Jag har en gammal jukbox där elkablarna ser trötta ut så jag tänker byta ut dem
Den ansluts med en vanlig stickkontakt till elnätet.
Brytaren verkar bryta både fas och nolla. En av dem går sedan till en proppsäkring, så ibland så är det alltså nollan och ibland är det fasen som går till den. Det spelar ingen roll?
De kablar jag har hemma har även en jordkabel, knipsar jag bort den i ändarna Gammal jukbox med synliga slitna elkablar och en hand som håller i en brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal jukbox med slitna elkablar, stickkontakt och en proppsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
där jag tar bort kablarnas ytterhölje?
 
Det ser ut att vara en del metall runt ledarna.
Jag misstänker att det är en gammal ”klass0”-apparat, alltså en med en rund ojordad stickkontakt.
Att renovera gamla klass0-apparater ställer stora krav på utföraren.

Ta och läs denna artikel innan du fortsätter,
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt

Vad har du tänkt använda för stickkontakt till elmatningen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut att vara en del metall runt ledarna.
Jag misstänker att det är en gammal ”klass0”-apparat, alltså en med en rund ojordad stickkontakt.
Att renovera gamla klass0-apparater ställer stora krav på utföraren.

Ta och läs denna artikel innan du fortsätter,
[länk]

Vad har du tänkt använda för stickkontakt till elmatningen?
Ok, jag har faktiskt inte behövt göra något med den innan. Vi köpte den för säkert snart 15 år sedan men för två år sedan slutade den spela. Jag hittade inte felet då men har ansträngt mig lite nu och hittat något som hade gått sönder; en smal rem som håller skivorna på plats i karusellen så dom inte ramlar ur hade gått av. Jag ser då även dessa kablar som tappar isoleringen och förstår att de måste bytas ut. Maskinen är levererad med jordad stickpropp, men ingen jordkabel finns i sladden och jag vet inte var den skulle fästas i så fall heller, själva skåpet är ju i stora delar i trä, men så klart framdörr och topp är plåt.
 
Hinner jag få någon mer input tro innan jag börjar byta kablar :)
 
K Kurtivan skrev:
Vi köpte den för säkert snart 15 år sedan
K Kurtivan skrev:
Maskinen är levererad med jordad stickpropp, men ingen jordkabel finns i sladden och jag vet inte var den skulle fästas i så fall heller, själva skåpet är ju i stora delar i trä, men så klart framdörr och topp är plåt.
Det är alltså en lös jordad stickkontakt monterad på en tvåledad kabel.
Har inte koll på om det var lagligt tidigare, men nu är det inte okay.

Utan att veta exakt hur jukeboxen ser ut så är det svårt att ge förslag på åtgärder.

Om man ska dubbelisolera eller skyddsjorda den beror på hur den är konstruerad.

Gällande diazedsäkringen så skulle jag troligen byta ut den till en tvåpolig dvärgbrytare, på så sätt så kommer fasen alltid att brytas.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det finns en kille i Örebrotrakten som renoverar jukeboxar. Hör med honom om tips och råd.

http://www.pederbehr.se/
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det finns en kille i Örebrotrakten som renoverar jukeboxar. Hör med honom om tips och råd.

[länk]
Tack, jag kommer att behöva någon reservdel till den också, så honom ska jag absolut kontakta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gällande diazedsäkringen så skulle jag troligen byta ut den till en tvåpolig dvärgbrytare, på så sätt så kommer fasen alltid att brytas.
Skulle man inte kunna sätta en till diazedsäkring (OM man nu lyckas hitta en) så att man behåller stilen så att säga?
 
Nackdelen med diazed är att det finns risk att nollan bryts när säkringen går, vid tvåpolig dvärgbrytare så bryts både fas & nolla oberoende hur anslutningskontakten är vänd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nackdelen med diazed är att det finns risk att nollan bryts när säkringen går, vid tvåpolig dvärgbrytare så bryts både fas & nolla oberoende hur anslutningskontakten är vänd.
Ok, men det kan alltså bli farligt om fas är på men inte nolla? Var hittar jag annars en tvåpolig för 6A?
 
Jag skulle ta en jordad stickpropp, en trepolig anslutningskabel och skapa en diskret jordplint inom boxen och därifrån jorda alla metalldelar som finns mot yttre ytan.
Regelnördarna får bedöma om det är lagligt. Men det är väl inte mer olagligt än att ge sig sig på innanmätet överhuvudtaget.
Lycka till!
 
Eftersom det är en apparat/elprodukt som inte ingår i den fasta installationen så berörs den inte av elsäkerhetslagen gällande behörighet/auktorisation.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...odukter/tillverka-andra-och-laga-elprodukter/

Ja, att jorda upp alla metalldelar (som på något sätt kan spänningssättas vid fel) är ett sätt att bygga om den.
Det gäller att få bra jordpunkter på de olika metalldelarna, ibland är det en omöjlighet.
Ibland är det både bättre och enklare att göra apparaten dubbelisolerad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en apparat/elprodukt som inte ingår i den fasta installationen så berörs den inte av elsäkerhetslagen gällande behörighet/auktorisation.
[länk]

Ja, att jorda upp alla metalldelar (som på något sätt kan spänningssättas vid fel) är ett sätt att bygga om den.
Det gäller att få bra jordpunkter på de olika metalldelarna, ibland är det en omöjlighet.
Ibland är det både bättre och enklare att göra apparaten dubbelisolerad.
Det verkar kunna bli väldigt invecklat det här, min tanke var att byta ut de elkablar som isoleringen ramlar av från och inte förändra något i övrigt, men det är alltså helt fel?
 
K Kurtivan skrev:
Det verkar kunna bli väldigt invecklat det här, min tanke var att byta ut de elkablar som isoleringen ramlar av från och inte förändra något i övrigt, men det är alltså helt fel?
Det är ett bra steg du tar om du gör bytet av dåliga ledningar. Sen kan du om det passar gå vidare med tex jordning av delar. Sist kommer resonemanget om annan säkring den du har är ju fin och tidstypisk inget fel på den. Gör sitt jobb utmärkt som extra apparatsäkring och skydd med lägre ström vid internfel. En mer teoretisk aspekt att den bör vara tvåpolig. Se över allt i övrigt också så blir det bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.