Äsch jag provar att regla upp med spikläkt så får vi se hur det går.
Schematisk illustration av regelverk med spikregel, vindpapp, timmerstomme och ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mephisto73 skrev:
Äsch jag provar att regla upp med spikläkt så får vi se hur det går.
[bild]
Hur gick det?
Ska själv panela om ett gammalt timmerhus och funderar hur jag ska göra med vindpapp, luftspalt etc.
 
Hittills är all frid o fröjd. Jag körde 45mm regel på timret och la på hunton + vindpapp. Därefter stående panel med lock läkt.
 
  • Renovering av husfasad med ny isolering och träpanel under konstruktion med byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på husfasad med 45mm reglar, huntonitplattor och vindpapp, redo för stående panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt

Antingen gör jag likadant eller så struntar jag i Hunton och bara kör på vindpapp och ny panel. Det är bara ett sommarhus så känner inget större behov av att isolera det ytterligare.
 
I så fall tycker jag att du kan spika Hunton eller någon annan porös träfibervindskyddsskiva direkt på timret och så spikreglar och ny brädslåning på det. Någon vindskyddspapp behövs inte i så fall.

Vill du ha litet bättre isolering kan du använda 30mm Hunton eller Runkoleijona så får du en liten tilläggsisolering utan extra arbete. Så skulle jag göra i ditt fall.
 
  • Gilla
McCarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.