Om uttagen redan ligger under en central jordfelsbrytare så kommer ju den att lösa vid jordfel även om du sätter en ute också.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
R robbs skrev:
Finns redan en central jordfelsbrytare, men för hela elcentralen.

Vill inte att hela elen i huset slås av om det skulle bli skada på någon kabel utomhus som utlöser jordfelsbrytaren medan vi är borta, så ventilation, kylskåp och frys stängs av.
Med två JFBer i serie så är det slumpen som avgör vilken som löser ut vid ett jordfel.

Och eftersom det är många fler apparater inkopplade på den första JFBn så är risken stor att det är den som kommer att lösa ut vid de flesta gångerna.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dela upp centralen på flera JFB eller PSA för den/dom grupper som går ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med två JFBer i serie så är det slumpen som avgör vilken som löser ut vid ett jordfel.

Och eftersom det är många fler apparater inkopplade på den första JFBn så är risken stor att det är den som kommer att lösa ut vid de flesta gångerna.
Nja, det är inte slumpen. Vid ett långsamt växande fel löser sannolikt den i centralen, just på grund av att den har mer små jordströmmar under sig. Vid ett plötsligt fel kommer båda att lösa.
 
  • Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, då antar jag att jag helt enkelt får betala för att elektrikern ska koppla om så alla uttag utomhus går på egen jordfelsbrytare, tur att jag i alla fall inte lade ut pengar på att byta dyra uttag som inte hade gjort skillnad ändå.
 
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Som alternativ till att sätta alla utomhusuttag på egen gruppledning (vilket SS4370102 råkar förespråka tillsammans med en strömställare inomhus) kan du titta på att kyl/frys och annan grupp sitter på egen RCBO eller PSA (personskyddsautomat) som det ofta heter i Sverige. Då är det bara att byta ut dvärgbrytaren i centralen för kyl/frys till en som är en modulbred bredare. Gäller under antagandet att gruppen till kyl/frys eller annat som du vill skydda inte är på samma grupp som utomhusuttagen du försöker isolera från jordfelsbrytaren.

Om utomhusuttagen är på samma grupp som kyl/frys/ventilation kan du se om det är rimligt att sätta 2-pols brytare till uttagen som du då kan slå av när uttagen inte används.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Det heter väl JORDFELSBRYTARE (JFB) på Svenska, om någon undrar vad den konstiga förkortningen står för
 
K Kyomujin skrev:
Som alternativ till att sätta alla utomhusuttag på egen gruppledning (vilket SS4370102 råkar förespråka tillsammans med en strömställare inomhus) kan du titta på att kyl/frys och annan grupp sitter på egen RCBO eller PSA (personskyddsautomat) som det ofta heter i Sverige. Då är det bara att byta ut dvärgbrytaren i centralen för kyl/frys till en som är en modulbred bredare. Gäller under antagandet att gruppen till kyl/frys eller annat som du vill skydda inte är på samma grupp som utomhusuttagen du försöker isolera från jordfelsbrytaren.

Om utomhusuttagen är på samma grupp som kyl/frys/ventilation kan du se om det är rimligt att sätta 2-pols brytare till uttagen som du då kan slå av när uttagen inte används.
Går PSAn då på egen matning utan att passera gemensamma JFBn?
 
Om den ska vara meningsfull så gör den det. Men glöm iden om en PSA på kylen, det är en gammal rekommendation som inte rekommenderas idag. Har du plats i elcentralen, så låt en elfirma sätta en vanlig JFB till som grupperna fördelas mellan. Börja redan nu med att fundera på vilka grupper som ska sitta på inne- respektive ute-JFBn. Belysning är bra att fördela jämnt.
 
Jag kikade igenom gruppschemat och följde befintliga kablar. Upptäckte att det går två grupper till garaget, vilket blir överflödigt. En av dem skulle kunna användas till att dra om all el utomhus utan större problem, den är lättillgänglig hela vägen.
Skulle elektrikern kunna sätta PSA på den gruppen? Skulle det innebära att all el inomhus är "skyddad" om det PSAn för gruppen utomhus slår av?

Tänkte i så fall be elektrikern dra 2,5mm2 kabel för att byta till 16A säkring, och då dra den kabeln till vinden också med ip44 230v uttag på murstocken, så jag skulle kunna installera eventuell FTX i byggsats själv utan att behöva ta in elektriker på nytt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om den ska vara meningsfull så gör den det. Men glöm iden om en PSA på kylen, det är en gammal rekommendation som inte rekommenderas idag. Har du plats i elcentralen, så låt en elfirma sätta en vanlig JFB till som grupperna fördelas mellan. Börja redan nu med att fundera på vilka grupper som ska sitta på inne- respektive ute-JFBn. Belysning är bra att fördela jämnt.
Okej, det finns 48 platser på skenan i centralen, varav 18 är lediga. Tre är förberedda för trefas, vilket jag eventuellt tänkt dra till snickerirum i källaren i framtiden för att driva hyvel. Eventuellt kommer jag vilja ha trefas för garaget också, för framtida laddstolpe, svets och kompressor. Antar tre platser försvinner där med. Räcker det att ha två JFB, en för inomhus och en utomhus? Eller ytterligare en till garaget? Tar en JFB upp en eller fler platser på DIN-skenan? Kanske kan man dra trefas till garaget, och ha egen elcentral där, och då ha garagets JFB i elcentralen där?

Hjälper verkligen att planera för uppdrag åt elektrikern när man har kunskap om möjligheter och begränsningar!
 
En fyrpolig JFB tar fyra platser. Det räcker absolut med två i en normal bostad. I nödfall skulle du kunna sätta en PSA på utegruppen, men det vore bra att få med snickarboden på den också. Man behöver idag inte vara orolig för att en JFB tjyvlöser, utan den löser endast för riktiga fel. Är allting rätt installerat utomhus finns inte speciellt stora risker där heller, utan det är bara om man slarvar med skarvsladdar i vätan. Men om nu någonting händer är det bra om endast halva huset slocknar, därav två JFBer jämnt fördelade.

Ledningen till garaget bör läggas utanför JFBerna så att laddstationen vid behov kan få rätt typ av JFBn i garagets elcentral. Det ska inte heller vara en fråga idag, men ändå bra, speciellt om garaget står en bit från huset.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En fyrpolig JFB tar fyra platser. Det räcker absolut med två i en normal bostad. I nödfall skulle du kunna sätta en PSA på utegruppen, men det vore bra att få med snickarboden på den också. Man behöver idag inte vara orolig för att en JFB tjyvlöser, utan den löser endast för riktiga fel. Är allting rätt installerat utomhus finns inte speciellt stora risker där heller, utan det är bara om man slarvar med skarvsladdar i vätan. Men om nu någonting händer är det bra om endast halva huset slocknar, därav två JFBer jämnt fördelade.

Ledningen till garaget bör läggas utanför JFBerna så att laddstationen vid behov kan få rätt typ av JFBn i garagets elcentral. Det ska inte heller vara en fråga idag, men ändå bra, speciellt om garaget står en bit från huset.
Garaget står dikt an mot huset. Men då drar man trefas från elcentralen där utan att att passera någon JFB, för att sedan installera rätt JFB i elcentralen i garaget? Har jag förstått det rätt då? Eller behöver man räkna med plats för JFB på din-skenan i elcentralen inomhus på för trefasen i garaget?
 
Drar du en 5G6 mm2 till garaget och sätter JFB där så tullar du inte på någon plats i elcentralen.
Kan dra den kabeln från mätarskåpet om det är närmare.
Fördelen är att det finns ström i en del av huset vid stora arbeten på den andra delen av huset.
Protte
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Om du planerar laddstolpe så ska de normalt ha en dyrare typ B JFB för att hantera ren DC felström som är relevanta med en laddstolpe och då är det praktiskt att ha båda JFB för garage/laddstolpe i garagets central. Det kan också vara relevant med nån form av effektvakt/effektreglering, antingen separat eller inbyggd i laddstolpen, som då kommer behöva mätledningar som mäter hela bostadens förbrukning. Har inte tittat så mycket på laddstolpar själv eftersom det är ett tag kvar innan jag har något sådant behov, men för mig låter det bäst om stolpen kan automatiskt reglera laddeffekt själv efter tillgänglig effekt i bostaden.

Effektregleringen handlar bara om att inte smälla huvudsäkringen om alla stora förbrukare såsom spis, värmepump och laddstolpe är igång samtidigt, vilket också kan uppnås med minskad maxeffekt på laddstolpen utan aktiv reglering mot mätning.

En fråga, enligt vem är det en gammal rekommendation att ha PSA på kyl och dylikt. Jag kan se argumentet i att ha 2st JFB som tillräckligt eller bättre. Tillverkare som Hager verkar i alla fall på en del ställen fortfarande rekommendera egen PSA på kyl/frys, badrum och värmepump. Om du sätter sådant efter en JFB på https://hagercentral.se så påpekar den om PSA, men deras app verkar inte ha några sådana klagomål utan den vill bara att man inte kopplar för många grupper på samma JFB.

Som ett annat exempel så verkar britterna vilja ha PSA på alla grupper samt plåtkapsling. PSA förstår jag deras argument för, men gällande brandsäkerhet och plåtskåp går inte ihop för mig med tänkte på hur värmeledande plåten är. Det har nyligen också blivit krav på AFDD i många brittiska installationer enligt BS7671 Edition18 AMD2,
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.