T TypRätt skrev:
Detta är inte helt sant eller så avsåg du byggnad när du skrev fastighet. Jag ska vid tillfälle försöka hitta källan till denna regel igen men kommunen får inte använda ett svartbygge som någon sorts vapen och ta hela fastigheten som gisslan om det sökta bygglovet inte direkt berör svartbygget. Dvs om du har ett garage som är ett svartbygge på din fastighet får inte det tas upp som anledning att neka dig att bygga takkupor på boningshuset.
Jag avsåg marken/fastigheten.
Alla fastighets tillbehör som är bygglovspliktiga måste ha bygglov.
Är det något fastighets tillbehör på fastigheten som saknar går det inte att komplettera med nya eller ändrade fastighets tillbehör (i min tidigare inlägg benämd byggnad=fastighets tillbehör).
Så vad var felet?

Komplement i lagböcker:
1. Det finns ingen preskriptionstid för svartbyggen i plan- & bygglagen. Har man byggt något svart är det en otillåten byggnad ända tills man ev. får bygglov i efterhand(PBL 11 kapitlet).
2. Byggnadsnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift inom fem år efter överträdelsen(PBL 11:58).
3. Byggnadsnämnden kan sätta ett föreläggande med vite på det olovligt byggda oavsett hur lång tid som gått sen överträdelsen(PBL 11:19-11:22).
4. Man kan söka bygglov i efterhand för en olovligt uppförd byggnad, det är dock inte alls säkert att man kan få ett bygglov, det olovligt uppförda skall uppfylla gällande lagregler och detaljplan(PBL 9:30-31).
5. Vill ni bygga bygga till eller bygga nytt på en tomt med en äldre olovlig byggnad så ska byggnadsnämnden se till ni har antingen tagit bort det olovligt byggda eller fått bygglov för det olovligt byggda(PBL 9:30.1a,b).
6. Utanför planlagt område får man utan bygglov bygga en komplementbyggnad utan bygglov, så är frågeställarens gästhus/förråd uppfört utanför detaljplan så är det inget svartbygge(PBL 9:6.1).
 
K krister marcusson skrev:
Jag avsåg marken/fastigheten.
Alla fastighets tillbehör som är bygglovspliktiga måste ha bygglov.
Är det något fastighets tillbehör på fastigheten som saknar går det inte att komplettera med nya eller ändrade fastighets tillbehör (i min tidigare inlägg benämd byggnad=fastighets tillbehör).
Så vad var felet?

3. Byggnadsnämnden kan sätta ett föreläggande med vite på det olovligt byggda oavsett hur lång tid som gått sen överträdelsen(PBL 11:19-11:22).
Spännade,... Denna tolkning har jag inte sett för. Jag vet att byggnader inom strandskydd inte preskriberas och det var ju inte fallet här. Jag kan dock inte hitta stöd för din tolkning förutom i det avseendet att byggnaden ställer till det för trafiken eller det faktum att byggnaden väsentligt används för annat än bostadsändamål

20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).

[S2]Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

[S3]Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krister marcusson skrev:
Jag avsåg marken/fastigheten.
Alla fastighets tillbehör som är bygglovspliktiga måste ha bygglov.
Är det något fastighets tillbehör på fastigheten som saknar går det inte att komplettera med nya eller ändrade fastighets tillbehör (i min tidigare inlägg benämd byggnad=fastighets tillbehör).
Detta stämmer inte. Om du har ett gammalt svartbyggt garage på din tomt så hindras du inte från att få bygglov för en åtgärd t ex på ditt bostadshus eller för att bygga ett plank.

K krister marcusson skrev:
Så vad var felet?

Komplement i lagböcker:
1. Det finns ingen preskriptionstid för svartbyggen i plan- & bygglagen. Har man byggt något svart är det en otillåten byggnad ända tills man ev. får bygglov i efterhand(PBL 11 kapitlet).
Beror helt på vad du menar med "otillåten". Konceptet att byggnader skulle vara "tillåtna" eller "otillåtna" finns inte i PBL. Men numera finns i praxis att t ex en bostad som tagits i bruk utan lov inte är att betrakta som en bostad i händelse av att man vill utföra bygglovsfria åtgärder associerade med att det är en bostad (friggebidar, attefallshus, bygglovsfria uteplatser och vad det nu kan vara). Man kan heller inte få vidare bygglov på sin olovligen ibruktagna bostad utan att lov för ibruktagandet också prövas. Och efter MÖDs senaste domar menar Boverket att det gäller även andra svartbyggen, att de inte kan beviljas bygglov förrän den svartbyggda delen på själva byggadsverket har rättats eller getts bygglov i efterhand.

K krister marcusson skrev:
2. Byggnadsnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift inom fem år efter överträdelsen(PBL 11:58).
3. Byggnadsnämnden kan sätta ett föreläggande med vite på det olovligt byggda oavsett hur lång tid som gått sen överträdelsen(PBL 11:19-11:22).
Tio år har byggnadsnämnden den möjligheten.
K krister marcusson skrev:
4. Man kan söka bygglov i efterhand för en olovligt uppförd byggnad, det är dock inte alls säkert att man kan få ett bygglov, det olovligt uppförda skall uppfylla gällande lagregler och detaljplan(PBL 9:30-31).
5. Vill ni bygga bygga till eller bygga nytt på en tomt med en äldre olovlig byggnad så ska byggnadsnämnden se till ni har antingen tagit bort det olovligt byggda eller fått bygglov för det olovligt byggda(PBL 9:30.1a,b).
Inte korrekt tolkat. Denna reglering gäller till att börja med inte svartbyggen utan planenligt utgångsläge. MÖD har avgjort att den enhet som ska bedömas inte är tomten/fastigheten utan det enskilda byggnadsverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Byråkratin är fast i att hålla ryggen fri istället för att åstadkomma något som är bra. Istället för att det blir ett bra fasadbytet så tar dialogen om bygglov med kommunen och rådgivande instanser (byggahus) längre tid än själva jobbet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
MÖD har avgjort att den enhet som ska bedömas inte är tomten/fastigheten utan det enskilda byggnadsverket.
Då så då har vi satt spiken i kistan för denna diskussion. Bra att den stämmer med hur jag har uppfattat läget ;-)

Glöm inte att det är skillnad mellan bygglov och bygganmälan... Jag är fortfarande av den uppfattningen att den ursprungliga önskan av TS inte är bygglovspliktig utan faller under anmälningsplikt.
 
O
S Shas91 skrev:
Då så då har vi satt spiken i kistan för denna diskussion. Bra att den stämmer med hur jag har uppfattat läget ;-)

Glöm inte att det är skillnad mellan bygglov och bygganmälan... Jag är fortfarande av den uppfattningen att den ursprungliga önskan av TS inte är bygglovspliktig utan faller under anmälningsplikt.
På vilket sätt och mot vilket lagstöd tänker du att det skulle vara anmälanpliktigt?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Blev lång diskussion det här. Tittade på kommunens kartor, bland annat en som togs fram då de gjorde en översyn av avloppssystemet i gatan. På den kartan finns uterummet med och även en annan liten byggnad som var borde då jag flyttade in.

Uterummet är runt 15 kvm, så skulle kunna gå som en attefallstillbyggnad, Men en attefallstillbyggnad får väl inte vara en tillbyggnad till ett garage, bara bostadshus.

Som sagt tror jag ingen granne kommer klaga. En granne byggde nyligen en vedbod precis vid tomtgränsen. Uterummet blev helt renoverat för ett par år sedan av den tidigare ägaren och i princip är det en helt ny byggnad. Ser inte att det är någon äldre del bevarad.

Tror jag går på att göra förändringen utan att dra in kommunen i det.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.