisk... men inser såklart att även den måste bytas ut till ny CEE 416 standard.

En fröjd att använda så fina lättanvända verktyg, känns som proffskvalitet.

En sak som instrumentet är litet oklar på är vad som menas med ett positivt kontinuitetstest, verkar vara ett väldigt stort spann på vad det är för resistans som är ok här. Men jag har andra instrument som kan mäta detta mer exakt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Roligt att du tycker om den.

Kontrollen av skyddsledaren ingår i ett större sammanhang, men innefattar huvudsakligen två steg.
- Att visuellt kontrollera att den är rätt kopplad och inte är sammanblandad med nollan. Skyddsledaren ska vara egen och ha kontakt med elcentralen via denna skyddsledare och ingenting annat.
- Därefter kan den ohmmätas. Har du en JFB räcker det med att spänningsprovaren piper. Resistansen är inte jätteviktig. Huvudsyftet är att mäta att den verkligen har kontakt via alla skarvpunkter.

Har du ingen JFB ska man egentligen göra en ledningsdimensionering och mäta resistansen. Det lite överkurs här. Men har du ett instrument som kan mäta bråkdelar av en ohm så kan du åtminstone se till att resistansen i hela skyddsledaren håller sig under 1-2 ohm. Det kräver en mätledning som är lika lång som ledningen, och att instrumentet kan nolla mätledningens resistans.

Så om du bara gör inspektionen och piper skyddsjorden mot något annat skyddsjordat i närheten så har du gjort mer en många andra.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack för all expertis Bo, jag fixar detta! Tänkte jag kan kolla jordledningen med vanlig multimeter, mäta resistans på enbart testkabeln, sedan resistans hela slingan inkl jordledningen i markförlagda kabeln. Men kanske man kan vara mer summarisk med detta jag får se.

Fick kontakt idag också med en lokal elektriker som ska installera JFB i sb med att flytta ut elmätare i externt elskåp bla, känns bra att tagit tag i detta.

Instrumentet, Elma 2000x, är verkligen lättanvänt och till stor hjälp med sådana här saker. Det svåraste var väl att lirka ut batteriluckan för att plugga i ett par AAA pga sin tajta o-ring... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Instrumentet, Elma 2000x, är verkligen lättanvänt och till stor hjälp med sådana här saker. Det svåraste var väl att lirka ut batteriluckan för att plugga i ett par AAA pga sin tajta o-ring... :)
Ursäkta om jag kapar tråden lite men eftersom du fått svar så kanske det är ok att jag flikar in med lite funderingar kring spänningsprovaren?

Jag behöver en ny och blev nyfiken på en Elma 2000x. Vilka funktioner slutar fungera om man kör utan batteri? Kan man se om och hur mycket spänning det är utan?

Läste nått om att den ska ha ”integrerad förvaring för de olika spetsarna”. Är det någon smart lucka någonstans?
 
Utan batteri fungerar endast det dubbelpoliga spänningstestet, dvs led-skalan indikerar aktuell spänning som vanligt. Lampa, enpoligt spänningstest, kontinuitetstest och fasföljdstest kräver batteri, liksom det inledande funktionstestet* när man sätter igång mätaren genom att kortsluta proberna.

Den integrerade förvaringen är att de grövre spetsarna och de extra skyddshylsorna sitter i spetsskyddet, bra så man alltid har det med sig.
___
*) Iofs fungerar ju funktionstestet som det ska, inga lampor lyser vilket betyder att det inte finns batteri... :)
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar!

Jag köpte en på Biltema för 299kr men upptäckte när jag kom hem att en av spetsarna var krökt. Upptäckte också att spänningsskalan inte lyser utan batteri utan endast dioden som indikerar spänning. Det förvånade mig lite.

De medföljande grövre spetsarna finns ingen plats för så dem kommer man såklart tappa bort direkt!

Det blir en retur och beställning av en Elma! Att man aldrig lär sig…
 
Ja Elma 2000x kändes helt rätt för mig, mycket säkerhetstänkande bakom designen och all funktionalitet jag vill ha. Skulle inte förvåna mig att se elektriker ha detta i sitt standardverktygshölster, snabbt och enkelt.

Tycker du har helt rätt i att kräva spänningsvisning även utan batterier, det brukade vara standard i tidigare proffsverktyg som min gamla ärvda Benning Combi-Pol som använde en liten solcell för att spänningssätta den rudimentära kontinuitetsmätningen i det instrumentet. Fungerade givetvis utan ljus på solcellen för det basala: att prova spänning mellan proberna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.