J
Som Krilleman brukar säga i bland bygg upp under röret med betong upp till mer än hälften så ligger det stadigt kvar på sin plats , kanske på flera ställen utmed längden i övrigt kan det hänga i luften
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Skönt! Då är det bara att gjuta och sen försöka tråckla på rören på brunnen :sweat: det kan bli tajt :rofl:
 
Krilleman
Blir det som du beskriver är det bättre med en bottenkopplad brunn och 90böj direkt under brunnen. (y)
 
  • Gilla
Detbrunahuset
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Blir det som du beskriver är det bättre med en bottenkopplad brunn och 90böj direkt under brunnen. (y)
Då får jag lita på dig, det har ju funkat bra hittills (y):cool:
 
Gällande gjutningen. Är det något speciellt jag ska tänka på eller är det i princip att tjoffa ner betongen och lägga några taktiska armeringsjärn? Det ska ju inte bli snyggt, endast återställa.
 
Krilleman
D Detbrunahuset skrev:
Då får jag lita på dig, det har ju funkat bra hittills
Det kommer att fungera kalasbra!

D Detbrunahuset skrev:
Gällande gjutningen. Är det något speciellt jag ska tänka på eller är det i princip att tjoffa ner betongen och lägga några taktiska armeringsjärn? Det ska ju inte bli snyggt, endast återställa.
Dubba i några armeringsjärn i sidorna på det bilade hålet och vik ner dessa innan du gjuter med grovbetong.

"Dubba" = Borra 8mm hål och slå i snuttar av 8mm armeringsjärn i sidorna på betongen. Borra snett nedåt där maskinen får plats, sen viker du ner pinnarna vågrätt efter inslagning med hammare.

Bättre än så kan det inte bli efter omständigheterna. (y)(y)

Många struntar helt i dubbningen kan tilläggas.
 
Då var det gjutet, känns väldigt bra :D

Hade lite för för lite betong, så det fyllde inte hela vägen upp, men det känns inte som ett problem.

Visa bilaga 307735

Golvbrunnen är nu monterad, hinner förhoppningsvis fixa isolering och golvspån imorgon.

Nyinstallerad golvbrunn i gjutet badrumsgolv med vattenpass och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att när jag ändå har dig @Krilleman på tråden, kunde jag bolla en annan VVS-fråga ;)

Jag har två rör som gick till ett ho som jag tagit bort, de vill jag plugga. Sen vill jag koppla på kall- och varmvatten på andra sidan väggen, där det idag endast går ut kallvatten. Men det sitter en T-koppling på varmvattnet.

VVS-installation med klämkoppling och böjda rör mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag har mätt ut så är varmvattenröret 22mm, kallvatten är 28mm. Det röret som går till blandaren idag är 16mm så jag behöver förminska på något sätt. Har läst om halvkopplingar men fattar inte riktigt hur de fungerar.

Min tanke gällande inkopplingen då de sitter lite långt ifrån varandra är att dra prisolrör från ”huvudrören” till en klämkoppling och sen sätta balofixer som jag kan koppla på nya rör på sen när rummet är fixat, typ så här:

Handritad skiss av kök med VVS-plan, inkluderar dimensioner för rör och T-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dessa är rören som jag vill plugga:

Nyinstallerade vattenrör löper längs med ett rumshörn över en dörr, med synliga kopplingar och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur/kan man koppla på en förminskning på de befintliga T-rören? Vet inte heller hur det är kopplat eller hur hårt det sitter, har troligtvis inte rörts sen 60-talet..

Långt inlägg, ledsen för det :sweat:

Gjutet.
 
  • Nyinstallerad golvbrunn med grått avloppsrör, omgiven av träreglar på ett betonggolv under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bra tråd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.