P
GK100 skrev:
Förklara gärna lite närmre vad du menar här och varför?
För att det står så i installationsanvisningarna.
Angående avtappning känns det overkill att göra som du nämner..släpp övertrycket på säk ventil, stäng ventil upp mot kärl, gänga loss kärl.
 
Det går ju fint helt utan avstängning också i de flesta fall om man vet hur och vad man gör. Och jag hade hoppats du hade någon uppfattning kring gängtätningen därför frågan.
 
P
GK100 skrev:
Det går ju fint helt utan avstängning också i de flesta fall om man vet hur och vad man gör. Och jag hade hoppats du hade någon uppfattning kring gängtätningen därför frågan.
Tyvärr har jag inte det mer än att det står på anvisningen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Att det inte ska vara lin på gängan har jag inte läst någonstans. Finns inte med i Flexcons anvisningar. Jag undrar också: Varför inte?

Ventil innan exp kärl monterar jag alltid. Där får den sitta. Men man får aldrig kunna stänga av säkerhetsventil från värmekällan. Kulventil med avtappning är bra! Sparar in antalet skarv och kostar inte mer om man jämför med att montera separat T-rör och kikventil.

Finns flera tillverkare, såhär ser Dahls egna märke ut:

4502400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Att det inte ska vara lin på gängan har jag inte läst någonstans. Finns inte med i Flexcons anvisningar. Jag undrar också: Varför inte?

Ventil innan exp kärl monterar jag alltid. Där får den sitta. Men man får aldrig kunna stänga av säkerhetsventil från värmekällan. Kulventil med avtappning är bra! Sparar in antalet skarv och kostar inte mer om man jämför med att montera separat T-rör och kikventil.

Finns flera tillverkare, såhär ser Dahls egna märke ut:

[bild]
Såhär står det i anvisningarna:
https://www.flamcogroup.com/files/manual/man_flexcon_p_v20150626_inet.pdf

Installation
Flexcon P expansionskärlet monteras på en hängbygel (D), varvid systemkopplingen är riktad
nedåt. Kärlet ska monteras på pumpens intagssida, så nära pannan som möjligt i systemets
returledning. Inget vatten får kunna cirkulera inuti expansionskärlet.
1. Kärlets anslutning till kopplingen ska tätas med Teflonband (E) (inte hampa!)
2. Anslut expansionskärlet till värmesystemet.
 
Jag kan inte bygga mycket uppåt varför jag funderar på att sätta avstägingen till höger eller vänster och byta t-kopplingen och böjen.
Vad skulle jag behöva i så fall?
 
Krilleman
Jag plockade ner anvisningen för dahls egna (altech) som är samma kärl, via rskdatabasen och där är det en annan anvisning!

Äldre ser den ut att vara också.

Men kikar man på Flamco:s kärl på hemsidan får man upp din länk till anvisning. Men inte via rskdatabasen!

Altech via rskdatabasen:
www.rskdatabasen.se/infodocs/mont/mont_212_5534980_gruppfil.pdf

Flamco ser precis lika ut från rskdatabasen förutom att man lagt till Altechs bilder.

Konstigt!
 
krilleman_215 skrev:
Jag plockade ner anvisningen för dahls egna (altech) som är samma kärl, via rskdatabasen och där är det en annan anvisning!

Äldre ser den ut att vara också.

Men kikar man på Flamco:s kärl på hemsidan får man upp din länk till anvisning. Men inte via rskdatabasen!

Altech via rskdatabasen:
www.rskdatabasen.se/infodocs/mont/mont_212_5534980_gruppfil.pdf

Flamco ser precis lika ut från rskdatabasen förutom att man lagt till Altechs bilder.

Konstigt!
Instruktionen verkar bara vara en dryg månad gammal, så det kan vara något helt nytt och därav inte känt ännu.
 
P
Instruktionen är äldre än så, har läst denna för säkert 2 år sen. Ska ta upp det med nån säljare från flamco nästa gång jag stöter på.
 
Igår fick jag äntligen alla delar och idag har jag kopplat in det.

expansionskärl.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag stött på problem. Det går inte att fylla på vatten genom att öppna den blå kranen.
Är det någon specialkran som behöver tryck eller har något gått sönder/blivit täppt?
 
sblixten skrev:
Dock har jag stött på problem. Det går inte att fylla på vatten genom att öppna den blå kranen.
Är det någon specialkran som behöver tryck eller har något gått sönder/blivit täppt?
Tror jag kom på det själv på väg ner till stranden.
Det är förmodligen en backventil som sitter innan kranen som jag vänt på fel håll.
 
Kranen sitter vänd åt fel håll, jämför med bilden i ditt första inlägg.
 
Demmpa skrev:
Kranen sitter vänd åt fel håll, jämför med bilden i ditt första inlägg.
Så kanske det också var, men det var även backventilen, det ser man också på bilderna.
Egentligen borde jag hålla för mig själv att jag demonterade det, rengjorde gängor och sedan skruvade jag ihop det exakt likadant igen :surprised: Något i mig ville ha det så.
Nu har jag iaf fått ihop det rätt :D
 
P
Sitter inbyggd backventilen i påfyllningsventilen så du har både hängslen i livrem ☺
 
Pherra skrev:
Sitter inbyggd backventilen i påfyllningsventilen så du har både hängslen i livrem ☺
Där ser man. Såg att det var en pil på påfyllningskranen och nu vet jag varför :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.