E elmont skrev:
Beroende på vad man är ute efter så kopplar man olika, vill man ha skydd mot fält ska biledarna endast kopplas till jord på ett ställe och biledarna i slingan kopplas endast mot andra biledare, Är det för skydd mot elchock ska alla biledare kopplas till jord i bägge ändar.
Kan du förklara mer o vad som är bättre göra, intressant att lära sig 😊
 
  • Gilla
Kaja91
  • Laddar…
Lite kort kan man säga att om biledaren ansluts i bägge ändar fungerar den som en antenn och förstärker fälten, men jordningen av den relativt granna biledaren blir säkrare med bägge ändar anslutna.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Jag har t.ex. en kabel som går till en kopplingsdosa som är ansluten till en kabel som går ut till ett uttag för en motorvärmare. Den här kabeln är dock för kort för att jag ska kunna lägga den snyggt och jag skulle därför vilja byta ut den. På den nuvarande kabeln är biledaren ansluten till jord. Ska jag göra samma sak med den nya kabeln?
 
K Kaja91 skrev:
Jag har t.ex. en kabel som går till en kopplingsdosa som är ansluten till en kabel som går ut till ett uttag för en motorvärmare. Den här kabeln är dock för kort för att jag ska kunna lägga den snyggt och jag skulle därför vilja byta ut den. På den nuvarande kabeln är biledaren ansluten till jord. Ska jag göra samma sak med den nya kabeln?
Jag som inte har några problem med "fält/strålning" utan har fokus på elsäkerhet ansluter alltid biledaren till jord i bägge ändar av kabeln.
 
  • Gilla
Gott1 och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle man veta att man har problem med "strålning/fält" ?
 
K Kaja91 skrev:
Hur skulle man veta att man har problem med "strålning/fält" ?
Vet man inte om att man har problem med "strålning från el" så är det lugnt för då har man inga problem.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
En kabel är ingen utsatt del så det finns inget att skyddsjorda. Biledaren ansluts till jord endast för för funktionsjordning. Därför brukar vissa säga att den "inte behöver anslutas"

Om ni söker på biledare så kommer det nog upp många trådar. Det har diskuterats flera gånger.

Skärmen hjälper mot det elektriska fältet (tänk statisk elektricitet) runt en spänningssatt kabel om det ansluts till jord. En skärm som inte är ansluten till jord kommer inte att fungera.
 
tommib
Jag skulle vilja påminna om att den där installationen behöver åtgärdas alldeles oavsett om det ska göras något annat kreativt för att undvika att röra grejerna.

Ta in en elektriker så kan anläggningen byggas om och samtidigt byggas in enligt önskemål.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag vet att jag inte kommer att göra något åt det själv.
Vad exakt är problemet med denna konstellation, att uttaget inte är jordat? Kontakten är förmodligen gjord för att kunna använda en timer till motorvärmaren.
 
K Kaja91 skrev:
Jag har t.ex. en kabel som går till en kopplingsdosa som är ansluten till en kabel som går ut till ett uttag för en motorvärmare. Den här kabeln är dock för kort för att jag ska kunna lägga den snyggt och jag skulle därför vilja byta ut den. På den nuvarande kabeln är biledaren ansluten till jord. Ska jag göra samma sak med den nya kabeln?
Mitt råd är att lägga fokus på rätt saker. Byt gärna dosa och byt gärna kabel. Gör som du vill med biledaren. Det är inte det viktiga. Det viktiga är att du snyggar till den där installationen. Ta bort det ojordade uttaget. Vill du ha kvar stickproppsanslutningen av motorvärmaruttaget så gör det med ett jordat uttag och ordna en dragavlastning av sladden med stickpropp. Och klamra alla lösa kablar.
A avh67f skrev:
En kabel är ingen utsatt del så det finns inget att skyddsjorda. Biledaren ansluts till jord endast för för funktionsjordning. Därför brukar vissa säga att den "inte behöver anslutas"
Jag har uppfattat det som att poängen med skärmen i en EKLK är att om man av misstag skär in i kabeln med metall så kommer detta redskap att jordas av skärmen innan det kommer i kontakt med fasledaren.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Skulle det faktiskt också vara möjligt för en kabel utan biledare att gå till en kopplingsdosa och därifrån fortsätter en kabel med biledare? Jag har sett det en gång.
 
K Kaja91 skrev:
Skulle det faktiskt också vara möjligt för en kabel utan biledare att gå till en kopplingsdosa och därifrån fortsätter en kabel med biledare? Jag har sett det en gång.
Inga problem. Jag tror att det är i stall, verkstäder och liknande som det finns ett krav på att kabeln skall vara skärmad. I en bostad finns inget sådant krav.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har uppfattat det som att poängen med skärmen i en EKLK är att om man av misstag skär in i kabeln med metall så kommer detta redskap att jordas av skärmen innan det kommer i kontakt med fasledaren.
I det fallet har flera fel inträffat. Man säger normalt bara att ett fel inte får utgöra fara.

I 411 i elinstallationsreglerna står det att utsatta delar ska anslutas till skyddsledare.
Definitionen av en utsatt del är just att den ska vara berörbar. Skärmen på en eklk är inte berörbar så det är ingen utsatt del och det krävs två fel för att den ska bli farlig. Så ser jag på saken i alla fall

Men det är mycket möjligt att det du säger stämmer. Det är före min tid. Det är ju en kabeltyp som funnits länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.