hahalj
Gräsklipparen är 3 år gammal och har gått tre säsonger på blyfri 95, har fungerat bra. Är det riskfritt att byta till alkylatbensin typ Aspen 4T ?
 
det har jag mycket svårt att tro.

Teorin skulle väl vara att den vanliga bensinen har skapat avlagringar och skräp som Aspen löser upp. Jag tror inte det är ett problem på så ny maskin. Har själv bytt bensin i min Klippo utan några som helst på problem (och även någon markvibbra).
 
hsd
Jag avråder, fortsätt med 95
Har 2! bensintrimmers som slagit igen förgasaren efter övergång till aspenbensin - det är tidsödande pillerjobb att rengöra så det är sluttrimmat för min del i år
 
hahalj
Ok... två motstridiga råd alltså... :x

Nån skillnad vad gäller 4-takts gräsklippare kontra 2-takts trimmers?
 
Får jag fråga varför du ska köra på Aspen istället?
 
  • Gilla
Rockefeller
  • Laddar…
hahalj
Växla över till ett bättre alternativ för miljön? Men bara om det är helt safe.
 
hsd
hahalj skrev:
Ok... två motstridiga råd alltså... :x

Nån skillnad vad gäller 4-takts gräsklippare kontra 2-takts trimmers?
oljeinblandning
men vad jag har fått förklarat är att det blir rester av 95:an som släpper når man kör miljösoppa och det kan slå igen förgasaren
 
hahalj
hsd skrev:
oljeinblandning
men vad jag har fått förklarat är att det blir rester av 95:an som släpper når man kör miljösoppa och det kan slå igen förgasaren
Jo självklart med oljan, men jag menar om nu denna risk är större när man kört en två-taktare med oljeblandad bf95 eller en fyrtaktare med enbart bf95. Förstår dock inte vad det skulle vara som sätter igen förgasaren? Då skulle den väl sättas igen förr eller senare även med bara bf95? Vad vet jag.

Är det så att det finns den minsta risk för min 4-taktare B&S så fortsätter jag med bf95.
 
...och om man inte kör på fin-soppan så pajar förgasaren ändå eftersom inte membran etc tål vanliga soppan.....:)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag blandar friskt vanlig 95 och alkylat/miljöbensin och hävdar bestämt att det bara är hittepå att det skulle vara en risk för motorn/förgasaren att blanda.

miljöbensinen är väl lite renare och har lite mindre dåliga avgasar men i övrigt väntar jag på bevis.

/ATW
 
Är väl huvudsakligen en miljö-/hälsa-/plånboksfråga om man vill köra på vanlig 95 bf el annat i en 4t. Skulle man råka ut för gångproblem på motorn efter byte så är väl lite k-sprit och/el injection cleaner lämpligt att börja med och se om det avhjälper övergångsproblemen.

För 2t är det antingen 98 oktan & olja el special. 95 bf ska man aldrig använda till 2t. Den innehåller sprit och det är inte 2t motorer gjorda för eftersom bensinoljeblandningen används till att smörja motorn. Vidare kan 95 bf iom spritinblandningen stå och dra till sig vatten/luftfukt över vintern när de oftast inte används. De blir dessutom extra gnälliga att få igång efter vintervilan.

Skulle inte förvåna om det är därför hsd har problem med förknasarna.
 
hahalj skrev:
Är det så att det finns den minsta risk för min 4-taktare B&S så fortsätter jag med bf95.
Det raka svaret är att det innebär en risk för motorn att köra den på alkylatbensin. Tyvärr innebär det en minst lika stor risk för motorn att köra den på blyfri 95. Att använda motorn är alltid en risk.

Det är precis som du säger. Om det är avlagringar som skapas av blyfri 95 så kommer förgasaren förr eller senare att täppas till. Då är det väl blyfri 95 man skall undvika och inte alkylat.

Blanda fritt. Det kan hända att förgasaren någon gång behöver rengöras, men då beror det på att man använt för smutsig bensin. Inte för ren. Med smutsig bensin skall inte förstås blyfri 95 utan att det följt med skräp när man fyllde på.
 
hahalj
Så för att sammanfatta: det spelar ingen roll och se till att hålla bensinen ren från skräp.
 
  • Gilla
TorqueMap
  • Laddar…
hsd
ArneTW skrev:
Jag blandar friskt vanlig 95 och alkylat/miljöbensin och hävdar bestämt att det bara är hittepå att det skulle vara en risk för motorn/förgasaren att blanda.

miljöbensinen är väl lite renare och har lite mindre dåliga avgasar men i övrigt väntar jag på bevis.

/ATW
vad jag har förstått är att avlagringar bildas , säkert inte på en tank eller tio, som sen löses av "finsoppan"-detta stämmer med mina maskiner ,de har gått flera år på 95 innan jag ville värna miljön (min egen =mindre lukt)
 
Jag har en Klippo Excellent som jag köpte begagnad 1984. För ca 10 år sedan gick jag över till akrylatbensin och märkte en effektminskning men maskinen går fortfarande som en klocka varje år. Byter olja och rengör luftfiltret varje år. Thats it!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.