Bor själv i ett mycket likartat hus. När vi väntade på tillträde hade jag långtgående planer om fasadbyten med mera, men faktum är att jag efter lite tvätt och måleri blivit ganska nöjd med originalet.

Jag tror att väldigt mycket av ”deppigheten” i din bild utgörs av smuts, påväxt och flagnande färg. Tvätta taksargen och måla den i någon ultramatt svart kulör. Byt/måla om de få bruna detaljer som finns till samma svarta kulör och tvätta smutsiga partier av mexisten med väteperoxid. Det gör stor skillnad för helhetsintrycket!
 
Hur ser de andra husen ut? Likadana? Om alla husen har mexitegel och ett hus inte har det så passar huset utan mexitegel inte in, även om det för sig självt är snyggare.

Med liten budget skulle jag behålla teglet (vilket jag skulle göra oavsett, men alla är olika). Liknande hus i vårt område har målat trädelarna i svart, grått och ljus beige (tänk Creme-färgat). Svart eller Creme-färgen tycker jag blev bäst.

Innan ni byter all panel skulle jag testa att måla, kan göra stor skillnad. Speciellt om man har tight budget.
 
H henche skrev:
Hur ser de andra husen ut? Likadana? Om alla husen har mexitegel och ett hus inte har det så passar huset utan mexitegel inte in, även om det för sig självt är snyggare.

Med liten budget skulle jag behålla teglet (vilket jag skulle göra oavsett, men alla är olika). Liknande hus i vårt område har målat trädelarna i svart, grått och ljus beige (tänk Creme-färgat). Svart eller Creme-färgen tycker jag blev bäst.

Innan ni byter all panel skulle jag testa att måla, kan göra stor skillnad. Speciellt om man har tight budget.

De andra husen på gatan har alla olika form och färg. En del mexitegel med babyblått, en del brun tegel, endel 2 våning och en del 3 våning. Tror det finns 20 hus och endast ett annat är med mexitegel och platt tak i samma länga.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
De där utbyggda utskiftena är ett otyg att ruttna. Bäst blir det om man bygger om så man får ett utskifte som skyddar träet och så flyttar man in träväggen i liv med stenväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.