Jag har skrivit i tidigare trådar om mina problem med frostsprängning av teglet på sydsidan, och även lite på västsidan.

Tegelvägg med synlig frostsprängning och skadade tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelfasad med tydlig frostsprängning och flera skadade tegelstenar under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på ett gult tegelhus med arbetare på taket och en skylift vid fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har nu bytt ut de gamla 80-talsfönstren på sydsidan mot nya med aluminium.
Det verkar ogörligt att knacka ut och ersätta tegelstenarna eftersom det blir ca 10 nya stenar som frostsprängs varje år. Vi bor i ett stort hus, 2,5 våningar + källare, vilket innebär skyliftjobb till stor del.
Därför funderar jag på att sätta reglar + träfasad direkt utanpå teglet. Jag tänkte bara byta på sydsidan, där är 90% av problemen, och ev. västsidan, 10% av problemen, väst och norr inga problem.
Kommer det se konstigt ut med 1-2 sidor trä och 2-3 sidor tegel?

Då har jag lite frågor:
1. Vilken dimension är lämplig för reglar, räcker det med 25X38 eller behövs det grövre?
2. Vilket passar bäst till reglarna, fasadplugg eller betongskruv?
3. Var bör man fästa reglarna, i stenen eller fixet?
4. Behövs bygglov om man målar träfasaden i samma färg som teglet (i.o.m. att man byter fasadtyp delvis?

Vi bor i Nässjö på höglandet.
Tacksam för svar!
 
Åsa Lund
Om huset ligger inom detaljplan behövs bygglov för denna åtgärd
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
A
Det måste väl vara ekonomiskt försvarsbart att pröva åtgärda fasaden och impregnera teglet/väggen innan så drastiska åtgärder som att sätta trä på den görs.

http://www.nsiab.se/
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om huset ligger inom detaljplan behövs bygglov för denna åtgärd
misstänkte tyvärr det...
 
mathiash77 skrev:
Det måste väl vara ekonomiskt försvarsbart att pröva åtgärda fasaden och impregnera teglet/väggen innan så drastiska åtgärder som att sätta trä på den görs.

[länk]
Jag har skickat meddelande till dem om vad det kan kosta, misstänker att det blir kostsamt det också med tanke på att man innan impregneringen måste åtgärda 3-400 trasiga tegelstenar...
Men värt att kolla, tack för tipset!
 
Kan man inte putsa fasaden utanpå teglet för ett bättre ytskikt istället?
 
  • Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kan man inte putsa fasaden utanpå teglet för ett bättre ytskikt istället?
Jag ska kolla upp det, men jag gillar inte puts, svårt att göra själv och jag ser många putshus där det flagnar.
 
Tompa21 Tompa21 skrev:
Jag har skickat meddelande till dem om vad det kan kosta, misstänker att det blir kostsamt det också med tanke på att man innan impregneringen måste åtgärda 3-400 trasiga tegelstenar...
Men värt att kolla, tack för tipset!
Nu har jag fått svar från NSIAB, ca 145:- / m2 för impregneringsmedlet + jobbkostnad. Det som känns jobbigt är ju underarbetet, alltså att först fixa/byta flera hundra tegelstenar + ett antal som är på väg att spricka, det kan vara många om man kollar noga. Jag får fundera på detta, men det känns mer troligt att det blir träfasad ändå, där kan jag göra allt arbete själv, tveksamt om jag kan göra jobbet själv med impregneringen.
 
N
Tompa21 Tompa21 skrev:
Jag ska kolla upp det, men jag gillar inte puts, svårt att göra själv och jag ser många putshus där det flagnar.
Jag vet att det kostar en slant att putsa huset, men anlitar du en riktig firma som använder kalkfärg eller stänkputs som ytskickt så kommer du inte behöva göra något på 20-30 år, i vissa fall 50 år. Utan att det flagnar, dom har anlitat fel firma.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Åsa Lund
På 70-talet klädde man fasaderna med plåt...
Ser inte fullt så jävligt ut om man har lite finesser med omfattningar runt fönster och så vidare
 
N
Kanske inte passar i detta fall, och har faktiskt aldrig sett en villa klädd i plåt.
En fasad på medborgarplatsen är klädd med det i stockholm, och det ser förjävligt ut.
 
Varför frostsprängs tegel igentligen ? Har man då för dåligt takutsprång så att teglet suger åt sig vatten, tar det lång tid för tegel att torka ut ?
Man blir ju lite orolig ifall det händer ens egna hus och vad man kan förebygga.
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
N
Det är egentligen bara hårdbränt tegel som frost sprängs. Och man kan inte förhindra det.
 
Redigerat:
Jag tycker alternativen är putsning/slamning eller träpanel. En kompetent utförd putsning med rätt typ av genomfärgat bruk har med teglet som underlag alla förutsättningar att hålla länge. Jag tycker också att man kan sätta träpanel på ett sätt som höjer utseendet. Panelen ska ge en slät karaktär, inga locklister eller -brädor. Jag skulle välja en vanlig spontad panel utan fas av virke med hög kvalitet, t.ex. norrländsk gran. Spikläkten bör vara något kraftigare än vad du föreslår, kanske 38x50. Sätt den med spikplugg i stenarna, inte i fogarna.
Jag misstänker med ledning av de små taksprången och de djupa fönsternischarna att teglet har tillkommit i efterhand. När man gör något liknande bör taksprång och gavelutstick förlängas. Synd att du inte tänkte på det vid takomläggningen.
 
  • Gilla
Tompa21 och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker alternativen är putsning/slamning eller träpanel. En kompetent utförd putsning med rätt typ av genomfärgat bruk har med teglet som underlag alla förutsättningar att hålla länge. Jag tycker också att man kan sätta träpanel på ett sätt som höjer utseendet. Panelen ska ge en slät karaktär, inga locklister eller -brädor. Jag skulle välja en vanlig spontad panel utan fas av virke med hög kvalitet, t.ex. norrländsk gran. Spikläkten bör vara något kraftigare än vad du föreslår, kanske 38x50. Sätt den med spikplugg i stenarna, inte i fogarna.
Jag misstänker med ledning av de små taksprången och de djupa fönsternischarna att teglet har tillkommit i efterhand. När man gör något liknande bör taksprång och gavelutstick förlängas. Synd att du inte tänkte på det vid takomläggningen.
Teglet sattes på under 80-talet har jag hört, vi flyttade in 05, takomläggningen lejde vi bort 06, men då var ej frostsprängningen så tydlig, så det tänkte vi aldrig på...
Nedre bilden är från 06, de 2 översta ganska nytagna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.