Nu har ena fläkten i vårat FTX-system börjat låta väldigt illa så jag antar att det är dags att byta lager.

Frågan är dock hur man bär sig åt för det verkar inte så enkelt...

FTXen är alltså en Villavent (Systemair) VX-400 EV och på själva fläkten står det att den heter "EBM R2E140 AF48-18".

Är det någon som vet om man måste plocka ner hela FTXen från väggen och efter det demontera den för att få loss fläkten och sedan lagret eller hur ska man bära sig åt?
 
R2 låter som en vanlig radialfläkt med ytterrotormotor. Den sitter säkert med snabbkoppling på elkabeln och går säkert att bara dra ut på gejdskenor. När du har fläkten på köksbordet så ta ur fläkthjulet ur fläktkåpan sedan går det att lossa skyddshuven på motorn och där innanför ser du lagret.
 
Ev sitter ett lager dolt under en liten plåtbricka som man får pilla bort
 
Sitter oftast även två fjäderbrickor och en låsring som håller fast kullagerna.
Med lite småpillande brukar det gå bra att få isär.
 
Problemet är att själv fläkten är fastnitad i stommen till FTX, men det kanske är brukligt att man ska behöva borra bort nitar för att få loss fläkten?

Bara jag får loss fläkten så borde resten lösa sig.

(Elkabeln är bara ett kontaktstycke så den är fixad).
 
Du måste ju kunna sota fläkten, det låter i sånt fall jättekonstigt att den skulle vara fastnitad.
 
Consensus skrev:
Du måste ju kunna sota fläkten, det låter i sånt fall jättekonstigt att den skulle vara fastnitad.

Håller med, så jag var ut och kollade med nya ögon och upptäckte då att om jag lossade 3 st plåtskruvar så gick en del av fronten på FTX vika åt sidan så att jag kom åt att dra hela fläkten framåt så den lossnade från skenan som var popnitad i stommen.

Nu ska jag ge mig på att skala av den för att se om jag kommer in till lagren. :)
 
  • Gilla
Sjöbjörn
  • Laddar…
Resten var inga problem att demontera, bara lossa kåporna som var runt fläkten och sedan peta loss brickan i mitten av axeln med en vass kniv och sedan ta bort låsringen och fjäderbrickorna därunder så går det dra isär motorn så man kommer åt att slå loss lagren.

Någon som vet om det är "inlines-lager" som på många andra fläktar? De är märkta med 608.
 
Jag svarar mig själv igen. .:)

Ja, det är samma kullager som i många inlines, lager 608 är i storlek 8x22x7mm.
Finns från 24,90:- styck på Biltema (ABEC5) och det åtgår 2st så det blir att åka dit en sväng imorgon.
 
Hej, hantera fläkthjulet mycket varsamt, dem är lätt att stuka och få i obalans. Mvh/ Tompa
 
Hur länge gick FTX-aggregatet innan missljuden började?
 
Missljuden började efter 5år ungefär och det har eskalerat sista året. Sista dagen lät det så mycket så jag stängde av fläkten.
Så efter 6år bytte jag lager i den ena fläkten.

Nu när jag bytt lager i den ena så hör jag att den andra fläkten också har lite ljud för sig så jag byter väl i den också framledes.
 
Fem år...låter kort, men det klart, fläktarna går dygnet runt. Har själv en frånluftsfläkt som går dygnet runt, inne på femte året nu, kanske får vänta mig ett lagerbyte snart :)
 
Har också problem med min Villavent VM, bytte fläktmotor för 2 år sedan på garanti men nu måste den bytas igen efter missljud följt av att motorn skurit/lagt av. Problemen brukar komma till vintern när det blir minusgrader ute, och börjar därför misstänka att det är kondens som skapar problemet. Får se nu om det går på garanti igen eller om jag snällt får betala för en ny fläkt, känns ju inte bra om man ska göra det vart annat år. Någon annan med samma erfarenhet?
 
Om jag stänger av den elektriska tillsatsvärmaren/avfrostaren så kan det frysa i växlaren om det blir väldigt kallt men det finns ju ingen möjlighet för upptinad kondens att fara in i fläktmotorn då den sitter så till att det inte kan rinna till den.
Nu har jag en VX, vet ej om det är samma på VM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.