Med risk för att jag dubbelpostar men min renoveringastråd i ”Socialt” är det ingen vidare fart i :rofl: ber om ursäkt direkt i så fall.

Håller på att renovera en gammal tvättstuga och har bilat fram golvbrunnen som ska bytas,

Uppgrävd golvbrunn omgiven av grus och verktyg under renovering av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att bila lite mer imorgon men vill helst slippa ta bort golvreglarna för att komma åt röret mer.

Kan man kapa rakt av vid muffen(?) enl. bild?
Delvis uppgrävd golvbrunn i ett renoveringsprojekt med röd markering som visar var kapningen är planerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det smartast att bila bort mer och kapa till vänster om sträcket?

Ska koppla på en ny golvbrunn sen är tanken. Om kg får bort denna dvs :rolleyes:

E
 
Krilleman
Går det att bila upp mer och ansluta på andra sidan golvregeln så gör det!

Ser ut att vara lite trångt med plats där ditt röda streck är. Det bästa är att ansluta på en snutt rakt rör.
 
  • Gilla
Detbrunahuset
  • Laddar…
Tack för svar! Hur långt brukar golvbrunnens rör gå in i avloppsröret? Så jag vet hur mycket jag ska bila och sen kapa tänker jag..
 
En annan fråga, finns det bra kopplingar i bygghandeln för att ansluta ett 75mm rör till denna?

Vill helst inte behöva beställa på nätet.. väntans tider etc ;) Men är det bäst att köpa en falu expand (som jag läst om i annan tråd t.ex.) så gör jag såklart det.
 
  • Gilla
hale0005
  • Laddar…
Krilleman
Brunnen går bara in i muffen som de ser till vänster om ditt röda streck med cm 6-7cm instick.

Sitter brunnen löst i muffen (händer dock väldigt sällan) så kan man ansluta som på denna bilden med korrekt gummimuff:

Avloppsinstallation med brunnslock och ansluten rörledning till gjutjärnsmuff i betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oftast får man frilägga mer och kapa gjutjärnet på en raksträcka tex såhär:

Avloppsrör med gummimuff ansluter till en vit brunnskål i en betongöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Tigersågen alla dagar i veckan!

Men ibland biter inte metallbladen på gjutjärn. Kvalitén på rör & delar är väldigt olika. Vissa är hårda som sten och vissa kan man kapa med metallblad på ett par sekunder.

Det finns speciella tigersågblad för gjutjärn. Det är som sandpapper istället för tänder på bladet.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/sågblad/tigersågsblad/tigersågblad-bosch-s1130riff-2-pack

Biltemas raka övergångskopplingar fungerar men dom börjar på 98mm och du ser ut att ha DN70 rör.:thinking:
(Edit: 88-282 verkar vara av typen 75x110, men det hjälper ju inte dig...)

https://www.hornbach.se/shop/Overga...0-76-mm-3109506/5171417/artikel-detaljer.html
 
Hm. Okej, får avvakta och mäta röret när jag får av det.. Är det ytterdiametern man går efter när man ska välja koppling?

Får testa att kapa med de bladen jag har, annars blir det utflykt.

Har Bauhaus och Biltema nära men Hornbach och K-rauta långt bort :thinking:
 
Krilleman
Japp, ytterdiameter gäller.

Hittar inget "gjutjärnsblad" på Bauhaus eller Biltema. Du får hoppas på det bästa med dom bladen du har! (y)
 
Vi chansar på det! Får anledning att uppdatera imorgon, säkert med mer frågor :crysmile:

Tack för hjälpen och trevlig kväll!
 
  • Eftersom det inte finns en bild att beskriva, kan jag inte skapa en alt-text. Om du tillhandahåller en bild kan jag hjälpa till med att formulera en alt-text.
Krilleman
Detsamma! :giggle:
 
Puh! Det tog en liten stund i en mycket oergonomisk vinkel men det gick!

Grävd öppning i ett betonggolv med synligt VVS-rör, omgiven av byggspill och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mycket riktigt så blir det Hornbach som får äran att sälja VVS till mig idag ;)

Måttband som mäter avstånd vid ett synligt rör i ett betong- och stenområde, vilket indikerar trång arbetsvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är bara om deras rör är godkända för ingjutning? Biltemas har jag förstått är det men inte bauhaus..

Jäklar vad skönt det känns nu :strong:
 
Krilleman
Snyggt jobbat! (y)(y)(y)
Det fungerade bra med vanligt metallblad i tigersågen endå?!

Röret ser grovt ut, 86mm i diameter?

Då är det ju bara åka och köpa övergångskoppling, rör, någon muff, lite böjar och en brunn såklart.
Glidex är bra att inte glömma bort också!

Avsluta alltid mot brunnen med dubbla 45º böjar. Det gör det väldigt enkelt att få brunnen enkelt injusterat i rätt höjd och i våg.
 
Vanligt blad funkade!

Övergång på och ett testskott med rören. Läste ditt svar först efter jag handlat.. svårt att avgöra vilka delar man behöver.

Installation av avloppsrör och övergång med monteringsanvisning från Purus på ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsprocess med synliga rör och kopplingar bland sågspån och byggavfall på ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska koppla på ett handfat också, därav fördelningsröret eller vad det kallas.

Sen ska jag gjuta igen detta, har köpt betong på Biltema, tänkte helt sonika fylla hålet när allt annat är på plats.
 
Liten frågeupdate.

Är rätt så nöjd med rördragningen :D

Avloppsrörinstallation mellan träreglar med böj till en golvbrunn i otäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, när jag ska kortla för purusplattan inser jag att röret ut från golvbrunnen inte kommer att kunna bäras upp av den ena regeln, så som man ser på monteringsanvisningen.

Illustration av monteringsanvisning för en Purus golvbrunn i ett träbjälklag med måttangivelser och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av koppling till avloppssystem med rör och montering av golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag kunna lämna hålet mellan reglarna så att röret ”hänger fritt” och jag in koppla på avloppet?

Handritad skiss över golvbjälklag med markerat rörutlopp, frågeställning om rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativet är att byta golvbrunn till en ”Brage”? Är det okej att gå rakt ned i avloppet, satte en 87graders böj till avloppet?

https://www.bauhaus.se/golvbrunn-purus-brage-150x75mm.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.