Mikkshaken verkar jobba med devisen fort, fel och ofta!
 
B
den listen jag skrev om har inget eget klister
 
Milkshaken
stilofunk skrev:
Mikkshaken verkar jobba med devisen fort, fel och ofta!
Stilofunk: Vad får dig att tro det?
Jag har gjort på det sättet en väldans massa ggr, och det har funkat jättebra, därför rekommendreade jag det nu.....
I detta fallet finns nog inget FEL, men kanske bra eller mindre bra....
Självklart passar det inte alla, men väldigt många..... Men FEL... NEJ.....
:(
 
stilofunk skrev:
Du kan givetvis göra det även på vintern. Använd professionella metoder och silikonlimma listen.
Använd bara rätt lim så går jobbet lätt. Jag har många fönster att underhålla och täta, närmare ett 100-tal totalt i villan och sommarstället så det gäller att göra intervallerna så långa som möjligt. Min erfarenhet är att listerna kläms och deformeras med häftpistol. Att limma med patron och pistol går snabbt och ger överlägsen vidhäftning.
Allt du behöver veta finns på Leif Arvidssons hemsida, till och med videofilmer. [länk]

Bra tips! Tack!
 
Tänkte på en annan sak, jag har ett hus med självdrag och funderar på att täta fönstren fullt ut, klarar sig huset bra från eventuellt mögel osv tills sommaren om jag väntar tills dess och sätta in rums ventiler?
 
Med tanke på den extremt torra inomhusluften vi har på vintern är nog inte mögel något akut problem. Om du däremot eldar blir det sämre med draget. Även köksfläkt och badrumsfläkt lär få sämre effekt.
 
Milkshaken skrev:
Stilofunk: Vad får dig att tro det?
Jag har gjort på det sättet en väldans massa ggr, och det har funkat jättebra, därför rekommendreade jag det nu.....
I detta fallet finns nog inget FEL, men kanske bra eller mindre bra....
Självklart passar det inte alla, men väldigt många..... Men FEL... NEJ.....
:(
Vad händer med färgen om du har bensin på karmen?

/A
 
Milkshaken
Alko: inget, jag har aldrig varit för annat än att ytan blivit ren, riktigt ren.
Det är den kemiskt rena bensinen man ska använda, alltså den från apotek eller droghandel som det heter nuförtiden.
Finns på både små glasflaskor och plastflaskor.
 
Redigerat:
Alva10 skrev:
Vilka är de mest prisvärda listerna?

Har inte 3 glas fönster så vill inte lägga en förmögenhet på det.

Kan man köra epdm list och limma med silikon lim
Vad har antalet glas med karmtätningen att göra?
 
Alva10 skrev:
Har inte 3 glas fönster så vill inte lägga en förmögenhet på det.
Har du fönster med sämre värmeekonomi än 3-glas finns det anledning att köpa bra tätningslister.
 
Har nu bytt fönster list på nästan hela huvudplan och på vissa fönster på vissa ställen så efter man stängt igen fönstret så är listen helt platt, antar att de ska vara så? Men ser ju konstigt ut när man väl öppnar fönstret, eller har jag gjort något fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.