Att skruva en fasad är bara dumheter. Tretums galvanspik skall det vara.

Har man skruvat så får man ta till dynamit eller grävmaskin eller eld då det är dags för nästa byte.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
heimlaga skrev:
...Har man skruvat så får man ta till dynamit eller grävmaskin eller eld då det är dags för nästa byte.
Hur ofta byter du ytterpanel egentligen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det ser i alla fall inte snyggt ut med skruvad panel och inte går det det fortare heller och skruv är dyrare än spik så förstår inte vitsen med skruvad panel.
 
smurfen72 skrev:
Det ser i alla fall inte snyggt ut med skruvad panel och inte går det det fortare heller och skruv är dyrare än spik så förstår inte vitsen med skruvad panel.
Håller med, dock så brukar ja skruva foder och knutbrädor
 
KnockOnWood skrev:
Hur ofta byter du ytterpanel egentligen?
Jag tycker det är onödigt att riva och bygga nytt bara för att brädslagningen är slut. Skall man bränna upp allt?
Det är inte alls ovanligt att man tvingas göra litet småreparationer på brädslagningen redan efter 20-30 år och då är jag inte ens i pension ännu.

Jag har arbetat tillräckligt på renoveringar för att undvika skruvar så långt det bara går i stommar och fasader och överallt annars där det finns bra alternativ.
Det tar en kvarttimme att få loss en skruv om det lyckas. De flesta går inte att få loss. Det är ytterst sällan som en spik tar mer än en minut att få loss även om den har suttit där i 200 år. De allra flesta spikarna går att få loss.
 
Redigerat:
En vanlig trallskruv drar man ur med kofot utan problem men som sagt skruvad fasad är inget man ska hålla på med dyrt fult och tar lång tid.
 
Nackdel med grundmålat virke: Du kan inte välja slamfärg.

Angående skruvad fasad, så går det alldeles utmärkt för snickarna att skruva loss de enstaka bräder de behöver ta loss nu när vi byter lite fönster, tak mm 8-10 år efter.bytet, och då går de att skruva tillbaka utan att det blir märken i bräderna också.
 
Försök igen om 30 år så skall ni få se att skruvarna sitter som berget. Jag har satt alldeles för mycket tid på sådant och arbetstid är dyr.
 
Den gamla panelen var helt okej efter 30 år, behövde egentligen bara målas - men den var ful och tunn. Så vi satte riktiga bräder på. De lär hålla bra mycket mer än 30 år och om någon ändå vill byta den får de väl ta kofoten, det är ändå dubbla paneler som ska ner.
 
Anna_H skrev:
Nackdel med grundmålat virke: Du kan inte välja slamfärg.

Angående skruvad fasad, så går det alldeles utmärkt för snickarna att skruva loss de enstaka bräder de behöver ta loss nu när vi byter lite fönster, tak mm 8-10 år efter.bytet, och då går de att skruva tillbaka utan att det blir märken i bräderna också.
Går bra att beställa grundat med slamfärg jag gjorde det med falu rött för nått år sen hos Carl Hedin kostade inte farligt mycket heller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Går bra att beställa grundat med slamfärg jag gjorde det med falu rött för nått år sen hos Carl Hedin kostade inte farligt mycket heller.
Det visste jag inte, så trevligt!
 
Tack för alla svar och det hjälper verkligen skall Ni veta...

Blev verkligen en härlig debatt spik vs skruv och vi själva är inga experter men gör på den inslagna vägen och spikar :D

Har lite fler frågor:

1.Vi har en vindslucka i dagsläget som behövs lyftas ner om man skall upp och in på vinden. När vi nu byter fasad så behöver vi ju bygga en lucka - gärna med gångjärn så man slipper ta ner den varje gång man skall in på vinden. Hur bygger man en sådan på enklast smidigaste vis?

2. Vi har en gammal farstu-entré där dörren är borttagen. Det är helt enkelt en tillbyggnad på huset med väggar, tak och förberett för två fönster (alltså finns inga fönster). Denna hålighet vill vi bygga igen då detta skall bli förråd. Något speciellt vi skall tänka på när vi sätter fasad här. Hur skulle Ni tänka och göra?

Tacksam för all hjälp
 
Ett sätt att göra en lucka är att spika upp panelen och sen såga ut en lucka på plats med sticksåg.
Sätt ihop brädorna med 2 reglar på baksidan och skruva upp den igen med gångjärn.
 
smurfen72 skrev:
Det ser i alla fall inte snyggt ut med skruvad panel och inte går det det fortare heller och skruv är dyrare än spik så förstår inte vitsen med skruvad panel.
En kommentar beträffande det estetiska.
Vårt hus är byggt av en byggnadsfirma med duktiga hantverkare.
Panelen är naturligtvis maskinspikad.
Men de hade ställt spikpistolen lite fel, så spiken sköts lite för djupt.
När vi började måla blev det alltså fula djupa hål, där det var svårt att få in färgen.
Så vi fyllde spikhålen först med akrylfog, och de kan bara anas nu när det är målat.

Spikat eller skruvat hade alltså sett likadant ut.

Och en stor fördel med att skruva är att det är mycket mer skonsamt mot slitna axelleder.
Jag skruvar mycket hellre än spikar, och tar gärna den lilla merkostnaden.
 
Duktiga hantverkare skjuter inte in spiken för långt så det lika illa ut som skruvad panel. Jag tycker nog det sliter mera på lederna att skruva än att spika panel men det är säkert olika men annars är det utseendet som avgör för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.