Hej
Ny på forumet.
Köpt ett hus där fläkten i ventilationssystemet börjat låta och inte snurrar.
Jag gjorde som Jessica_I beskrivit men mitt problem är att den här fläkten inte går att öppna.
Monterat bort den från aggregatet men steget där jag ska montera isär den för att komma åt lagren fungerar inte.
Min fläkt verkar inte lika er.
Ska man montera bort flänsarna eller ska det gå att göra på ovansidan av fläktmotorn?
Tacksam för svar
 
Redigerat:
Hej Peter
Jag fick hjälp av en kompis som är hantverkare, han visade hur jag skulle få bort skyddspluggen så sen var det inga problem.
Tack för ditt engagemang.
 
Jesca_j Jesca_j skrev:
Håller med, så jag var ut och kollade med nya ögon och upptäckte då att om jag lossade 3 st plåtskruvar så gick en del av fronten på FTX vika åt sidan så att jag kom åt att dra hela fläkten framåt så den lossnade från skenan som var popnitad i stommen.

Nu ska jag ge mig på att skala av den för att se om jag kommer in till lagren. :)
Minns du vilka skruvar du fick skruva av? Jag har ett VVX 400 och ser bara popnitarna och behöver byta lager: VVX 400 ventilationssystem med öppet luckor och synliga popnitar på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D _david_b skrev:
Minns du vilka skruvar du fick skruva av? Jag har ett VVX 400 och ser bara popnitarna och behöver byta lager:[bild]
Fick av fläktarna genom att dra ut dom mot mig.

Bytte lager till biltemas och de gnisslar värre än innan. Så jag avråder från att köpa lager därifrån, det var de enda jag kunde få tag på med kort varsel. Det satt SKF lager orginal så man skal nog hålla sig till det.

Funderar på att byta hela fläkten istället, de var ganska rostiga efter 20 års användning.
 
Instämmer. Håll er borta från biltemas lager. Om man gör sig besväret att demontera grejorna så lägg några extra kronor på märkeslager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.