Min Miele KF7500 (frys/0-zonskombination) trasslar. 0-zonen går inte att stänga av öht och temperaturen sjunker till kanske -15. Miele service tror att det är ett kort som inte kan stänga strömmen till 0-zonskompressorn och att kortet behöver bytas. Jag har ett kort, men jag vet inte hur jag lossar den lilla manöverpanelen (se bild). Det finns inga skruvar vad jag kan se, och jag vill inte försöka bända loss den. Vet någon hur jag gör?
 
  • kf7500.jpg
Hej Munge,

normalt sett lossnar du den via gångjärnsfästet. Det jag skulle göra är att ringa Miele och be dem skicka sprängskissen på skåpet, så kan du lättare se hur den sitter fast

Lycka till
 
Ska hela toppen av då? Det verkar vara ett enda stycke.
Eller kan man lirka ut panelen genom att sticka in en tunn mejsel/kniv vid pilen? Det finns en liten skåra där.
 
  • frys.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Munge,

bör nog gå att pila ut. Ta det lite försikigt. Panelen sitter i ett stycke med kretskortet. Har du fixat sprängskissen?
 
Jag dammar av den här tråden lite. Det gick bra att ta ut kortet och byta det. Både 0-zonen och frysen funkar, och alla lampor mm på kortet verkar funka. Har dock nyligen märkt ett mindre problem: Det går inte att ändra temperaturen. 0-zonen håller ca 4 grader konstant (men displayen visar 1grad), men jag vill ha lite kallare. Om ja ändrar till t ex -1 så står det fortfarande 1 på displayen, och den håller fortfarande ca 4. Det här kan jag ju leva med, men det är ändå lite konstigt tycker jag. Sannolikheten att kortet monterades fel bedömer jag som noll, det finns bara ett sätt att göra det på.
Någon som har en teori?
 
Hur har du mätt temperaturen? När du mäter temperatur i kylar och frysar måste du stoppa ner en termometer i ett glas med någon vätska för att få förvaringstemperaturen.
 
Ja, det blir samma resultat även om jag ställer in ett glas vatten och sen lägger i proben.
Det verkar ju vara något lurt med termostaten, men på något sätt funkar den ju ändå eftersom det alltid är 4 gr och varken mer eller mindre. För det kan väl inte vara så att kompressorn till nollzonen är kass och så råkar det bli exakt 4 grader tack vare att underdelens frys är -18? Det är ju ändå varmt i rummet och 4 är ju kylskåpskallt.
 
Sjukt konstigt. Låter som det är något mjukvarufel, typ att inställningarna är fel. Om kompressorn är dålig, så låter skåpet hela tiden eller så har den svårt att hålla temperaturen och blir hela tiden. Ring till Mieles konsumnetrådgivning i Stockholm och fråga om de vet vad det beror på.
 
Bra idé, men jag kan lätt få ner kylen bredvid till 2 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.